שתף קטע נבחר

אימפריה מוזיקלית - גרסת ירוחם

למעלה מ-200 תלמידים לומדים בקונסרבטוריון בירוחם, ממוזיקה שורשית ואתנית ועד למוצרט ובאך, במגוון כלי נגינה - פסנתר, כלי מיתר, כלי נשיפה וגם פיתוח קול ושירה. "ילדים מגיעים לפה כדי להתאמן על דעת עצמם, מוותרים על משחקים בחוץ ומגשימים את עצמם מוזיקאלית". היינו שם כדי לראות

ניצני המוזיקה בירוחם החלו עוד משנות השמונים המוקדמות, באמצעות הקונסרבטוריון העירוני, והמסורת הזו גוברת ומתפתחת עם השנים. כיום, הקונסרבטוריון נותן בית ל-220 תלמידים מירוחם והאזור, ואמון על 400 תלמידים נוספים הנחשפים בפעם הראשונה למוזיקה בבתי הספר היסודיים בירוחם בתכנית 'עיר מנגנת'.

 

צפו בכתבה:

 

חגי אמר, מנהל הקונסרבטוריון בירוחם מספר, כי אל הקונסרבטוריון מגיעים הרבה מאוד ילדים ומתאמנים על דעת עצמם. "הם מוותרים על משחקים בחוץ, מוותרים על מסך הטלוויזיה ומגשימים את עצמם מוזיקלית, לומדים עם מורה או לבד, מגיעים לפה כמו בית שני שלהם, מתאמנים, עושים את הכיף שלהם וחוזרים הביתה". לדבריו, מורי הקונסרבטוריון מגיעים מירוחם ומכל רחבי הארץ, מתל אביב ועד הערבה, מתוך שליחות ליצור מוזיקה ברמה הגבוהה ביותר.

 

"אנחנו עושים פה מוזיקה רבגונית", הוא מוסיף. "אם יש תלמיד שרוצה לשיר שיר מזרחי, אנחנו מכבדים את זה באהבה וברצון, ואם מישהו רוצה לנגן שופן או ברהמס, אנחנו גם נחבק אותו וניתן לו את הפלטפורמה הכי נכונה בשביל שיגשים את עצמו בדרך שלו - עם הדעה המקצועית שלנו. אני אישית יכול להגיד שהמקום הוא סוג של אימפריה מוזיקלית".

"יש לי תלמידים שמגיעים מדימונה, מרחבעם, מכל מיני קיבוצים ומישובים בסביבה", מוסיפה אינה מרמלד, מורה לפסנתר כבר קרוב לשני עשורים המתגוררת בסמוך לקונסרבטוריון. אינה מספרת כי העבודה שלה לא מסתכמת רק בשעות בלימוד, אלא לעיתים גם הרבה אחרי. "אם תלמיד שכח למשל תווים, והוא מתקשר אלי כשאני כבר בבית ומבקש: 'אינה את יכולה לבוא ולהביא לי תווים?' אני יורדת, גם אם זה באמצע לבשל".

 

מתאמנים על יצירות שנכתבו בתקופת השואה

בסיור בין חדרי הלימוד, נשמעים צלילים ענוגים של כינורות, סקסופון, פסנתר וקולות שירה. באחד מחדרי החזרות יושבים צמד התלמידים, צור שהם, תלמיד בקונסרבטוריון בן ה-17 שלומד במקום כבר יותר מעשור, יחד עם אדוורד דרצ'וב בן ה-16 והשניים מתאמנים יחד על יצירות שנכתבו בתקופת השואה.

צור שהם ואדוורד דרצ'וב בדואט על הפסנתר ()
צור שהם ואדוורד דרצ'וב בדואט על הפסנתר

פרנצ'סקו לוטורו, יהודי, מוסיקאי וחוקר המתגורר בדרום איטליה, אוצר כ-30 שנה מוזיקה שנכתבה בתקופת מלחמת העולם השנייה. במשך שנים לוטורו עיבד והוציא לאור יצירות שנכתבו על ידי חיילים ושבויים במחנות ריכוז, ועתיד בקרוב לנגן את המוזיקה שלהם בבכורה עולמית בעזרת תלמידי קונסרבטוריון ירוחם. הוא מגיע פעם בחודש לירוחם לעבוד עם התלמידים הנבחרים בקונסרבטוריון, בהם שהם ודרצ'וב, ומכין אותם לקונצרט שייערך בירושלים ולאחר מכן בסבב הופעות עולמי.

 

"ללמוד פסנתר זה מאוד קשה", אומר צור שוהם. "צריך המון המון להתאמן כדי להגיע לרמות טובות. יש רגעים שאתה אומר: 'אין לי כח יותר להתאמן, די מספיק, כאילו למה אני עושה את זה?', אבל בסוף זה לגמרי שווה את זה".


יגל הרוש, מנהל המגמה למוזיקה מהמזרח, שלפני מספר חודשים החל להרים את הפרויקט למוזיקה שרשית מהמזרח עם נגנים מקומיים מירוחם, כבר מתכנן את העתיד: "אחת המטרות זה גם להצליח להקים פה דור של מורים שבעוד כ-3 שנים יעבירו את החינוך הזה הלאה לחינוך היסודי".

פרויקט עיר מנגנת בירוחם (צילום: עפר אמר) (צילום: עפר אמר)
פרויקט עיר מנגנת בירוחם(צילום: עפר אמר)

"בירוחם יש עולם תרבותי עשיר ולכן שמנו כמטרה לשלב בתכנית הלימודים השנתית תרבות ממזרח וממערב", מוסיף הרוש. "זו אחת הסיבות להקמתה של המחלקה ללימוד כלים מן המזרח, שגדלה ועתידה להתרחב גם בשנה הבאה. כל תלמיד מגיע עם העולם הפרטי והמסורתי שלו, ותפקידנו לספק את הכלים המקצועיים לטיפוח המסורת האישית שלו. כך, גם התלמיד וגם הקונסרבטוריון נתרמים זה מזה".

חמוטל זמרה מעבירה שיעור בפיתוח קול לתלמידה בקונסרבטוריון ()
חמוטל זמרה מעבירה שיעור בפיתוח קול לתלמידה בקונסרבטוריון
 

יש לציין כי לאחר מעל 20 שנות פעילות, ניתנה השנה הכרה היסטורית של משרד החינוך - סמל מוסד לקונסרבטוריון ירוחם. צעד זה עתיד למקם את הקונסרבטוריון על המפה הארצית יחד עם שאר הקונסרבטוריונים הגדולים והמוכרים בארץ ולאפשר שיתופי פעולה עימם. בנוסף נרקמו פרויקטים רבים בארץ ובחו"ל, כאשר אחד הבולטים שבהם - הקמת תזמורת בינלאומית בין לונדון לירוחם, והחל מהשנה הבאה, הקונסרבטוריון צפוי להקים מקהלה מקצועית באזור הדרום, בניצוחו של ישי שטקלר, מנצח מקהלת האופרה הישראלית.

חגי אמר מנצח על פרויקט "עיר מנגנת" (צילום: עפר אמר) (צילום: עפר אמר)
חגי אמר מנצח על פרויקט "עיר מנגנת"(צילום: עפר אמר)

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים