חינוך וטכנולוגיה בכנס EDUcity של רמת גן: "התפתחו פה מודלים פורצי דרך"
איך משתלבת הדיגיטציה במערכת החינוך? איך מנצלים את הטכנולוגיה לצמצום הפערים בין המרכז לפריפריה? ומה הייחוד של מערכת החינוך ברמת גן בתחומים האלה? השרים בנט וגמליאל, פרופ' יולי תמיר, שלום אסייג, ישראל זינגר ואחרים השתתפו בכנס EDUcity שענה על השאלות הללו
בשיתוף עיריית רמת גן
במתחם החינוך האינטראקטיבי של עיריית רמת גן, ה-HUB, התקיים אתמול (יום א') כנס EDUcity" 2017", שעסק בעתיד החינוך בעידן הטכנולוגי בארץ בכלל, ובמודלים החדשנים שיישמה העיר בשנים האחרונות בפרט. בין השאר השתתפו בו שר החינוך נפתלי בנט, ראש עיריית רמת גן ישראל זינגר, השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל ושרת החינוך לשעבר, פרופ' יולי תמיר, המכהנת כיום כנשיאת מכללת "שנקר" בעיר.
צפו בכנס המלא שהועבר בשידור חי ב-ynet
הם דנו ביתרונות והחסרונות של שילוב והטמעת הדיגיטציה במערכת החינוך, באפשרויות שמעניקה הטכנולוגיה לצמצום פערים בין פריפריה למרכז, ובסיבות שהובילו למהפך בדרי העדיפויות במערכת החינוך, עם הקדשת רוב המשאבים לגני הילדים ובתי הספר היסודיים.
הכנס נחתם בראיון עם השר בנט, שהתייחס בין השאר לסוגיות כגון שילוב טכנולוגיה בתוכנית הלימודים, קמפיין הגברת לימודי 5 יחידות מתמטיקה ועוד. על צמצום הפערים בין המרכז לפריפריה אמר השר: "החידוש האמיתי הוא שאני מצפה מתלמידי הפריפריה ליותר. אני דורש מהם רף גבוה. אני לא אומר 'אתם בפריפריה, אז אין דרישה'. ב-200 בתי ספר בפריפריה עד לפני שנתיים, גם אם הייתה תלמידה שרצתה ללמוד 5 יחידות פיזיקה או מתמטיקה, היא לא יכלה. למה? למדתי בחיי שכשדורשים רף גבוה, והילדים מתאמצים אז אפשר לפרוץ".
ראש העיר זינגר הסביר מדוע מה שהוא מגדיר "היפוך הפירמידה", וההשקעה המוגברת בגנים, הם המפתחות לצמצום הפערים בין תלמידים חלשים לבים חזקים. "החלטתי להקדיש את רוב המשאבים לגיל הרך כי יכולת הקליטוה והתפיסה גבוהות, וככל שמתבגרים הופכים יותר מקובעים", אמר. "לכן, בגיל הזה, ברגע שנוצר פער - הוא הולך וגדל".
הדברים של שניהם תואמים את מדיניות הממשלה בנושא. בכנס הסבירה השרה גמליאל כיצד מתחבר נושא הטכנולוגיה והדיגיטציה של החינוך למאמץ לצמצום הפערים: "שמנו דגש על מערכת החינוך אנחנו אומרים דבר פשוט: בעידן הטכנולוגי אין משמעות לשוני במקום הגיאוגרפי. אין תירוץ שמורים לא רוצים להגיע לפריפריה. אפילו למשאבים או להשכלת הורים אין משמעות. בעידן הדיגיטלי יכולים לתת הזדמנות שווה לכלל התלמידים. זה עדיין לא קורה בכל הארץ, אבל זה מתחיל עכשיו".
כיצד נראה החינוך הטכנולוגי בשטח? בכנס השתתף שלום אסייג, שרובנו מכירים כקומיקאי ויוצר, אך הוא גם אחד האחראים למיזם yschool, שמהווה חלק משמעותי בפני העתיד בחינוך: שיעורים מקוונים, ממוקדים ומגוונים, שאליהם יכול להגיע כל ילד או נער עם חיבור לרשת.
"כשהבן שלי היה תלמיד הוצאתי הרבה כסף על שיעורים פרטיים, כי לי היה איך לשלם, אבל הכסף הזה יוצר את הפערים", אמר אסייג. "חשבתי איך אני יכול לשלב את הטלוויזיה עם התוכן הלימודי ויזמנו את yschool. יצרנו סדרת וי.או.די עם סרטונים של עשר דקות על כל התוכן שהתלמידים לומדים".
את הדברים של אסייג הכניסה לפרופורציה פרופ' תמיר. בכנס היא נדרשה לשאלת תפקידו של המורה בעידן הטכנולוגי, ואמרה: "תמיד נזדקק למורה, אבל תפקידו משתנה. יש לו יותר עזרים. הוא יכול להציג סרטים, לשלוח לחפש מידע, הוא צריך להפעיל, אבל הקשר האנושי הוא בעיני חלק מחינוך".
רבים מבוגרי מערכת החינוך בישראל יגיעו בסופו של דבר, אחרי לימודיהם האקדמיים, לשוק הפרטי ולתעשיית ההייטק. מי שעשויה לקבל חלק מהם היא זיקה אב-צוק, סמנכ"לית פיתוח עסקי ב"סיסקו ישראל", והיא דיברה על הציפיות שלה מהתלמידים של היום שהם ההייטקיסטים של מחר: "העולם השתנה כל כך, עד שאני חוששת שאנחנו לא מכינים את הילדים מספיק טוב אליו. מה אנחנו מחפשים ממערכת החינוך שמכינה אותם? יזמים ברוחם, סקרנים, שיודעים ללמוד לבד, אנשים שיודעים לעבוד בשיתוף פעולה. אנחנו קוראים לזה הכישורים של המאה ה-21".
את המהפכה בגנים ובתי הספר ברמת גן סיכמה ראש מחלקת החינוך בעירייה, דליה לין, שאמרה: "אנחנו צריכים להיות קשובים למגמות בעולם. ניסיתי לדייק מה הסיבות שעושות את רמת גן כל כך מוצלחת: התפתחו פה תפיסות עולם ומודלים פורצי דרך בתקופות שעוד היה קשה לדבר על חינוך עתידי".
בשיתוף עיריית רמת גן