לא שילמתם את החשבון? מתי ינתקו אתכם
התקשתם לשלם את חשבון הטלפון? שכחתם לשלם חשמל? אם התעלמתם גם מהתזכורת שנשלחה אליכם, רוב הסיכויים שתנותקו מהשירות. מתי לצפות לניתוק, איך אפשר לפרוס את החוב וכמה עולה להתחבר מחדש
המצב הכלכלי הביא להחרפה של בעיה המטרידה יותר ויותר צרכנים - הניתוקים. לא שילמתם את החשבון, הגעתם הביתה ולמרבה הצער מצאתם פתק אדום על הדלת המציין שהחשמל נותק עקב אי-תשלום. זה קורה גם עם תשלומי ארנונה ומים, גז וטלפון.
על-פי תלונות שהגיעו לשולחנה של הוועדה לפניות הציבור בכנסת, בראשות ח"כ ישראל אייכלר, שקיימה אתמול דיון בנושא, גדל מספר הניתוקים על רקע המיתון והמצב הכלכלי הקשה.
הבעיה חמורה במיוחד כאשר הניתוק נעשה ללא קבלה של התראה מוקדמת, או כאשר הניתוק נעשה ביום שישי או בערב חג ומונע מהצרכנים לשלם את חובם או לנסות להסדירו באופן מיידי. לקראת הדיון, בדקו בוועדה את הנהלים המסדירים את ניתוק השירותים השונים בגין אי-תשלום חשבונות וכן את התנהלות החברות במהלך ניתוק שירותים אלו בפועל.
חשבון חשמל
ניתוק: חברת החשמל תנתק את החשמל בחלוף 14 יום ממועד המשלוח של הודעת התשלום. כאשר החוב נע בין 100-50 שקל - שולחים התראה בלי לנקוט בהליך גביה נוסף. על חשבונות שוטפים בסכום שמעל 100 שקל נוקטים בהליכים לאכיפת הגביה, בדרך כלל איטיים מאוד.
גם כאשר מגיעים לנתק והלקוח איננו בבית, משאירים לו הודעה לפני ניתוק לתשלום החוב ולא מנתקים את החשמל. לעומת זאת כאשר הצטבר חוב של למעלה מ-100 שקלים בגין שני חשבונות או לתקופה שעולה על 4 חודשים, למרות כל ההתראות, מפעילים מדיניות הפעולה תקיפה יותר ומנסים לגבות את החוב בבית הלקוח. לא משלם? מנתקים את החשמל, גם כאשר הלקוח איננו בבית.
על החברה לשלוח אליכם תזכורת או התראת חוב, ובתנאי שחלפו לפחות 7 ימים מהמועד האחרון לתשלום. הזמן המינימלי לניתוק חשמל בשל אי-תשלום חוב - 4 שבועות מיום הוצאת החשבון.
אם ספק השירות מגיע פיזית לבית או למשרד הצרכן כדי לבצע את הניתוק מחשמל, והצרכן מבקש לשלם את חובו, אסור לחברה לנתק את החשמל והיא מחויבת לקבל את התשלום. במקרה כזה ניתן לשלם במזומן, בכרטיס אשראי או בצ'ק.
הנחות ותשלומים: הצרכן יכול גם לשלם בהמחאה דחויה, על-פי נסיבות המקרה, או לבקש לפרוס את החוב לתשלומים, כאשר התשלומים נושאים ריבית. בפועל, אומר ליאור זרנקין מחברת החשמל, החשמל מנותק כאשר לא שולמו שני חשבונות או יותר. כלומר לאחר תקופת חוב של ארבעה חודשים ומעלה.
אין אפשרות לפטורים או הנחות בגין מצב כלכלי קשה. ואפילו פריסת תשלומים מחויבת בריבית. על שולחן הכנסת כאמור הצעת חוק לתיקון הנושא.
חיבור מחדש: חיוב בגין ניתוק הזרם או לחילופין חיבור הזרם - 75.15 שקל כל אחד. חיוב על גביה בבית הצרכן - 93.12 שקל.
