שתף קטע נבחר

המרצה לנתינה

עבור ד"ר מירן בוניאל-נסים, נתינה, התנדבות ועשייה קהילתית חשובים הרבה יותר מהציונים במבחנים. הכירו את המרצה שמשנה סדרי עולם לסטודנטים בצפון הארץ וסוחפת אחריה רבים

כשתהילה נגדי, 28, בוגרת תואר למדעי התנהגות במכללה האקדמית כנרת, נתקלה בהצעה של ד"ר מירן לחלק משלוחי מנות בפורים במהלך שנת הלימודים העמוסה, היא הרגישה שיש כאן משהו מיוחד - והיא צדקה.

 

מאחורי אינסוף רעיונות להתנדבות ונתינה לקהילה המקומית, עמדה לדבריה, מרצה מעוררת השראה וחוקרת אדירה, המחזיקה בתפיסה ייחודית לגבי חלקם של הסטודנטים למדעי התנהגות בנתינה לקהילה. "היא הייתה מנוע שדוחף קדימה, מוצא תקציבים, רותם את הסגל ומסדיר דברים מול ההנהלה," מספרת נגדי.

לא רק ללמוד על נפש האדם אלא לצאת ולפגוש בה
לא רק ללמוד על נפש האדם אלא לצאת ולפגוש בה

אם תשאלו את בוניאל-נסים יש לה הסבר מאוד מנומק לתופעה. "במחלקה הרציונאל הוא מאוד ברור," מספרת בוניאל-נסים. "אתה לא יכול ללמוד משהו שמדבר על התנהגות האדם מבלי לעשות את זה בחברה. זה חייב להיות עם יישום אמיתי מהלב."

 

במהלך שנות התואר, ביוזמתה ובעידודה של בוניאל-נסים - כיום ראש המחלקה - השתתפו הסטודנטים במגוון פעילויות התנדבות בקהילה, כגון חלוקת משלוחי מנות לילדים ומבוגרים המאושפזים בבי"ח במהלך חג הפורים; חלוקת סופגניות בחנוכה במסגרות לחינוך מיוחד, לבני גיל הזהב, לתיכון והוסטל של נוער במצוקה ועוד; בנוסף הנחתה בוניאל-נסים תכנית המשלבת לימודים ופעילות של הסטודנטים למען המלחמה בבריונות ברשת בקרב ילדים ובני נוער. גם בשנה הקרובה מתוכננות עוד פעילויות התנדבות לקהילה ביוזמתה ועידודה.

מתנדבים בפורים
מתנדבים בפורים
 

"הסטודנטים חייבים להיות במקום שהם באו ללמוד את עצמם וללמוד איך הם יכולים להיות טובים יותר עבור הסביבה", אומרת בוניאל-נסים. "כשהרציונאל עובר בצורה מושכלת אין ברירה אלא לצאת מהמקום של הנוחיות. אני תמיד אומרת לסטודנטים 'אם מעניין אתכם רק הציונים, לכו ללמוד הנדסה'. אני מראה להם שהם הגיעו עם מניע של ללמוד את עצמם ואיך לעשות טוב יותר למי שסובב אותם."

 

בתפיסה של בוניאל-נסים אין כמו מראה עיניים והתנסות בשטח כדי להבין הכי טוב את החומר הנלמד. "אם אני מלמדת אותם על נוער בסיכון הם חייבים לצאת ולפגוש את הנוער. צריך להגיע לגני ילדים כשלומדים פסיכולוגיה התפתחותית והם צריכים לפגוש אנשים על הספקטרום כדי להבין את ההתמודדות שלהם," היא מסבירה. "צריך לצאת מאזור הנוחות ולהבין שהלמידה והעשייה חייבים להתחבר יחד."

 

לדברי בוניאל-נסים, רוח ההתנדבות היא מעין תנאי סף לא כתוב עבור הכניסה למחלקה. "זה תנאי קבלה חי ונושם," היא אומרת. "אחרי שהם נחשפים לחשיבות העשייה וההתנדבות, הם מציקים לי איפה עוד אפשר להתנדב ומה עוד אפשר לעשות. הם מבינים שהתפקיד שלהם הוא באמת להיות בעשייה," היא מסבירה. מבחינתה השפה והדיבור של נתינה ועשייה הם כלים שהסטודנטים חייבים לשמוע מההתחלה. "זה חייב להיות חלק מאוד ברור מהקורסים וגם משולב ברמה המערכתית של תכנית לימודים," היא מוסיפה. "לכו לעשות טוב ותבינו כמה זה משמעותי."

 

איזה פעילויות אתם עושים בקרוב?

 

"בפורים אנחנו מחלקים משלוחי מנות בפוריה, בהשתתפות סטודנטים מכל המגזרים. כשאתה יודע שלעשייה שלך יש אפקט חיובי אז אתה נרתם. עכשיו אנחנו אוספים תרומות לפנימייה בנצרת כשלאף אחד לא משנה אם הם נוצרים או מוסלמים".

למען הקהילה
למען הקהילה
 

ומה קורה עם סטודנטים שלא מתחברים למסר או לא מוצאים את הזמן?

 

"ברוב המקרים הפעילויות דורשות עשרה או עשרים מתנדבים, עם אוריינטציה כזו או אחרת, כך שלא כולם חייבים לקחת חלק", היא מסבירה. לדבריה, עצם העובדה שסטודנט נמצא בתוך קהילה נותנת, זה אומר שהוא חלק מנתינה והוא יוכל לתת בעצמו. "זה מספיק משמעותי בשביל להרגיש שזה יוצא ממך."

 

 

כמו הרבה דברים משמעותיים בחיים היא רואה את הנתינה כדבר שצריך לטפח. "אני כל הזמן אומרת לסטודנטים שאנחנו ברי מזל שיש לנו את האופציה ללמוד וגם להיות חופשיים לעשות בשביל מישהו אחר ולא רק למען עצמנו," היא מסכמת. "אני מאמינה שדבר טוב מביא עוד כמה. התואר חייב להיות מלווה בעשייה חברתית כי באנו לשנות. אין לי את הפריביליגיה לחכות שיסיימו תואר שני ורק אז יתחילו. כל רגע חשוב שנצא ונשנה. אני חותמת שעם כל ביקור שלהם במוסד כזה או אחר זה מתנה שהיא בעיקר בשבילם."

 

רוצים גם אתם לעשות טוב? ב-13 במרץ יתקיים יום המעשים הטובים, המהווה יום שיא לעשיית טוב כל השנה. מיליוני בני אדם צפויים להשתתף ביום גלובלי זה, שיתקיים בלמעלה מ-90 מדינות. רוצים להצטרף ליוזמה? היכנסו עכשיו לאתר "יום מעשים טובים" והירשמו בקליק למעשה הטוב שלכם! או חייגו 9093*. יום מעשים טובים מנוהל על ידי עמותת רוח טובה , המציעה מגוון דרכים לעשות טוב ולהתנדב כל השנה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים