שתף קטע נבחר
 

לימודים לבחינות הסמסטר זה ממש משחק ילדים

אם היינו "משחקים את החומר", היינו לומדים מתוך הנאה וחוויה שהייתה גם מייצרת את האקטיביות שאנחנו צריכים וגם משחררת אצלנו חלק מהלחץ והחרדה מהמבחן

אין ספק שתקופת הבחינות היא תקופה מאוד לחוצה. תוך פרק זמן קצר יחסית אנחנו צריכים לחזור על כל החומר, לסיים את מטלות ההגשה וכמובן לעבור את הבחינות עצמן. איך עושים את כל זה בפרק זמן כל כך קצר? פשוט מאוד... משחקים.

 

לא כזה נורא (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לא כזה נורא(צילום: shutterstock)

 

לטורים נוספים של רן שמשוני

 

כאשר היינו צעירים היינו מבלים בחצר, או מול המסך, עם חברים או לבד, ומשחקים מחבואים, תופסת, מונופול, DOOM, הנסיך הפרסי ועוד המון משחקים שהעסיקו אותנו במשך שעות ארוכות. בעבר חשבו שלשחק משחקים זה פשוט בזבוז זמן, אבל היום כבר ידוע שמשחק הוא לא רק הנאה וכיף. במהלך המשחק אנו לומדים איך להתנהל בקבוצה, מפתחים אסטרטגיות חשיבה, לומדים מושגים חדשים, מתנסים בניסוח, בטיעון טענות והרשימה עוד ארוכה ומשתנה בהתאם למשחק.

 

אז אם משחק הוא חוויה למה שלא נלמד בדרך מהנה את החומר לקראת מבחני הסמסטר?

ככלל ברור שלמידה אקטיבית טובה יותר מלמידה פסיבית. לא פעם אנו קוראים חומר שוב ושוב ולא זוכרים מה קראנו, אז אנחנו מנסים למצוא כל מיני פתרונות לזכור טוב יותר את החומר כמו: לכתוב אותו שוב ושוב, לסכם מחדש, לקרוא בקול רם או להקריא לאחרים.

 

כל אלה שיטות לא רעות ללמידה אקטיבית, אבל אם היינו "משחקים את החומר", היינו לומדים מתוך הנאה וחוויה שהייתה גם מייצרת את האקטיביות שאנחנו צריכים וגם משחררת אצלנו חלק מהלחץ והחרדה מהמבחן.

בדרך כלל במהלך משחק אנחנו אקטיביים ומערבים מספר חושים במקביל וזאת בדיוק הטכניקה המומלצת ללמידה. בעת למידה אקטיבית אנחנו מחזקים את הקשרים במוח כך שהסבירות שנזכור את החומר ואף נדע לעבד אותו גבוהה יותר.

בנוסף, בלמידה דרך משחק אנו יכולים לעבד את החומר הנלמד בדרכים שהקריאה הפורמלית לא מאפשרת לנו, כגון: הוראת אחרים, למידה משותפת ועוד.

אז איך עושים את זה?

 

1. טריוויה

אחד המשחקים המתאימים ביותר ללמידה הוא טריוויה. כל מה שצריך זה להכין שאלוני טריוויה על החומר הנלמד. בזמן הכנת המשחק, שהיא חווייתית בפני עצמה, אנחנו בעצם עושים עיבוד מחודש של החומר. הפיכת החומר לשאלות מסייעת לנו לנסח אותו בצורה טובה תוך התמקדות בתוכן (ואולי על הדרך גם ננסח איזה שאלה שתופיע בבחינה עצמה במקרה).

 

אפשר לבקש מחברים להכין שאלונים בעצמם וכך נפגוש גם שאלות שלא אנחנו חשבונית עליהן. כמובן שהלמידה לא מסתכמת רק בזמן הכנת השאלונים – תרגול רב של התשובות במהלך המשחק עצמו תסייע לכל המשתתפים ללמידת החומר.

 

2. משחק הזיכרון

כאשר אנחנו צריכים לזכור מושגים ארוכים - זה הזמן להתחלק לשתי קבוצות לייצר קלפים למשחק הזיכרון ולשחק יחד. כל שני קלפים ירכיבו את המושג, או הסיבה והתוצאה של אותו מקרה וכדומה. אפשר גם שכל מי שהצליח למצוא 2 חלקים של מושג יצטרך להסביר אותו או לענות לשאלה שקשורה אליו וכו'.

 

3. תשבצים

ניקח את רשימת תאריכים שאנחנו צריכים לזכור, מושגים, השלכות של גורמים וכו' וננסח עליהם שאלות ונכניס למחולל תשבצים. את התשבץ אפשר לתת לחבר ללימודים שבתמורה יכין גם תשבץ עבורנו וכך גם נלמד בזמן הכנת התשבץ וגם נהנה מפתרון התשבץ שחברנו הכין.

 

4. שבץ נא

אם יש לכם את המשחק הזה בבית אז אפשר להשתמש בו בשינוי קל, הפעם אפשר להרכיב רק מילים / מושגים שקשורים לחומר הנלמד. גם כאן אפשר לשלב את בניית המילה / המושג בכך שצריך גם להסביר את ההקשר בחומר ועוד.

 

לסיכום:

כמובן שיש עוד המון רעיונות למשחקים שאפשר לנצל ללמידה, העיקר לשלב במשחק את הלמידה – גם בשלב ההכנה וגם בשלב במשחק עצמו. אנחנו בטוחים שאחרי משחק אחד או שניים כבר תפסיקו "לשנן חומר" ותתחילו לשחק אותו.

 

כמו שכבר אמרנו פעם - למידה עם חברים היא מהנה יותר ומלמדת יותר, משחק עם חברים על אחת כמה וכמה.בהצלחה בבחינות!

 

רן שמשוני הוא מומחה למיומנויות למידה, ממקימי חברת פסיפס להנחית והקניית מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים ותלמידים. ממחברי הספר "סודות הלמידה ". חן שלי בירן היא בעלת תואר שני במנהל ומדיניות בחינוך, בעלת תואר ראשון בחינוך, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה ומדריכה בפסיפס.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים