שתף קטע נבחר

שיר כאב - לזכרו של נער אוהב אדם

בטקס הענקת "פרס שר החינוך לנוער מתנדב" על שם הנער אלעד ריבן ז"ל - צופה אש, שמצא את מותו באסון הכרמל - יבוצע שיר חדש לזיכרו שהלחינה ותבצע תלמידה בת 16. צפו

בתיה מלטינסקי, תלמידה בת 16 מבית הספר התיכון האנתרופוסופי "אדם" בירושלים, תופיע מחר (ג') על בימת טקס פרס שר החינוך לנוער מתנדב על שם אלעד ריבן ז"ל, שיתקיים בחיפה.

 

בתיה תבצע את שירו של המשורר טובי סופר, "אמא של אלעד מטלפנת אליי", שאותו הלחינה. את מלטינסקי, המנגנת בפסנתר, תלווה הצ'לנית, רבקה מאיר (17) מרעננה, תלמידת האולפנה החקלאית "רגבים" שבגולן. הסינגל של השיר הוקלט והופק במסגרת פרויקט "מְקוֹרוֹק", לטיפוח בני נוער מוסיקליים. בעיבוד והפקה מוסיקלית של נפתלי הרפז.

 

צפו בשיר בביצוע בתיה מלטינסקי, ובליווי צ'לו של רבקה מאיר:

 

טקס חלוקת הפרס מתקיים זאת השנה השמינית. אלעד היה צופה אש, בן 16, כשמצא את מותו באסון הכרמל שהתרחש בדצמבר 2010. אלעד התנדב לצופי אש במסגרת מחויבות אישית והמשיך אותה גם לאחר שסיים את מחויבותו. הוא הגיע למקום הדליקה עם צוותי לוחמי אש מעפולה, שביקשו להציל חיים. השיר מוקדש לאמו, צביה ריבן.

 

"לפני כחמש שנים צילצל הטלפון בביתי ומעברו השני של הקו הייתה צביה ריבן, אמו של הנער אלעד". מספר המשורר טובי סופר על נסיבות כתיבת השיר. "היא ביקשה לברר עימי פרטים על אודות אנתולוגיית המחווה ליערות הכרמל, 'חורשות הכבשים הירוקים', שערכתי וראתה אור ב-2011, במלאת שנה לשריפה. השבתי על שאלותיה, והתפתחה בינינו שיחה על בנה אלעד ועל ספרות ועל שירה. סיימנו את השיחה, ונפרדנו", הוא מסביר.

 

בתיה מלטינסקי ורבקה מאיר באולפן ההקלטות   (  )
בתיה מלטינסקי ורבקה מאיר באולפן ההקלטות

 

"שבועות לאחר מכן צביה טילפנה אליי שוב, וסיפרה כי הייתה רוצה לכתוב שיר לזכר בנה, אך אינה יודעת כיצד לעשות זאת. הצעתי לה להעלות על הכתב את מחשבותיה, ולאחר שתעשה זאת, נוכל להיפגש. הסברתי לה שבמפגש אנסה לסייע לה לעבד את הפרטים לכדי שיר פרי עטה. מסיבות שונות צביה לא עשתה זאת.

 

"עם זאת, מעת לעת המשכנו לשוחח בטלפון. בכל שיחה למדתי פרט נוסף עליה ועל אלעד. השיחות עמה והדברים שנאמרו בהן העסיקו את מחשבתי, וכך התרקם בלבי השיר 'אמא של אלעד מטלפנת אליי', שהוא בעצם רוח השיחות שהיו בינינו.

 

טילפנתי לצביה שבועות אחדים לאחר שסיימתי את כתיבת השיר, וסיפרתי לה על אודות כתיבתו", מסכם סופר. "אמרתי לה שהשיר מוקדש לה ושאני מבקש שהיא תקבלו כמתנה".  

 

טובי סופר / אמא של אלעד מטלפנת אליי

אִמָּא שֶׁל אֶלְעָד מְטַלְפֶּנֶת אֵלַי

וְשׁוֹאֶלֶת אוֹתִי דְּבַר שִׁירָה.

הִיא אוֹמֶרֶת: אֲנִי אִמּוֹ.

אֲנִי מֵשִׁיב: אַף שֶׁלֹּא הִכַּרְתִיו,

אֲנִי זוֹכֵר אוֹתוֹ.

וּכְשֶׁהִיא סוֹגֶרֶת, אֲנִי חוֹשֵׁב:

בַּמֶּה תְּנוּחַם עַל בְּנָהּ,

שֶׁכְּמוֹ אֵלִיָּהוּ,

בִּסְעָרָה

עָלָה

הַשָּׁמַיְמָה.

 

אחרי שהאזינה צביה ריבן לסינגל החדש של השיר היא אמרה: "השיר הזה מרגש אותי. דמעות עומדות בעיניי כשאני מאזינה לו. מלות השיר כל כך מדויקות והשיר כל כך מתומצת. עדינות המילים מתאימה לנפשו של בני. הלחן, הביצוע והפסנתר של בתיה מלטינסקי, והצ'לו של רבקה מאיר, מצמררים אותי".

 

על אלעד, הוסיפה אימו: "היה לי ילד נפלא, עם חיוך שלא מש משפתיו. עיניו וגומות החן שלו עומדות מול עיניי. היה לי ילד תמים ופשוט. אהבתו ניתנה לכל מי שהכירו אותו, בכל מקום שבו היה. דרך חייו הייתה של התנדבות ונתינה לזולת.  בני הנוער, שזוכים מדי שנה בפרס שר החינוך לנוער מתנדב על שמו, הם ילדים טובים מסוגו, שמנציחים את דרכו – בדרך אהבת האדם".

 

הטקס יתקיים מחר יום ג' ה-15 בינואר 2019, באולם בית בירם בבית הספר הריאלי בחיפה, שד' אבא חושי 15, בשעה 17:00.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בתיה מלטינסקי וטובי סופר באולפן ההקלטות
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים