7 סיבות טובות ללמוד למבחן עם חברים
במקום ללכת לבדוק כל 10 דקות האם גדל במקרר ממתק חדש, או לקנא בכל האנשים שרוחצים עכשיו בים בזמן שאתם צריכים ללמוד לעוד מבחן - נסו לקבוע ללמוד ביחד עם חבר או חברה. זה גם חצי נחמה, וגם מביא תוצאות
החלטנו ללמוד באקדמיה. אמרו לנו שהלימודים באקדמיה שונים מהלימודים בתיכון, הפעם הנושא מעניין אותנו, כולם בכיתה רוצים ללמוד ומשקיעים בלימודים - תענוג!
לטורים נוספים של רן שמשוני
מהר מאוד גילינו שלצד הלימודים המעניינים יש גם לא מעט חובות כמו קורסי מבואות, קורסי השלמה ומעל לכל גם מבחנים ועבודות שהן חלק בלתי נפרד מהלימודים. מה עושים? איך מתמודדים עם החובות הלימודיות ושומרים על החיוך? לומדים עם חברים.
רגע, מה זאת אומרת לומדים עם חברים?! הרי תמיד ביקשו מאיתנו ללמוד לבד, להכין עבודות לבד ובכלל במבחן הרי נהיה לבד בלי החברים - אז מה הטעם ללמוד יחד עם חברים? בואו נראה למה כדאי ללמוד עם חברים:
1. יותר מוטיבציה
במקום בכל עשר דקות ללכת לבדוק האם גדל במקרר ממתק חדש ולקוות שמשם תבוא הישועה והחשק ללמוד, את המוטיבציה נקבל מהחברים שלומדים אתנו. יש משהו בלמידה המשותפת שיוצר ערבות הדדית, התכנסנו לשם למידה ועכשיו החברים יעשו לנו חשק ללמידה בדיוק כמו שאנחנו נעשה להם.
2. הפסקות קצרות יותר
אנחנו כבר עייפים ורצוצים – אין כמו הפסקה קצרה מהלמידה להתאוששות ולהתרעננות. את ההפסקה נתחיל מלאכול משהו, נבדוק כמה מיילים, נראה מה חדש בפייסבוק ובלי ששמנו לב ההפסקה כבר לא כל כך קצרה...
סביר להניח שלבד ניקח הפסקה ארוכה יותר מאשר ביחד עם חבר. שוב המנגנון המופלא של מחויבות הדדית נכנס לפעולה ונראה שבכל פעם אחד מהלומדים מדרבן את האחרים שהגיע הזמן לחזור ללמוד ולסיים את החומר.
3. זיכרון מבוסס הקשר
באמצע הלימודים אחד מהחברים נזכר בסיפור ממש מצחיק שמאוד דומה למה שקראתם עכשיו (או שקרה משהו ממש משעשע באותו הרגע, או בדיוק מישהו הגיע ועשה או אמר לכם משהו). אם נרצה או לא המח שלנו ייצור קשר בין החומר שלמדנו לבין מה שהתרחש סביבנו כאשר קראנו אותו.
היתרון הוא שהקשרים במוח עוזרים לנו לזכור טוב יותר את המידע, כך שכאשר נזדקק למידע הזה במבחן היה לנו קל יותר לשלוף אותו מהזיכרון.
4. חידוד החומר והמידע
כאשר לומדים עם חברים, לכל אחד יש רמת למידה אחרת, ורמת הבנה שונה. סביר שלפעמים אנחנו נדע נושא אחד באופן טוב ונסביר אותו לחברים שלומדים אתנו. הסבר החומר והניסיון ללמד מישהו אחר יסייע לנו ויעמיק את ההבנה שלנו.
ההסבר לאחרים מחייב אותנו למצוא את המילים הנכונות, במשפט לוגי ברור שיגרום לאחרים להבין את כוונתנו - בדיוק כמו שנצטרך לעשות במבחן...
5. קבלת הסבר על נושאים לא ברורים
לא משנה אם לא הקשבנו בחלק מסוים של ההרצאה, או שאולי לא נכחנו בתרגול או פשוט לא הצלחנו להבין את המאמר - סביר להניח שמכלל תחומי הלימוד יהיה נושא שכלל וכלל לא הבנו אותו. בכל מקרה אתם לא לבד - בשביל זה יש חברים, לא?
כמו שהסברנו להם את החומר שאנחנו יודעים – כך גם הם יכולים להסביר לנו את החומר ולהשלים את המידע החסר או הלא ברור. גם הם ירוויחו מההסבר וגם אתם תשלימו ותחדדו את מה שלא מובן.
6. שינוי אווירה
כאשר אנחנו לומדים עם חברים אנחנו משנים את סביבת הלמידה הקבועה שלנו. לא משנה אם היא בבית, בספרייה, בבית קפה או בפארק – כאשר אנחנו לומדים לבד סביר להניח שתמיד נשב באותו המקום. כאשר אנחנו לומדים עם חברים הכל משתנה.
סביר להניח שבספרייה נשב בפינה אחרת, בבית הקפה נצטרך פינה גדולה יותר ושקטה פחות, ובכלל לימודים עם חברים מתנהלים באווירה אחרת. שינוי האווירה מרענן את הראש ואת המחשבה ויוצר קישורים חדשים במוח בעקבות המידע החדש שנכנס. ככל שיש לנו יותר קישורים למידע מסוים, כך הוא יצוץ מהר יותר ברגע האמת...
7. כולכם באותה סירה
כאשר אנחנו לומדים לבד מאוד קל לברוח למחשבות על כל האנשים האחרים שבוודאי קל להם יותר, או שהם מבלים כרגע בחוץ בשמש החמימה, רוחצים בים, יושבים בבית קפה, מטיילים ומה לא... איזה באסה שרק אנחנו כאן תקועים עם הקלסרים!
אבל כאשר אנחנו לומדים עם חברים זו כבר חצי נחמה ואתם יודעים שאתם לפחות לא לבד בסירה הזו...
אז בפעם הבאה שאתם צריכים ללמוד לעוד מבחן, בחינה או סתם לעבד את החומר לפני עבודה גדולה - אל תתבאסו. תקבעו עם חבר/ה טוב/ה ללימודים, וגלו שההנאה וההצלחה מובטחת!
רן שמשוני הוא מומחה למיומנויות למידה, ממקימי חברת פסיפס להנחיית והקניית מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים ותלמידים, וממחברי הספר "סודות הלמידה ". חן שלי בירן היא מדריכה בפסיפס, מתמחה בהדרכת סטודנטים.