שתף קטע נבחר

קפה עולה: איך הקפה משנה את העולם

קפה הוא כבר מזמן לא רק משקה - הוא סגנון חיים. בעשור האחרון הביקוש לפולי קפה מרקיע שחקים בכל העולם והקפה הופך לתרבות של ממש. איך משנה תרבות הקפה את העולם?

מזה כמה שנים מתגלגל על לשונם של מומחי הקפה המושג "הגל השלישי של הקפה", שמגיע אחרי הגל הראשון בתחילת המאה ה-20 עם המצאת הקפה הנמס והגל השני בשנות ה-60 שהביא לעולם את מכונות הקפה הביתיות ואת רשתות הקפה הגדולות.

 

הגל השלישי, טוענים המומחים, מתאפיין בניסיון לשכלל את תערובות הקפה לידי אמנות. כמו היין, גם הקפה הוא עולם ומלואו של טעמים, זנים, חידושים והתפתחויות. הקפה היום הוא לא רק משקה, אלא פעילות חברתית אופנתית, סממן לחדשנות ולאותנטיות ואפילו סמל סטטוס – לוגמי הקפה הם אנינים מבעבר ודורשים הרבה יותר מכוס הקפה שלהם.

 

מי היא שיאנית הקפה ומי רק גילתה את נפלאות הפולים?

 

מדי שנה אנשים ברחבי העולם שותים כ-500 מיליארד כוסות קפה, כאשר פינלנד היא שיאנית הקפה – הפיני הממוצע שותה 10 כוסות קפה ביום! אולם ארצות הברית עוקפת אותה בכל הנוגע לתעשיית הקפה הענפה שלה: כ-80 אחוזים מהאמריקאים שותים בממוצע 3.2 כוסות קפה ביום ולפי מחקרים עדכניים, תעשיית הקפה בארצות הברית מגלגלת כ-30 מיליארד דולר בשנה.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

האמריקאים משוגעים על הקפה שלהם בדיוק כמו הבייגל והדונאטס המסורתיים. תרבות הקפה האמריקאית מתאפיינת בשתי מגמות מקבילות - לצד ההתפשטות המסיבית של בתי קפה ברחבי המדינה, ניכרת גם עלייה חדה ברכישת מכונות קפה ביתיות מקצועיות.

 

גם הסינים, העם שהמציא את התה ושנפתח בשני העשורים האחרונים לעולם המערב, החלו להתמכר בשנים האחרונות לפולי הקפה. לצד הרשתות הגדולות כגון סטארבקס שחדרו לסין בשיא העוצמה, החלה להתפתח במדינה גם תרבות של קפה איכותי ועצמאי. הסיני הממוצע שותה 2 כוסות קפה ביום והוא מעדיף משקאות קפה מבוססי חלב כמו מוקה ולאטה.

 

ומה קורה בישראל?

 

בעבר אנחנו הישראליים היינו מזוהים בעיקר באהבתנו לקפה בוץ שחור, אבל בעשור האחרון, כמו בכל העולם, טעמם של לוגמי הקפה משתנה והופך הרבה יותר אנין ואיכותי.

 

הישראליים, בדומה לאמריקאים, צורכים בממוצע כ-3 כוסות קפה ביום. וכמו בארצות הברית, גם בישראל אנו עדים לעליה במספרם של בתי הקפה לצד גידול במכונות הקפה הביתיות המקצועיות. לפי ההערכות, מדי שנה נרכשות כ-200,000 מכונות קפה בישראל.

 

איך מכינים קפה איכותי בדיוק כמו בבית קפה?

 

בין אם אתם רוצים ללגום קפוצ'ינו לאטה או מקיאטו, ישנם 3 כללי אצבע להכנת כוס קפה איכותי ומושלם בבית:

 

1. פולי קפה טריים ואיכותיים. רצוי לרכוש פולים טריים כיוון שקפה טחון מאבד את טעמו ואת הארומה שלו. פולים איכותיים הם בעלי מראה מאט בעוד פולים מבריקים הם שומניים מבחוץ ולכן נחשבים פחות טובים. הטעם הוא כמובן עניין סובייקטיבי - פולים שגדלו באזורים גבוהים כמו אתיופיה וברזיל מכילים פחות קפאין; פולים שגדלו בגואטמלה הם בעלי ארומה פירותית, הקולומביאניים הם בעלי ניחוח קרמלי ואילו הפרואנים מצטיינים בארומת הווניל שלהם.

 

2. טמפרטורת מים נכונה. טמפרטורת החליטה המיטבית לקבלת טעם ארומטי מושלם נעה בין 90 ל-95 מעלות. טמפרטורה גבוהה תגרום טעם לוואי שרוף ובטמפרטורה נמוכה המים לא יספגו את טעמי הפולים. על מנת לדייק בטמפרטורת המים, ניתן להשתמש במדחום. במכונות קפה חדישות ישנם חיישנים שעושים את העבודה הזאת. עוד נקודה חשובה בהכנת קפה איכותי היא השימוש במים מסוננים - מי ברז עלולים לשבש את טעם החליטה.

 

3. האם התמצית באמת קודמת לחלב? אחד הויכוחים הנצחיים בקרב חובבי קפה היא השאלה מה בא קודם – התמצית או החלב. התשובה פשוטה: גם וגם. מי שאוהב את הקפה שלו חזק יוסיף קודם את התמצית. לעומת זאת, כאשר החלב נמזג ראשון מרקמו של הקפה יהיה יותר חלק.

 

 (צילום: סימנס ישראל) (צילום: סימנס ישראל)
(צילום: סימנס ישראל)

 

לאנשים שבאמת מבינים בקפה...

 

אחת המהפכות הגדולות שהובילה לגל השלישי של הקפה היא פיתוחן של מכונות קפה ביתיות המבוססות על פולי קפה. אם בעבר, קפה איכותי עם ארומה משכרת היה רק נחלתם של בתי הקפה, היום מכונות הקפה הביתיות לא נופלות באיכותן מאחיותיהן הגדולות בבתי הקפה.

 

בין החברות שמובילות את מהפכת הגל השלישי של הקפה היא סימנס עם מכונות הקפה הביתיות החדישות שלה מסדרת EQ, שמבוססות על פולי קפה שנטחנים במקום. דגמי ה-EQ (EQ3, EQ6 ו- EQ9) עושים את כל העבודה בלחיצת כפתור בזכות שילוב מגוון פונקציות וטכנולוגיות חכמות שמוציאות את המיטב מפולי הקפה: מערכת חימום ייחודית ה-sensoFlow שומרת על טמפרטורה מדויקת לכל אורך תהליך החליטה, פונקציית ה-oneTouch המאפשרת הכנת קפה עם חלב סמיך וקצף עשיר בלחיצת כפתור. פונקציית ה-homeConnect במכונה מדגם EQ9, מאפשרת שליטה מרחוק ואפשרויות שימוש ייחודיות כגון מתכוני קפה ייחודיים או הכנה של קפה ישר מהמיטה בבוקר.

 

לכל אחד מדגמי ה-EQ היתרונות הייחודיים לו: ה-EQ3 מצטיין בעיצוב הקומפקטי ונוחות השימוש שלו, דגם ה-EQ6 הוא בעל קיבולת גדולה המספקת טחינה וחליטה כפולים לקפה טרי וחזק. ה-EQ9 הוא דגם מקצועי שמאפשר הכנה מדויקת של כל סוג משקה ממש כמו בריסטה מקצועי.

 

הטכנולוגיה החכמה של סדרת EQ מבית סימנס מאפשרת להכין סוגים שונים של קפה באופן אוטומטי, מקפוצ'ינו קרמי, אספרסו ארומטי ועד מקיאטו ולאטה קטיפתיים - שילוב מושלם בין חווית קפה איכותית עם נוחות וחדשנות.

 

גם אתם רוצים קפה איכותי אצלכם בבית? היכנסו <<

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים