"עם טאבלט, כל תלמיד יוצא מהשיעור כמנצח"
איך אפשר ללמד כיתה שלא כל התלמידים באותה רמה, או כיתות משולבות עם בעלי צרכים מיוחדים בלי לפגוע באלו שמסוגלים ללמוד יותר? לרגל שבוע המורה הכירו את שיטת ההוראה שמאפשרת לכל תלמיד ללמוד בקצב שלו. במכללת לוינסקי לחינוך אף לקחו את עולם הטאבלטים צעד אחד קדימה
בשיתוף מכללת לוינסקי לחינוך
לפני כ-15 שנה המודלים והגישות הטיפוליות והחינוכיות הנהוגים כלפי ילדים בעלי צרכים מיוחדים היו רפואיים; לתקן, לסדר ולהתאים מבחינה תפקודית לנורמטיביות. השאיפה היתה לסטנדרטיזציה של בעלי המוגבלויות. ב-15 השנים האחרונות הגישה השתנתה והשאיפה כיום היא לשילוב בעלי צרכים בחברה שלהם ובחברה הרגילה בכלל. הטאבלט הוא חלק מאותו שילוב, מסבירה ד"ר אורלי הבל, ראש תכנית ההכשרה לחינוך מיוחד במכללת לוינסקי לחינוך.
"לפני כ-6 שנים, כשנכנסתי לתפקיד, התחלנו לפעול להנגשת בעלי צרכים מיוחדים, כדי להביא אותם למרכז הבמה והכלים הטכנולוגיים מאפשרים את זה", היא מספרת.
ד"ר הבל היא קלינאית תקשורת בהכשרתה ושנים רבות עובדת מול תקשורת תומכת וחליפית (תת"ח), שזו צורת התקשרות והנגשה בעזרת לוחות תקשורת, מחשבים מדברים וכו'. לתכנית ההכשרה במכללה הגיעה אחרי שפיתחה תכניות שונות במערכת החינוך והיא הבינה שהמפתח לשינוי הוא בעיקר בהכשרה ומתן כלים אחרים לדור העתיד של המורים.
בתכנית של המכללה יש היום כ-120 סטודנטים לחינוך מיוחד ובמחזור האחרון שהחל ללמוד, כבר קיבלו הסטודנטים סבסוד חלקי על עלות הטאבלט. בנוסף, קיימת גם האפשרות להשאיל טאבלט למשך שנת הלימודים אבל רוב הסטודנטים מעדיפים להתאמץ ולרכוש את הטאבלט בסבסוד, כדי לשמור את מערכי השיעור ברשותם. לצד כל זה מחולק גם ציוד נלווה מתבקש כמו Apple TV ואמצעים נוספים, שמספקת התכנית.
שפת הילדים האוניברסלית
בשנים הראשונות של התכנית, החלו במכללה לעבוד עם טאבלטים בחלק מההתנסויות בשטח ומצאו שהוא משפר מסגרות לימוד שונות. "הטאבלט עוזר ביכולת ההתבטאות עבור מי שמתקשה לתקשר בדרכים אחרות, לצוותי המורים והתמיכה בבתי הספר. הוא מאפשר לראות דברים שלא התאפשרו קודם לכן", מסבירה ד"ר הבל. היא מציינת כי גם במשרד החינוך הבינו את הפוטנציאל והחלו להכניס למערכת טאבלטים מותאמים עבור תלמידים עם צרכים מיוחדים.
"הטאבלט מאפשר מודל למידה אוניברסלי בכלל המערכת. המודל הזה מניח שכל אחד צריך ולומד באופן שונה. במובן זה, הטאבלטים בחינוך המיוחד מאד עוזרים, כשמול התלמיד יש לוח תקשורת ואמצעים לביטוי עצמי, שמותאמים לו. מעבר לכך, הכלה והשתתפות בקהילה הופכים עם הטאבלט לכלי שמשתף את הילדים בשפת הילדים האוניברסלית", מסבירה ד"ר הבל.
מי שעוד מאוד מרוצה מהתכנית היא רותם פינקו, סטודנטית לחינוך מיוחד, בשנה הרביעית במכללת לוינסקי לחינוך. במסגרת הסטאז' היא מלמדת תלמידים על הספקטרום האוטיסטי, בבי"ס לוטם ברחובות.
"אני מלמדת השנה כיתה של 6 תלמידים אוטיסטים בגילאי 12-15", מספרת פינקו. "כל שיעור מתחיל עם אפליקציה ייעודית, שכוללת את אותו מערך שיעור, אבל לכל תלמיד יש את ההתאמה לרמה שלו. למשל, למדנו על חלקי הצמח. השיעור התחיל והעברתי את הטאבלט בין התלמידים, תוך כדי לימוד. כשהגענו לשלב הגבעול, נתתי לתלמיד בתפקוד גבוה יותר להרכיב פאזל בנושא ולאחר, המתקשה מעט בדיבור, נתתי לשמוע איך אומרים גבעול. תלמידה שיכולה לקרוא, הקריאה בעצמה את המילה. כל אחד מהם מקבל משימה לפי רמתו ובאופן שתורם למליאת הכיתה כולה. כל תלמיד מתמודד עם החומר ברמתו שלו וכל תלמיד יוצא מהשיעור כמנצח, כי התכנית מותאמת לו." היא מסבירה.
חינוך ללימוד, גרסת הטאבלט
ד"ר הבל מאמינה שהתנסות של המורים בטאבלט זו דרך לחנך אותם ללמד. "האייפד יוצר חוויה אחרת גם עבור הסטודנטים, מפני שיש כאן גם שינוי חשיבה של אמצעי הלמידה. מחקרים מראים, שצורת החשיבה הדיגיטלית היא ייחודית ויוצרת שפה משלה".
"עם מחשבה יצירתית, השמיים הם הגבול עם הדיגיטל"
המגוון והאפשרויות לשימוש בטאבלט הוא כמעט אינסופי. במכללה עושים שימוש באפליקציות סגורות, לשימוש רחב של עשיית סרטים, הפקת ספרים, הכנת מצגות וכד' ובאפליקציות פתוחות, שבהן משולב הידע ומערכי הלימוד. כל זה דורש, כמובן, עבודה עם אדריכלי שימוש באינטרנט, מפתחים ואנשים טכנולוגיים.
גם ניצן סופר, סטודנטית שנה ג' לחינוך מיוחד במכללת לוינסקי לחינוך מציינת שהאייפד משנה את חווית השיעור. "אני מתרשמת, שאין עדיין הרבה מורים שמשתמשים בטכנולוגיה במסגרת הפדגוגית, ומניסיוני, הטכנולוגיה מביאה לכיתה המון מוטיבציה וזה לא רק בתחום האפליקציות הייעודיות. הטכנולוגיה נותנת כלים אדירים כמו גוגל וכלים של חברות אחרות, שהם אינטואיטיביים לתלמידים ויוצרים הרבה יותר מעורבות שלהם בכיתה", היא אומרת.
"זה גם עוזר לנו לעזור להם לחפש מידע רלוונטי מרחבי הרשת, לסווג אותו, ללמוד איך אוספים נתונים וכו'. זה בעצם עוזר מאד להתמצא בחיים העכשוויים הדיגיטליים ובכלל וזה ידע משפר חיים, לא רק לתלמידים עם צרכים, אגב".
- ומה עם הסכנות שיש ברשת?
"יש אמנם סכנות ברשת אבל בשביל זה אנחנו, המורים, נמצאים כאן. כדי ללמד גם את התמודדות איתן".
גם אלונה און, סטודנטית שנה ג' לחינוך מיוחד רב גילי במכללת לוינסקי לחינוך, מכירה את יתרונות הטאבלט בפרט והטכנולוגיה בכלל, במערכת בו היא מלמדת. "בשנה א' עבדתי עם תלמידה בעלת מוגבלות שכלית קשה, שלא היתה ורבאלית. בזכות הטאבלט הצלחתי לתקשר איתה. הרגשתי שהחוויה בשימוש בטאבלט היתה יותר מלמדת מכל צורה פרונטלית אחרת שיכולתי לתת לה", היא אומרת. "אני לא אדם מאד יצירתי והטכנולוגיה חושפת אותי להמון רעיונות חדשים ויצירתיים. גם לתלמידים היום, בעלי הצרכים וללא, המכשיר הזה טבעי ומסעיר, הם בני הדור הטכנולוגי והחיבור דרך הטכנולוגיה יותר מהיר ונגיש עבורם".
בשיתוף מכללת לוינסקי לחינוך