שתף קטע נבחר

"המטרה: להביא את האחדות בזמן מלחמה - לשגרה"

השבוע התקיים בשדרות מפגש של 12 ארגונים ומטות שונים מהאזור, בהם אנשי ימין ושמאל, דתיים וחילונים, בני נוער ומבוגרים כשלכולם מטרה משותפת - להביא שקט לתושבי שדרות ועוטף עזה אחרי 17 שנה של טרור. המפגש בשדרות יוצג בכנס דב לאוטמן, בקמפוס של האוניברסיטה הפתוחה ב-26.12. אז איך מצליחים להגיע למתווה מוסכם על דרכי הפעולה כשהפערים לעיתים כל כך גדולים? מדברים יחד. היינו שם כדי לתעד

בשיתוף כנס דב לאוטמן

 

 

אירוע יוצא דופן גם במיקרו קוסמוס של מערב הנגב, התקיים בעיר מוכת הקסאמים שדרות. ראשי 12 מטות מאבק עם נציגים מטעמם הגיעו בשלישי האחרון למפגש על מנת ליצור מרחב משתף לשיח, הירתמות ועשייה, ובמטרה להבין מה המטרות של כל מטה, כמה הפערים גדולים או קטנים, ומה הערכים שמנחים אותו. המטרה: ניסיון לראות, האם ניתן לרוץ יחד ולאחד כוחות.

 

באירוע נטלו כלל הקבוצות והיוזמות לשיפור איכות החיים עבור התושבים בעוטף עזה, כלל מרכזי הצעירים בעוטף, תושבים ופעילים, פורום דב לאוטמן והתאחדות מרכזי הצעירים ושותפים מרכזיים נוספים. במסגרת האירוע נערך פאנל ובו נציגי כלל הקבוצות, דיון בהשתתפות הקהל ושיח סביב שולחנות עגולים על הערכים המשותפים והפעולות העתידיות את הפאנל הנחתה ניבה ראם, מנהלת עמותת קולות בנגב. צפו בווידיאו בתחילת הכתבה.

 

יושבים לדבר. הפאנל בשדרות עם 12 הארגונים.  (צילום: תום צרפתי)
יושבים לדבר. (צילום: תום צרפתי)

 

"לתושבים בשדרות וטעוטף עזה כבר די נמאס מ-17 שנות קאסמים",מספר ל-ynet יגאל ברכה, מנהל מרכז הצעירים בשדרות שהוביל את הרעיון. "גילינו שיש 12 יזמיויות ברחבי העוטף של שמאל, ימין, דתים וחילונים, שהמטרה של כולן היא טובה - לעשות סוף לדבר הזה - כל אחד בדרכו. אנחנו רוצים לחיות בשקט". לדבריו, קשה למצוא פתרון סופי משום שבסוף הסיפור הוא פוליטי. "אבל בגלל שהמטרה של כולם טובה, החלטנו לעשות איחוד מטות מתוך הבנה שכך נוכל להשיג את ה"מה". המחלוקת תהיה על ה"איך" אבל גם פה צריך להתנהל נכון".

  

להביא את המלחמה לשגרה

"הסיפור של עוטף עזה זה הסיפור של מדינת ישראל", מוסיף ברכה. "יש פה אנשי ימין, שמאל, חילונים דתיים, שמאותגרים ממערב למשימה מאוד גדולה. אז איך מונעים את הקסאמים ובלוני התבערה, אני לא יודע להגיד. צריך גם ענווה. אנחנו לא יודעים את התמונה המלאה. החלק שלנו הוא להביא את הדבר הזה למודעות ולהיות קצת מאוחדים. להביא את המלחמה לשגרה. במלחמה אנחנו נזכרים להיות ביחד, כאשר יש לנו אויב משותף אבל אנחנו שוכחים בשגרה לעשות את זה. וכדי שזה יקרה, לראות מה הפערים בינינו. בעיני ה"מה" של רובנו הוא אותו מה. הסיפור הגדול זה איך".

 

הפגנת התלמידים (צילום: רועי עידן)
הפגנת התלמידים מעוטף עזה בחודש שעבר. בשדרות ובעוטף התלמידים מגלים אחריות חברתית בגלל המצב. (צילום: רועי עידן)

 

לני מילוא, מנהלת פורום דב לאוטמן שהשתתפה בפאנל ציינה שמה שקרה במהלך הערב, הוא בדיוק הדבר שעבורו פורום דב לאוטמן הוקם: "בפורום דב לאוטמן מקדמים חינוך לערכים דמוקרטיים וחיים משותפים ומבקשים לעודד תלמידים, אנשי חינוך, תושבים וקבוצות בחברה הישראלית לאזרחות פעילה, ולהביע את העמדות הציבוריות שלהם ולקחת אחריות חברתית.

 

מילוא מספרת שלקראת הכנס השנתי, יזם פורום דב לאוטמן פרויקט בשיתוף "התאחדות מרכזי צעירים" בשם: תאים משותפים. "זה בעצם תא טלפון בריטי אדום שלקחנו אותו כמטפורה לתא שהוא מרחב נודד של שיח והידברות כדי לחזק שיח והידברות וחיים משותפים בקרב צעירים" בתקופה האחרונה נדד התא במרכזי צעירים בעכו, בת ים, אשדוד ועוד. "מבחינתי מה שקורה פה בשדרות - המציאות הביטחונית שתושבי שדרות והעוטף חיים בה, היא שיעור באזרחות עבורנו".

 

ניבה: האמונה שלי האישית, זה רק כשאנשים באמת נפגשים ומכירים את הסיפור אחד של השני, הלבבות באמת נפתחים. אם אנחנו מכירים את האדם שמולנו, זה לא משנה אם הוא משמאל או מימין, או מכל כיוון אחר. זה לא משנה מאיפה הוא ומה הרקע - יש רצון לשתף פעולה".

 

כנס דב לאוטמן 2018 יתקיים ב 26.12.18 בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה. הכנס יתקיים בפעם הרביעית ביוזמת קרן לאוטמן, האוניברסיטה הפתוחה ושותפים נוספים, על מנת להעלות לסדר היום הציבורי והחינוכי את החינוך לדמוקרטיה ולשותפות בחברה הישראלית. חלקו של הכנס יועבר בשידור ישיר כאן ב-ynet.

 

בשיתוף כנס דב לאוטמן

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים