באילו מכינות יש חינוך לדמוקרטיה
על פי מחקר שיוצג השבוע בכנס דב לאוטמן, לא מתקיים עיסוק משמעותי בערכי הדמוקרטיה במכינות הקדם צבאיות התורניות. "מטרתן המרכזית היא חיזוק ההיבט האמוני תורני לקראת הגיוס לצה"ל, והבוגרים מזוהים עם ערכים דמוקרטיים במידה מוגבלת", אומרת החוקרת החברתית, גלי שפיגל כהן
בשיתוף פורום דב לאוטמן
במפעל המכינות הקדם צבאיות קיימים הבדלים מהותיים בין המכינות התורניות לבין המכינות הכלליות והמעורבות, בתפיסת חשיבות ובהיקף החינוך לדמוקרטיה במכינות. כך עולה ממחקר שערכה החוקרת החברתית, גלי שפיגל כהן. המחקר המלא יוצג בשלישי הקרוב (26.12) בכנס דב לאוטמן המתקיים בשותפות של קרן לאוטמן, האוניברסיטה הפתוחה, עיריית רעננה ושותפים נוספים בקמפוס של האוניברסיטה הפתוחה ברעננה, במעמד נשיא המדינה.
כבר כמעט 30 שנה שהמכינות הקדם צבאיות מלוות את חיינו. מדובר על מסגרת חינוכית המיועדת למיועדים לשירות הביטחון ולצבא, מטרתה להכין אותם לשירות הצבאי ולחנך למעורבות חברתית ואזרחית. בשנים האחרונות גדל מספר המכינות הקדם צבאיות ובצדק, משום שהנתונים מראים כי בין בוגרי המכינות, אחוז מסיימי קורס הקצונה גבוה פי שניים משיעור שאר המתגייסים וכך גם שיעור הלוחמים.
אין במכינות התורניות חינוך לדמוקרטיה
"המכינות התורניות, מתמקדות בחיזוק ההיבט האמוני לקראת הצבא, לא מתקיים עיסוק משמעותי בערכי הדמוקרטיה, בעוד שהמכינות הכלליות והמעורבות בהוייתם מבוססות על ערכים של דמוקרטיה", אומרת הפסיכותרפיסטית גלי שפיגל כהן, שעוסקת ומבצעת מחקרים חברתיים איכותניים. "במכינות הכלליות והמעורבות הדמוקרטיה היא אמנם חלק מאורח החיים המכינתי אולם החינוך לדמוקרטיה אינו מהווה תחום תוכן נפרד ומחייב, כך שבפועל עושים דמוקרטיה ומתנהגים דמוקרטיה אך לא מדברים דמוקרטיה".
על פי המחקר, קיימים הבדלים מהותיים בין המכינות הקדם צבאיות התורניות לבין המכינות הכלליות והמעורבות בחשיבות העיסוק בדמוקרטיה וברמת ההתייחסות לחינוך לערכים של דמוקרטיה במכינות. במכינות התורניות, שמטרתן המרכזית היא חיזוק ההיבט האמוני תורני, לקראת השירות הצבאי באמצעות לימודי אמונה, תורה וגמרא, אין עיסוק משמעותי בערכי הדמוקרטיה והבוגרים מזוהים עם ערכים דמוקרטיים במידה מוגבלת. לעומת זאת, בוגרי המכינות הכלליות והמעורבות מזוהים מאוד עם הערכים הדמוקרטים וההומניסטיים ומכירים בחשיבותה של התנהלות סובלנית חברתית ודמוקרטית.
שפיגל כהן מסבירה כי "בוגרי המכינות הכלליות והמכינות המעורבות המסיימים שנת מכינה, מתגייסים לצה"ל כשהם מזוהים עם הערכים הדמוקרטים וההומניסטיים, ומכירים בחשיבותה של התנהלות אנושית סובלנית, מכבדת ותורמת לסביבה. יחד עם זאת, מכיוון שהדמוקרטיה אינה מוגדרת כתחום תוכן נפרד, ולא מתקיימים בה תהליכים מובנים של עיבוד, המשגה והכללה, לעיתים מתקשים הבוגרים לגשר על הפער שבין היכולת לחשיבה הדמוקרטית וההזדהות עם הערכים ההומניסטיים, לבין התרגום להתנהגות ועשייה דמוקרטית ולמשמעות של אזרחות דמוקרטית הלכה למעשה".
פאנל בנושא המכינות הקדם צבאיות
מאז שהקרן הוקמה ב-2008 היא עוסקת בתחום קידום החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי ובקידום השותפות והשוויון בין אוכלוסיות שונות בחברה הישראלית וכנס דב לאוטמן שהוא חלק מהעיסוק בנושא, מתקיים בשיתוף אנשי מדיניות, אקדמיה, מורים ומחנכים, מנהלים ואנשי משרד החינוך.
"כנס דב לאוטמן עוסק השנה בחינוך לדמוקרטיה ושותפות בהיבטים הבלתי פורמאלים של החינוך, ולכן בחר להוביל מחקר ופאנל ייחודי בנושא המכינות הקדם צבאיות", אומרת יעל נאמן, מנכ''לית קרן לאוטמן שתשתתף בפאנל יחד עם הרב משה הגר־לאו, ראש המכינה הקדם־צבאית יתיר, יעל דומב, ראשת המכינה הירושלמית ואירית ברוק, מנהלת המחלקה לתנועות נוער, קהילה והגשמה. "הכנס יבחן את שאלת העיסוק בתכנים הרלוונטים והאפקטיביות שלהם במסגרת המכינות".
נאמן מוסיפה כי יש חשיבות עליונה לדון בנושא משום ש"המכינות הקדם צבאיות הן מפעל יוצא דופן בחברה הישראלית וכנראה בעולם כולו, שהולך וגדל וכולל בתוכו מרכיבים מובהקים של חינוך לערכים, מנהיגות ומעורבות חברתית".
בשיתוף פורום דב לאוטמן