חשבון מים
ניתוק: באחרונה בעקבות עתירות לבג"ץ בנושא, גיבש משרד הפנים נוהל חדש בכל הנוגע לניתוקי מים לחייבים. על-פי הנהלים החדשים - הרשות המקומית חייבת לשלוח לצרכן הודעת חיוב ובה סכום החיוב בגין צריכת המים והמועד לתשלומו.
אם לא שילמתם את החוב במשך 15 יום מהמועד הנקוב לתשלום, על הרשות המקומית לשלוח התראה לחייב שבה תדרוש את תשלום החוב תוך 15 יום. אם לא שולם החוב 15 יום ממועד ההתראה, תשלח הרשות המקומית התראה נוספת הקרויה התראה לפני ניתוק והיא כוללת הודעה על גובה החוב וכן הודעה שלפיה תנתק לך הרשות את המים אם לא תפרע את החוב תוך 15 יום.
רק אם לא שולם החוב תוך 30 יום ממועד משלוח ההתראה השניה, יכולה הרשות לנתק את המים, ובתנאי שהחוב עומד על 300 שקלים ויותר.
בפועל, ניתוק המים נעשה לאחר אי-תשלום של שני חשבונות מים. לפני הניתוק נשלחת לצרכן הודעת ניתוק לאחר 14 יום ממועד אי תשלום החשבון השני ולאחר מכן הודעה נוספת על ניתוק בתוך 48 שעות. קיימת בעיה של ניתוקי מים בסופי שבוע או בערבי חגים, כאשר משרדי הרשויות המקומיות סגורים והדיירים נתקעים בלי מים עד שהמשרדים מחדשים את פעילותם.
הנחות ותשלומים: צרכן שאיננו יכול לשאת בתשלום החוב בשל מצוקה כלכלית קשה, רשאי לבקש פריסת תשלומים. הרשות יכולה גם להחליט שלא לנתק את המים לצרכן שמצבו הכלכלי קשה גם אם לא שילם את החוב, ובתנאי שצריכתו השוטפת לא עולה על 3 מ"ק לנפש לחודש (צריכה בסיסית).
יש רשויות מקומיות המצרפות את חשבון המים לחשבון הארנונה ולא רק שאינן מאפשרות לתושבים להפריד ביניהן, אלא שהתושב מסתכן בניתוק מים כשאין בידו לשלם את הסכום הכולל.
חיבור מחדש: משתנה, על-פי החלטת הרשות המקומית.
חשבון הגז
בישראל פועלות היום כ-20 חברות גז, אבל רק 3 חברות פזגז, אמישראגז וש.א.מ השיבו לפניות הוועדה וסיפקו מידע על ניתוקי הגז לחייבים.
ניתוק: אם לא שלמתם את החשבון עד ליום ה-45 לאחר משלוחו, ובלבד שהספק הודיע לך בכתב 7 ימים לפחות לפני ההפסקה במסירת ההודעה לביתך על כוונתו לעשות זאת.
בפזגז אומרים שמדיניות החברה היא לא להשאיר צרכנים בלא אספקת גז שוטפת. הניתוק נעשה רק במקרה של אי-תשלום רציף של מספר חשבונות לאורך תקופה של חצי שנה ויותר, או כאשר סכום החוב עולה על גובה הפיקדון שבידי החברה. הניתוק נעשה עשרה ימים אחרי הודעת ההתראה האחרונה.
באמישראגז שולחים התראה לפריעת לאחר שבועיים, אם הצרכן צובר חובות מעל 100 שקלים. אם המשיך לצבור חובות מעל 200-150 שקל, החברה שוקלת את ניתוק אספקת הגז על-פי מספר החשבונות שלא שולמו. הניתוק נעשה לאחר 30 יום ממועד ההתראה.
בש.א.מ מרכז הגז - שולחים התראה לתשלום 7 ימים לאחר מועד התשלום של חשבון דו-חודשי שלא שולם.הלקוח מתבקש לשלם את חובו תוך שבועיים ממועד ההתראה שכוללת גם אזהרת ניתוק ומחיר חיבור מחדש. הודעה נוספת לא נשלחת.
