תיכון חדש
חגיגה באשקלון: לראשונה מזה תשע שנים נבנה שם תיכון מקיף חדש – אגמים מקיף ו'. המנהלת הנרגשת מבטיחה שיטות חינוך מתקדמות. בעירייה שמחים שהצליחו לספק - בעזרת מפעל הפיס - מוסד חינוך מרכזי לאוכלוסייה שגדלה באופן משמעותי. ואפילו ההורים לא מפחדים מזה שילדיהם יהיו "שפני ניסיון". "בית־ספר צומח זו ממש חממה, מקום שאפשר לגדול בו, לעשות דברים חדשים וחדשניים, לעומת בית־ספר קיים שבו תפיסות העולם מקובעות ומסודרות" מסבירה אחת האמהות
בשיתוף מפעל הפיס
שנת הלימודים הקרובה הולכת להיות מרגשת במיוחד בשביל 120 תלמידים ו־15 אנשי צוות, שהגיעו ביום ראשון בפעם הראשונה לבית־הספר אגמים מקיף ו' באשקלון – התיכון המקיף הראשון שנבנה בעיר מזה תשע שנים.
ההתחלה צנועה: ארבע כיתות ז', שיעלו בשנה הבאה לכיתות ח' ומחזור חדש ייכנס לכיתה ז', ובתוך שש שנים כבר ילמדו במקום תלמידים מכיתות ז' עד י"ב. "יש לנו צוות מורים חדש, צעיר ונמרץ, מרביתם בשנת הסטאז' שלהם וזה יתרון עצום מבחינתנו", מספרת רינת כהן, מנהלת בית־הספר. "כשבונים בית־ספר חדש חשוב להכניס גם רוח חדשה, משהו אחר. המורים שלנו שייכים לדור צעיר, ואני מניחה שתהיה להם שפה משותפת עם הילדים".
כהן בנתה מערך שישלב חדשנות פדגוגית, למידה בינתחומית ושלל פרויקטים ערכיים. "אני מורה לגיאוגרפיה במהותי ואני חושבת שחלק מהחינוך חייב להיות מלווה בערכים שדואגים לסביבה, שהילדים ילמדו לדאוג לא רק לעצמם, אלא גם לדורות הבאים", היא אומרת. "אני רוצה להעניק להם מיומנויות וכלים, ללמד אותם כיצד לצרוך משאבים בצורה מושכלת, וכל זה דרך פעילויות עם הקהילה ועם גני ילדים".
לדבריה, "חלק מהשיעורים יילמדו בשטח, בפעילויות חוץ־כיתתיות כמו חווה חקלאית, תהיה לנו גינה קהילתית ולאט לאט נתקדם בצורה מבוקרת והדרגתית".
בית־הספר, שנבנה על ידי מפעל הפיס, מתחיל כאמור מכיתה ז' וימשיך עד י"ב במסלול לבגרות רגילה. כהן מדגישה שאם תהיה דרישה מהשטח יתווספו מגמות נוספות מיוחדות. "אנהל דיאלוג עם ההורים והתלמידים. אני רוצה לחוש את השוק בחוץ. אם, למשל, תהיה דרישה למגמה טכנולוגית – כך יהיה".
לחלקנו זה אולי נשמע קצת מלחיץ לשלוח ילד לבית־ספר צומח במקום למכונה משומנת היטב, אבל חגית, אמא לילד בן 12 שיעלה ביום ראשון לכיתה ז' בפעם הראשונה, דווקא מעודדת את ההחלטה. "אני בעצמי מגיעה מבית־ספר צומח וזה עשה לי טוב. זו ממש חממה, מקום שאפשר לגדול בו, לעשות דברים חדשים וחדשניים, לעומת בית־ספר קיים שבו תפיסות העולם מקובעות ומסודרות. כאן יש מקום לעשות דברים אחרת וליצור אווירת לימודים שונה. בני סיים כיתה ו' בבית־ספר צומח ואני רואה כמה טוב זה עושה לו. הוא אחראי, בוגר, זה עשה לו טוב".
חגית מספרת שבנה גדל יחד עם עוד שלושה חברים טובים וההורים דאגו שכולם יישארו באותו בית־ספר גם עכשיו. "הנחיתה שלו שם תהיה קלה ביחד עם החברים ויש לו גם משפחה תומכת ואוהבת שתיתן לו את הגיבוי הכי גדול שרק אפשר", היא אומרת. "בבית־ספר צומח יותר פשוט לפתור בעיות אם הן צצות מכיוון שהכל חדש. אני טוענת שאם לא טועים לא לומדים, וכך נוכל לגלות ביחד מה המסלול הכי נכון ומתאים לילדים שלנו. יש כאן משחק, גמישות, וזה שיעור טוב לבן שלי מכיוון שאלה החיים: הם דינמיים, אנחנו עושים בהם טעויות אבל לומדים ומסיקים מסקנות, וכך בדיוק אני רוצה שהוא יגדל, יצמח ויתחנך".
סגן ראש מינהל החינוך באשקלון, יובל זוזט, אומר: "עברו הרבה שנים מאז שנבנה בית־ספר מקיף באשקלון. עם פתיחתו של מקיף ו' החדש בשכונת 'אגמים' אנו מביאים בשורה של ממש ומענה לצורך שהיה קיים שנים רבות, להורים בשכונה בפרט ולכלל ההורים באשקלון. בית־הספר נבנה בסטנדרטים הגבוהים ביותר, כולל מנהלת וצוותי הוראה מן המעלה הראשונה ויש בו תוכניות פדגוגיות מובילות".
ראש עיריית אשקלון בפועל, תומר גלאם, הוסיף: "בשנים האחרונות האוכלוסייה גדלה, הצרכים השתנו ואני שמח שהוקם בעיר בית־ספר מקיף חדש. מדובר במבנה חדיש שבו כיתות מתוקשבות בסטנדרטים הגבוהים ביותר. החינוך נמצא בראש מעיינינו".
מפעל הפיס מימן השנה את הקמתן של כ־800 כיתות לימוד, חלקן בבתי ספר חדשים לגמרי וחלקן במוסדות קיימים שזכו לשדרוג. בסך הכל הושקעו בבניית כיתות אלה כ־640 מיליון שקלים. מפעל הפיס הינו הגוף הלא ממשלתי היחיד שמממן בנייה בהיקף עצום של כיתות לימוד עבור מערכת החינוך: מאז 2009 הוא הקדיש 5.86 מיליארד שקל לבניית למעלה מ־7,600 כיתות ברחבי הארץ, זאת בנוסף לגני ילדים, ספריות, רכישת מחשבים לבתי־ספר, הקמת מרכזים לתרבות ומדע ליד בתי־הספר, בניית אולמות ספורט למוסדות חינוך ועוד.
עמרי לוטן, מנכ"ל מפעל הפיס, מציין כי: "מרבית הרווחים של מפעל הפיס מוקצים מידי שנה לתחום החינוך. אנו רואים בכך אמצעי מהותי לצמצום הפערים בחברה".
בשיתוף מפעל הפיס.
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"