שתף קטע נבחר
 

מאזדה פרמאסי - תראו מה שצבע יכול לעשות

מחיר יקר וחבילה לא מושכת פגעו קשות בהצלחת הפרמאסי של מאזדה. היפנים, כך מסתבר, הקשיבו היטב לביקורת

בשקט, בשקט חדר בשבועות האחרונים רכב חדש, יותר נכון מחודש, לאולם התצוגה של מאזדה. לא שמעתם על-כך? גם אנחנו לא. וזה מוזר, כי דלק מוטורס מעולם לא עשתה לעצמה שם של נחבאת אל הכלים. האם זה קשור לעובדה שהיבואן אוהב מאד למכור, ובמספרים גדולים? האם הסיבה לכך נעוצה בעובדה שאת הפרמאסי, אותו אחד שהגיע אלינו לפני יותר משנה, אי אפשר להכתיר כהצלחה מסחררת?

מה קרה?

עבור מי שלא קרה את האוטוביוגרפיה של הפרמאסי, נספר כבר בתחילה כי הוצג ב-99' כגרסת מיניוואן ל-323, ומתחרה לרנו סניק. אכן, חלקו הקדמי מבוסס על ה-323, אם כי האחורי קרוב דווקא ל-626 סטיישן. מכאן אגב בסיס גלגלים ארוך משמעותית מזה של הלאנטיס למשל, עם לא פחות מ-267 ס"מ לרווחת היושבים.
בכל מקרה, מתיחת הפנים לפרמאסי הייתה צפויה, פשוט כי ה-323 בקרה באותה קליניקה לפני שנה. זה אומר שהכיוון בו בחרו המנתחים דומה, אולם השינוי, בוודאי אם לוקחים בחשבון את ההבדלים המינוריים באחות המשפחתית המעודכנת, מהותי יותר.
ראשית, זה מתחיל בכך שהפרמאסי מצויד כעת במנוע ה-2.0 ליטר, כמו ה-323 (עם אותה תיבה בדיוק), אשר מצליח לשחרר הספק מרבי של 131 כ"ס - במקום 115 כ"ס בלבד ממנוע ה-1.8 ליטר. מערכת הבלימה שופרה (כמו בלאנטיס) כאשר מאחור מנגן כעת דיסק ולא תוף. באותה רוח מדברים במאזדה על מרכב קשיח יותר, כיול מתלים מחודש כולל חיזוק מלפנים, האמורים לשפר את הנוחות וההתנהגות. כך גם בנוגע לעידון כללי, הכולל בין היתר תוספת חומרים סופגי-רעש בתא המנוע, ובדלתות.
חיצונית זכה הפרמאסי לחרטום מעט מודרני יותר, עם טיפול מוכר וצפוי ביחידות התאורה השקופות ובפגושים. מאחור השינוי בולט עוד יותר, עם יחידות תאורה אופנתיות הכוללות כמובן אלמנטים עגולים. אגב, הפגושים החדשים הביאו לתוספת באורך המרכב של 4.5 ס"מ.

תראו מה שצבע יכול לעשות

פתיחת הדלת מדגימה כיצד ניתן בהשקעה קטנה יחסית ליצור אווירה נעימה בהרבה. את העין צדים מייד גווני שחור-אפור בריפוד ודיפון, המקנים אווירה עכשווית יותר, ותואמים לפסי קישוט בסביבת הנהג. מה שמעלה את השאלה מדוע לא זכתה המשפחתית הפופולרית לטיפול מעין זה.
זה ממשיך בפסי פלסטיק בגוון אלומיניום שאמנם נראים מעט זולים, אך העין יוצאת מכך נשכרת. מאחור נחתו, בהשראת הסניק ללא פסק, מגשים מתקפלים בגב המושב. ונכון, גם אנחנו לא מאושרים כאשר הילדים מחליטים לאכול המבורגר באוטו, שלא להזכיר את השילוב הרצחני של קולה וסיבוב חד. אבל זה בהחלט מוסיף לאווירת הרב-שימושיות שהייתה חסרה בעבר. לכך מצטרפות אפשרויות קיפול מגוונות של המושבים.
גם סביבת הנהג עודכנה לטובת מראה מודרני ואיכותי יותר, אם כי כרגיל זה עדיין מאוד "מאזדה", ורחוק מדי מגולף, 307 או מגאן. שינוי המושבים הקדמיים שיפר את תנוחת הנהיגה, שכבר אינה נמוכה מדי ביחס לשמשה, למרות שכיוון הגובה אינו נוח ומוגבל מדי. אבל עדיין, מאחורי ההגה מצופה העור ומתחת לגג הזכוכית הגדול, מרגיש הפרמאסי קרוב יותר לסטיישן מאשר למיניוואן.