הנחות ותשלומים: היות והשוק תחרותי אין נוהל זהה בין החברות ואין תקנות בנדון. משרד התשתיות איננו מתערב.
חיבור מחדש: על-פי ההמלצות - 2.5 שקל להודעה על ניתוק הגז, 20 שקל לניתוק הגז עצמו ו-25 שקל לחידוש האספקה. באמישרגאז גובים 70.50 שקל (כולל מע"מ), תשלום הכולל את שכר הקבלנים.
חשבון בזק
ניתוק: לאחר 10 ימים מהמועד האחרון לתשלום נשלחת הודעה לתשלום ללקוח לפני ניתוק. אם לא שולם החוב והוא גבוה מ-200 שקל - לאחר 11 ימים נוספים מועבר הקו אוטומטית למערכת הניתוק כמיועד לניתוק. לאחר הכניסה למאגר המיועדים לניתוק יוזמים את הניתוק לאחר בדיקה ידנית של המאגר.
בשלב ראשון מנותק הקו בדרך כלל לשיחות יוצאות. אחרי 10 ימים, אם עדיין לא שולם החוב, ינותק הקו גם לשיחות נכנסות. אם ללקוח יש עבר של אי-תשלום חובות ינותק הקו באופן דו-כיווני, גם לשיחות יוצאות וגם לשיחות נכנסות. חשוב לציין שלמרות הניתוק לשיחות יוצאות, יש עדיין אפשרות לחייג למספרי החירום.
חיבור מחדש: החיבור יעלה 13.09 שקל (כולל מע"מ). לקוח ששילם ודיווח על כך למוקד 199 יחובר באמצעות המרכזת תוך 24 שעות. נוסף לכך מתעדכן מאגר המנותקים מדי יום ובאופן אוטומטי מוחק את המיועדים לניתוק מהקובץ או מחבר קווים מנותקים באופן אוטומטי.
הנחות ותשלומים: כן. מינואר ועוד אוקטובר 2003 פרסה בזק תשלומי חוב לכ-5,000 לקוחות חייבים.
חשבון הסלולר
ניתוק: סלקום - יום לאחר קבלת מידע בדבר אי-תשלום חשבון נשלח ללקוח שובר תשלום ובו דרישה להסדרת החוב בתוך 7 ימים עם התראה לפני ניתוק. אם ללקוח חוב של פחות מ-500 שקל הוא יקבל במקביל גם פניה קולית. אם חובו גבוה מ-500 שקל או לחילופין הוא לא שילם את החשבון עקב תקלה טכנית הוא יקבל גם פניה בטלפון של נציג לקוחות.
15-3 יום אחרי משלוח שובר התשלום נחסמות השיחות היוצאות. העיתוי תלוי בגובה החוב ובמספר הפעמים שבהם פיגר בתשלום חשבונות במהלך השנה האחרונה. 17-15 יום ממועד אי-התשלום המקורי נשלח שובר שני בו מצוין שהחיבור מחדש לאחר ניתוק השירות מותנה בדרישת פיקדון וכן בהתראה, שלפיה אי-תשלום יגרור נקיטת הליכי גבייה.
30 יום ממועד חסימת הלקוח לשיחות יוצאות, הוא נחסם גם לנכנסות. המספר מנותק מהרשת וחוזר למאגר המספרים שברשות החברה. לאחר ניתוק השירות מתחיל הטיפול המשפטי בגביית החוב.
פלאפון - במקרה של אי-תשלום נשלחת ללקוח התראה בכתב המצורפת לשובר תשלום ידני. אם חולפים 14 יום והשובר איננו משולם במועד הנקוב בו מנותק הקו לשיחות יוצאות.
הנחות ותשלומים: סלקום - יש אפשרות לפרוס חובות. פלאפון - יש אפשרות לפריסת תשלומים, כל מקרה מטופל לגופו. בשנה האחרונה מורגשת עלייה בבקשות.
חיבור מחדש: סלקום - מי שמביע עניין להתחבר מחדש אחרי 30 יום מחויב ב-199 שקל. לפני כן אין תשלום.
פלאפון - לא גובים כסף לניתוק וחיבור מחדש.


מומלצים