פיאט 500X, נהיגה ראשונה: ביצוע מוצלח
רכב פנאי קטן ואופנתי עם עיצוב רטרו - זה המסר שמנסה פיאט להעביר ללקוחות הקטגוריה הלוהטת של שוק הרכב. האם זה מספיק כדי לכפר על כניסה מאוחרת?
- איפה נהגנו: באלוקו, איטליה
- במה נהגנו: פיאט 500X
- קטגוריה: פנאי קטן
- מתחרות לדוגמה: אופל מוקה, ניסאן ג'וק, פיז'ו 2008, שברולט טראקס, רנו קפצ'ור
- מתי אצלנו: אפריל 2015
- מחיר משוער: החל מ-135 אלף שקל ל-1.4 רובוטית מצמד כפול
- גלריית התמונות המלאה של פיאט 500X
בעד: מרווח, יכולת דינמית, עיצוב
נגד: נוחות נסיעה, איכות
מה חדש?
הכל, פחות או יותר. פיאט 500X היא כניסה ראשונה של פיאט לקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים, שהומצאה על-ידי ניסאן עם הג'וק והפכה מאז להצלחה מסחררת. בעוד ה-500X מזכירה את ה-500L מלפנים, היא זוכה לעיצוב שונה מהקורה הקדמית עד לפנסים האחוריים, ובכלל - לעיצוב מסוגנן ומעניין יותר. גם תא הנוסעים שונה ומציע מראה רטרו חביב, אם כי - כמו בעיצוב החיצוני - הקשר כאן ל-500 הקלאסית, שממילא מעולם לא הוצעה בגרסת שטח, אינו גדול.
תא הנוסעים
כניסה לתא מגלה שפיאט למדה מהטעויות שנעשו ב-500L, ובפרט בכל הנוגע לעיצוב. לעומת המראה המיניוואני-מסחרי ב-L, ה-X מציעה עיצוב רטרו חביב ונאה למדי. גם איכות החומרים שופרה בהשוואה לדגמי 500 מודרניים. למרות שהיא אינה ברמה של הטובות במשפחתיות-קומפקטיות או בסופר-מיני, ביחס לקטגוריית הפנאי היא מרשימה בהחלט. איכות ההרכבה הרשימה פחות, והנדסת האנוש הייתה בינונית - לא כל המתגים נוחים לתפעול, ומסך מערכת המולטימדיה אינו נראה בתנאים מסוימים תחת שמש ישירה.
המרווח בתא הנוסעים טוב יחסית, ולא במפתיע בהתחשב במידות החיצוניות הנדיבות. ה-500X מציעה מרווח רגליים, ראש וכתפיים מרשים יחסית מלפנים ומאחור, יחד עם תא מטען בעל נפח נדיב (אם כי רכבי ההדגמה צוידו בערכת ניפוח במקום גלגל חלופי).
מנוע ותיבת הילוכים
באירוע ההשקה ניתן היה להתרשם ממנוע הבנזין שיגיע לישראל, אך ללא התיבה האוטומטית שתלווה אותו. יחידת הכוח, בנפח 1.4 ליטר, מספקת 140 כ"ס ו-23.4 קג"מ ב-1,750 סל"ד ויש לה שני מצבי נהיגה - רגיל וספורט - כאשר במצב הרגיל המנוע מפיק פחות מומנט ובהתאם גם פחות ביצועים, ואילו במצב הספורט הביצועים מספקים, למרות שפעולתו הופכת לפחות מעודנת. תיבת ההילוכים הציעה בורר עם מהלך ארוך ולא מאוד מדויק, אך בסך הכל יחד עם מצמד רך ובעל דיוק טוב, חווית התפעול מספקת. במסלול נהיגה באורך 170 ק"מ שכלל בעיקר נהיגה בינעירונית מתונה, ה-500X רשמה תצרוכת דלק של 13.7 ק"מ לליטר.
נוחות ויכולת דינמית
ל-500X כיול מתלים נוקשה יחסית. יחד עם צמיגים רחבים ונמוכי חתך ברכב ההדגמה (225/45-18), נוחות הנסיעה הייתה בינונית בלבד. נהיגה ארוכה תגלה גם מושב נהג לא מספיק תומך.
היכולת הדינמית של ה-500X מכובדת, עם אחיזת כביש גבוהה יחסית. היא נוטה אמנם לרכון בפניות, אך זה לא פוגע בתחשות הביטחון. ההיגוי קל מדי, גם במצב ספורט עם תגבור מופחת, הוא אינו מדויק מספיק. היינו גם שמחים לדוושת בלמים בעלת תחושת בלימה ישירה יותר, אם כי כושר הבלימה עצמו היה טוב.
סיכום
המכוניות בקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים אליה שייך ה-500X, מעולם לא התבלטה ביכולת גבוהה. זה לא מפתיע, שכן היא נולדה ללא ספק על שולחן אנשי השיווק. מדובר, למי ששכח, בלא יותר מסופר-מיני בלבוש סקסי-הרפתקני. בחבורה זו הפיאט מרגישה לא רק בנוח, אלא יכולה לטעון לעליונות מסוימת. מפגש ראשון הוכיח כי שילוב מראה נכון, אבזור עשיר (באירוע ההשקה) ומרווח מכובד לצד מנוע ראוי ויכולת דינמית מכובדת, מייצר מכונית מעניינת למדי. בסביבות אפריל היא צפויה להגיע אלינו, וכל שנותר לגלות הוא איזה תג-מחיר יצמידו לה בסמל"ת. עם המחיר הנכון, היא בהחלט עשויה להצליח.
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שס', טורבו |
נפח / סוג דלק | 1.4 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 140 כ"ס ב-5,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 23.4 קג"מ ב-1,750 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / ידנית, שישה הילוכים |
מרכב | חמש דלתות, האצ'בק |
אורך | 425 ס"מ |
רוחב | 180 ס"מ |
גובה | 160 ס"מ |
בסיס גלגלים | 257 ס"מ |
משקל | 1,320 ק"ג |
נפח תא מטען | 245 ליטר |
100-0 קמ"ש | 9.8 שניות |
מהירות מרבית | 190 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 16.7 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 139 גרם לק"מ |
מחיר לגרסה שנבחנה | לא תוצע בישראל |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | לא נבחן |
- גלריית התמונות המלאה של פיאט 500X
- הכתב היה אורח חברת פיאט