יש מנוע

לאחר יומיים תמימים עם הרכב, עדיין לא ברור לנו מה השתבש במד העצר של היפנים, אבל למרות שהפרמאסי החדש קל ב-35 ק"ג ומצויד במנוע חזק יותר, דף הנתונים הרשמי מסביר כי האצה מעמידה למאה קמ"ש נותרה זהה - 12.7 ש' - ורק המהירות המרבית שופרה קלות עלתה ב-9 קמ"ש ל-179. יחסי העברה בתיבת ההילוכים? מידות צמיגים? אלה אינם מסבירים דבר פשוט מכיוון שנותרו זהים.
מאידך ושלא במקרה, הפרמאסי החדש מרגיש זריז יותר. לעומת הלאנטיס 2.0 ל' עם תיבה וצמיגים זהים התחושה אמנם פחות נמרצת, אך ביחס לשימושי מיניוואן הביצועים בהחלט מספקים. חטיבת הכוח מציגה רפרטואר יפני מוכר של מנוע נמרץ אך לא שקט דיו תחת עומס, ותיבה זריזה ולחלוטין לא מתחכמת. ובכל זאת, צריכת דלק של 6.5 ק"מ לליטר גבוהה בהחלט מהצפוי.
במפגש קודם הופתענו לגלות שלפרמאסי בקרת אחיזה, ועוד יותר מכך שהוא זקוק לה. כעת המצב טוב לאין שיעור, והחלקת גלגלים כבר אינה חלק משגרת הזינוק. על כביש רטוב לעומת זאת, ובפניות חדות, מגלה הפרמאסי שלבקרת האחיזה יש עדיין תעסוקה. גם נטיית החרטום להרחיב קו פחות בולטת, ממש כמו השפעת המומנט על ההיגוי ונטיית ההגה לשאוף למרכז.
כאשר מדובר בנוחות נסיעה אין כל הפתעות. היא רחוקה מאוד מהפינוק הצרפתי, ועובדה זו בולטת בעיקר במהירות איטית מאוד. ככל שעולה המהירות הנוחות משתפרת, אולם למרות פעולת מתלים שקטה מבעבר, הפרמאסי משלב בנסיעה יותר מדי רעשי רוח ומנוע. בסעיף הזכות ניתן גם לציין אחיזת כביש ויציבות כיוונית טובות מבעבר, אך היינו מוותרים על דיווח מוגזם של שיבושי כביש להגה.

יש תמורה

את המבחן הקודם לפראמסי חתמנו בקביעה כי הוא נופל בעיקר בתחום התמורה לכסף. שלא במקרה, מקצה השיפורים הנוכחי מציג עדיפות בולטת בעיקר בתחום זה. לפרמאסי הנוכחי מנוע חזק מבעבר, תא נוסעים נעים בהרבה ותג-מחיר דומה.
לצערם של אנשי דלק מוטורס, המתחרים אינם מפורסמים בשנת חורף ארוכה. הסניק אותו הזכרנו מספר פעמים פתח למשל את שנת הדגם 2002 בהוזלה משמעותית לגרסת ה-2.0 ליטר. זו עולה כמו פרמאסי, אך מציעה מגוון פינוקים עדיפים כגון בקרת אקלים וצמד גגות נפתחים, שלא להזכיר ציוד בטיחותי לרוב, נוחות ורב-גוניות גבוהים יותר.
ואם להשאר בהשוואה הרלוונטית הזו, הפרמאסי מצויד בחטיבת כוח רהוטה יותר, ניהוג קרוב יותר למכונית משפחתית, מוניטין יפני ואפילו מרחב מחייה עדיף מאחור. כך שאם הפרמאסי היוצא הפסיד בנוק-אאוט כל השוואה מסוג זה, המיניוואן הנוכחי מצויד בכלים טובים בהרבה להתמודדות הזו. וגם הוא אינו נוצץ כמו מתחריו הצרפתים, למתעניינים בסוג זה של כלי רכב הוא בכל זאת שווה הצצה ונסיעת מבחן.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מאזדה פרמאסי 2002
מאזדה פרמאסי 2002
מאזדה פרמאסי 2002
מאזדה פרמאסי 2002
מאזדה פרמאסי 2002
מאזדה פרמאסי 2002
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים