לקסוס IS-F - בפרצוף של הגרמנים
אחרי שהוכיחה לעולם כי אין לה שום בעיה להתמודד ולנצח את הטובה שביוקרתיות הגרמניות, מכוונת לקסוס לאמת המידה בתחום הספורטיבי. האם היא עומדת להעניק לב.מ.וו את הטיפול שהגישה למרצדס? שחר הזלקורן מדווח ממקור ראשון
באוקטובר 1993, מייקל ג'ורדן, שחקן הכדורסל הטוב בהיסטוריה, החליט לפרוש. אחרי שלוש אליפויות ב-NBA, וזכייה במדליית זהב באולימפיאדת ברצלונה, אייר-ג'ורדן רצה אתגרים חדשים. מה שהוביל אותו לבחור בקריירה חדשה ודי מפתיעה: בייסבול. ג'ורדן האדיר הצטרף לקבוצה בליגה משנית, ונראה די מגוחך עם מכנסי טייטס וקסדת פלסטיק. למרבה הצער, היכולת שלו על המגרש דמתה להופעתו: די מגוחכת. כדי שתבינו עד כמה רע זה נראה, תחשבו מה היה קורה אם מיקי ברקוביץ' היה עוזב את מכבי תל-אביב אחרי הזכייה באליפות אירופה בכדורסל, ועובר להיות שחקן ספסל בקבוצת הכדורגל של הפועל מרמורק.
מוסר ההשכל ברור: אם יש משהו שאתה טוב בו, אולי כדאי שתתמיד בו, במקום לסכן את המוניטין שלך בעיסוקים אחרים. ואיך כל זה מתקשר למכוניות? בימים אלה משיקה לקסוס את המכונית הספורטיבית הראשונה בתולדותיה: ה-IS-F. ועל הנייר, זה נראה כמו מתכון לחזרה על הסיפור של ג'ורדן: יצרנית היוקרה הנמכרת ביותר בארה"ב, שזוכה כמעט מדי שנה בסקרי שביעות רצון, מחליטה שיוקרה לא מספיקה לה, ורוצה להיות גם יצרנית של מכוניות ספורטיביות.
ואיך מתמודדת לקסוס עם העיסוק החדש? את התשובה, בארבעה חלקים, קיבלנו במסלול מרוצים קטן ליד סביליה שבספרד.
בסיס טוב
הרצון של לקסוס לייצר גרסת ספורט ל-IS אינו מקרי: שלוש היריבות העיקריות שלה בשוק היוקרה - מרצדס, ב.מ.וו ו-אודי - מציעות גרסאות ספורטיביות למכוניותיהן מזה שנים רבות. מה שאומר שה-IS-F החדשה צריכה להיות לא רק מרשימה בפני עצמה, אלא גם מספיק טובה כדי להתמודד עם יריבות בעלות מסורת ארוכה ומפוארת, כמו ב.מ.וו M3 ודגמי AMG של מרצדס.
ההתחלה מבטיחה. ה-IS הרגילה היא מכונית נאה מאוד, אולי הנאה ביותר שמייצרת כיום לקסוס: שרירית, נמוכה, ובעלת עיצוב מקורי שאינו "שואל" - כפי שלקסוס לא היססה לעשות בעבר - אלמנטים מיריבותיה. גרסת ה-F מוסיפה כמה סממנים ספורטיביים: ספויילר-שפה מאחור, חצאיות מלפנים (שאמורות לסייע גם בסילוק חום המנוע), מכסה מנוע מוגבה, וצמד אגזוזים כפולים בעלי סידור ייחודי - אחד מעל השני, במקום אחד ליד השני.
חלק מהתוספות נראה קצת כמו תוצאה של ביקור לא מוצלח בסדנת שיפורים, אבל התוצאה הכללית היא מכונית שמשדרת בדיוק את מה שהיא אמורה לשדר: "אני נורא מהירה, אז תזוז כבר מהמסלול השמאלי!".
העיצוב של תא הנוסעים נשאר נאמן לזה של ה-IS הרגילה, למעט כמה תוספות לא-ממש משכנעות. למשל חומר דיפון דמוי-סיבי-פחם, שנראה זול מדי, ומיותר לחלוטין. עם זאת, יש הרבה דברים שזוכים לשבחים, ובראשם איכות ההרכבה הפנומנלית של לקסוס, וכן תפריט אביזרים מרשים מאוד.
מאחורי ה-F
עד כאן אין הפתעות. איכות הרכבה ואינספור גאדג'טים הם תחומים בהם לקסוס מצטיינת מאז החלה לייצר מכוניות, לפני כמעט 20 שנה. אבל כדי להתמודד מול מכוניות כמו ב.מ.וו M3 ומרצדס C63AMG היא צריכה להציע משהו שלקסוס מעולם לא התנסתה בו: שילוב של התנהגות, ביצועים וריגושים, שיגרום לנהג להתאהב ב-IS-F בכל פעם שיתיישב מאחורי ההגה.
וזה הזמן להסביר מה עומד מאחורי האות "F" שהתווספה ל-IS. היפנים נותנים שני פירושים: "Fast" (מהר או מהיר) ו-"Fuji Speedway", על-שם מסלול הפורמולה 1 המפורסם ביפן, שם נערך חלק מהפיתוח של המכונית.
ולפחות פירוש אחד מתברר מיד כהולם: ה-IS-F היא מכונית מאוד, מאוד מהירה. המנוע פשוט מבריק: V8 בנפח 5.0 ליטר, 417 כ"ס ו-51.5 קג"מ. אז נכון, אלה לא נתונים שלא ראינו בעבר - ל-M3 יש מנוע 4.0 ליטר עם הספק דומה (420 כ"ס), אבל עם פחות מומנט (40.8 קג"מ), ול-C63 יש יותר מהכל (מנוע 6.2 ליטר, 457 כ"ס ו-61.1 קג"מ).
ובכל זאת, המנוע של ה-IS-F לוחץ לנהג על כל הכפתורים הנכונים: הכוח מגיע כבר בסל"ד נמוך, ואינו מרפה עד הקו האדום, ב-6,800 סל"ד. והצליל של המנוע הוא הדבר האחרון שאפשר לצפות מלקסוס, יצרנית המתגאה במכוניות שקטות במיוחד: סקסי, ממכר וגברי - בדיוק כמו ש-V8 אמור להיות.
גם הביצועים ממכרים וגבריים: ה-IS-F מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-4.8 שניות, וממשיכה בלי להאט את הקצב עד 270 קמ"ש אמיתיים, או קצת יותר מ-280 קמ"ש "על השעון". ליכולת הזו תורמת תיבת הילוכים אוטומטית עם לא פחות משמונה יחסי העברה - תיבה שהופיעה לראשונה ב-LS החדשה, ולכבוד ה-IS-F עברה שיפורים רבים כמו הוספת מצב ידני מלא, המופעל באמצעות מנופים מאחורי ההגה. התוצאה קרובה לשלמות: במצב האוטומטי, התיבה חלקה ועדינה, במצב ידני היא מהירה, מדויקת, ואפילו מבצעת "גז ביניים" בהורדות הילוכים.
בעיית אגו
כדי להתמודד עם גרסאות ה-M של ב.מ.וו ו-AMG של מרצדס, ה-IS-F צריכה להציע יותר משילוב מנוע-גיר מצוין - היא חייבת להציע התנהגות מושחזת וחדה ויכולת דינמית שתגרום לנהג להרגיש כמו אלוף העולם בפורמולה 1.
וה-IS-F מתגלה מיד כמוצלחת: אחרי שתיים-שלוש דקות, הנהג מרגיש כמו נהג מרוצים מבריק, שאינו יכול לטעות. מאחורי היכולת הזו עומדים הגה מדויק, תגובה מהירה להפניית ההגה, ואחיזת כביש כמעט אינסופית. מי שירצה להשתעשע קצת, מוזמן ללחוץ על מתג "ספורט", שמעביר את בקרת היציבות למצב-ביניים, מחדד את תגובת ההגה ומשנה את כיול תיבת ההילוכים (במצב האוטומטי). התוצאה היא התנהגות שכל-כך מחמיאה לנהג, עד שסביר להניח שהיא תעורר בעיה לא קלה של אגו מנופח.
למעשה, ה-IS-F כל-כך טובה, עד כי קשה למצוא בה פגמים מהותיים בכביש ציבורי, וסביר להניח שיהיו מעט מאוד מכוניות שיוכלו לעמוד בקצב שלה בכביש מפותל. על מסלול המרוצים, לעומת זאת, היא הפגינה חולשה קלה בדמות תת-היגוי ובלמים מתעייפים. עם זאת, קשה מאד להניח שמישהו - ויהיה הנהג מוכשר ומעז ככל שיהיה - יגלה בעיות אלה על הכביש הציבורי. אגב, ראוי לציין כי גם מתחרותיה הישירות של ה-F, מפגינות חולשות דומות על מסלול.
ואם כבר מדקדקים, ל-IS-F חסרה בכל זאת תכונה אחת חשובה: למרות היכולת המרשימה, הביצועים והצליל הנפלא, הנהג מוצא עצמו מנותק מעט מחוויית הנהיגה. הסיבה לכך - היעדר חיבור הדוק וישיר בין אדם למכונה. אותה תחושה חמקמקה מעט, שגורמת לך להרגיש כי אתה יודע בדיוק, ובכל רגע נתון, מה המכונית עושה.
החשש הגדול
ה-IS-F היא מכונית מפתיעה. גם מי שמכיר את הסיפור של לקסוס, ויודע שהיפנים נוהגים לכבוש כמעט כל יעד שהם מסמנים, לא יכול שלא להיות מופתע לנוכח עומק היכולות של ה-F. החיסרון היחיד, אותו היעדר חיבור אינטימי בין הנהג למכונית, יפריע בעיקר לקומץ פנאטי של חובבי נהיגה, שממילא הולכים ומתמעטים.
למרבה הצער, יבואנית לקסוס עדיין לא החליטה אם לייבא לישראל את ה-F. אמנם יש לכך סיבות הגיוניות - מספר הלקוחות ודאי יהיה קטן מאוד - אבל אין לנו ספק כי ה-F תשמש כמקדמת תדמית מצוינת, שתסייע להפוך את המותג כולו לנחשק יותר. ובדיוק מזה צריכות לחשוש היריבות הגרמניות, מרצדס וב.מ.וו.
מנוע | V8 עם 32 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 4,969 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 423 כ"ס ב-6,600 סל"ד |
מומנט מרבי | 51.4 קג"מ ב-5,200 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | אחורית / אוטומטית, שמונה הילוכים |
מרכב | ארבע דלתות, סדאן |
אורך | 466 ס"מ |
רוחב | 181.5 ס"מ |
גובה | 140.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 273 ס"מ |
משקל | 1,700 ק"ג |
נפח תא מטען | 378 ליטר |
0-100 קמ"ש | 4.8 שניות |
מהירות מרבית | 270 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 8.8 ק"מ לליטר |
פליטת פחמן דו-חמצני | 270 גרם לק"מ |
מתי אצלנו? | לא ידוע |
כריות אוויר | שבע (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכי נהג) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל | 2/4/5 לפי EuroNCAP |
הכותב היה אורח לקסוס