רבע מהפוסט דוקטורנטים בארץ - מהודו ומסין
מנתוני המל"ג עולה כי בארץ 515 פוסט דוקטורנטים משתי המדינות המאוכלסות בעולם. עם זאת, בתואר ראשון ובתואר שני אחוז הסטודנטים הזרים נמוך מאוד
לא מעט ישראלים שקיבלו את תואר הדוקטורט יוצאים לפוסט דוקטורט בארצות-הברית ומדינות מערב אירופה - אך מסתבר שישראל מושכת אליה פוסט דוקטורנטים משתי המדינות המאוכלסות בעולם: 50% מהפוסט דוקטורנטים הזרים הלומדים בישראל הם מסין ומהודו. כך עולה מנתונים של המועצה להשכלה גבוהה. מהנתונים עולה כי כיום יש 2,140 פוסט דוקטורנטים בישראל, 1,121 מהם ישראלים ו-1,019 זרים. 515 מגיעים מהודו ומסין. אבל בזמן שבפוסט דוקטורט 25% מהלומדים הם זרים - בתואר ראשון ובתואר שני האחוז נמוך מאוד.
המועצה להשכלה גבוהה והוועדה לתכנון ותקצוב הציבו את קידום הבינלאומיות בהשכלה גבוהה בכלל, ובהוראה בפרט, כיעד מרכזי בתוכנית הרב שנתית. חיזוק הבינלאומיות נועד להעלות את הרמה והתחרותיות של האקדמיה הישראלית על ידי קליטה של סטודנטים מצטיינים מחו"ל, לצד חיזוק המוניטין הבינלאומי של המוסדות בישראל, צמצום חרמות אקדמיים ועוד. מעבר לכך, לקידום הבינלאומיות בהשכלה הגבוהה ישנה חשיבות רבה לא רק בהיבט האקדמי, אלא גם בהיבטים המדיניים (קשרים דיפלומטיים עם מדינות זרות), חברתיים וכלכליים.
לשם כך, לאחרונה יצא קול קורא חדש שהפיצה ות"ת (ועדת תכנון ותקצוב) שיאפשר למוסדות האקדמיים להיערך בצורה מיטבית לקליטה של סטודנטים מצטיינים בינלאומיים (יהודים ולא יהודים) וחיזוק הפעילות הבינלאומית בהשכלה הגבוהה. בהתאם לקול קורא, המוסדות האקדמיים שיימצאו מתאימים יקבלו עד חצי מיליון שקלים (כל מוסד) לטובת הקמת התשתיות האקדמיות והניהוליות הנדרשות לפעילות הבינלאומית. במל"ג אמרו כי זהו צעד ראשון במסגרת יישום התכנית הרב שנתית לחיזוק הבינלאומיות במערכת ההשכלה הגבוהה אשר מתוקצבת בסך 300 מיליון שקלים.
על פי הנתונים העדכניים, שיעור הסטודנטים הבינלאומיים הלומדים בישראל עומד על כ-1.4%, שיעור זה נמוך משמעותית מממוצע מדינות ה- OECD העומד על 9%. במל"ג מסבירים כי הדבר נובע בין היתר מכך שמרבית המוסדות בישראל אינם ערוכים לקליטה של סטודנטים בינלאומיים, ולרוב הטיפול בסטודנטים אלו לוקה בחסר. עם זאת, כפי שהנתונים חושפים, דווקא בתחום הפוסט-דוקטורט ישראל מהווה מוקד משיכה לסטודנטים.
יו"ר ות"ת, פרופ' יפה זילברשץ, אמרה כי התאמתן של מערכות ההשכלה לעולם האקדמי הבינלאומי בכלל ולשווקים הגלובליים בפרט הכרחית, הן לפיתוח המצוינות האקדמית והן לקידום התחרותיות והכלכלה הישראלית. התמריצים שאנו מעניקים מעודדים את הגעתם לישראל של סטודנטים מצטיינים ללימודי פוסט דוקטורט, וכן ללימודי תואר ראשון ושני. סטודנטים מצוינים אלו רואים בישראל מנוף לפיתוח מקצועי אשר מעשיר מאוד את האיכות האקדמית בישראל ומחזק את המוניטין הבינלאומי שלה.