שתף קטע נבחר

כיפת ברזל רפואית

קולון סקור ומעבדת דיגיטל - מכבי מציגה בדיקות חדשניות בחזית הטכנולוגיה

קולון סקור

 

סרטן המעי הגס הוא אחד הקטלניים ביותר אם הוא מתגלה מאוחר ואחד הקלים יותר לטיפול באם הוא מתגלה מוקדם. בדיקה שפיתחה מכבי יחד עם חברת 'מדיאל' מאתרת מטופלים המצויים במצב טרום סרטני או במצב סרטני. לבדיקה הוחלט לקרוא 'קולון סקור' והיא אלגוריתם מתוחכם הסורק את בדיקות הדם הבסיסיות שכל אחד מאיתנו מבצע מדי פעם. האלגוריתם מאתר את המטופלים בסיכון והם מוזמנים לביצוע קולונסקופיה. עד עתה מוכיחה המערכת דיוק ומהימנות גבוהים מאוד.

 

מאז תחילת הפעלת המערכת אותרו למעלה מ-40 מטופלים עם סרטן מעי. קרוב לוודאי שמטופלים אלו לא היו מתגלים ללא הפעלת הבדיקה. זהו בעצם שימוש בנתונים שקיימים במערכת על מנת לאבחן חולי סרטן באופן חדשני ומתוחכם.

 

  (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

  (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

 

פרופ' ורדה שלו, מנהלת מכון מכבי ומוריס קאהן למחקר וחדשנות: "עבורי, ואני בטוחה שעבור כל איש רפואה, יש סיפוק עצום בידיעה שמשהו שאתה היית חלק מהרעיון, הפיתוח והיישום שלו מציל חיי אדם בישראל ובעולם. זו גאווה מקצועית וישראלית אדירה. חדשנות בתחום הבריאות היא אחד הדברים הכי חשובים במכבי וזו התוצאה", מדגישה פרופ' שלו.

 

הבדיקה הוטמעה כבר במערכת הבריאות של אחת ממדינות אירופה ובקרוב צפויה להיות מופעלת במדינה גדולה נוספת. בכנס השנתי של משרד הבריאות שהתקיים לפני כחודש, זכה הקולון סקור במקום הראשון בפרס מנכ"ל משרד הבריאות לחדשנות בבריאות.

 

חדשנות = בריאות

כל אישה בהריון יודעת שחוץ מהבטן שתופחת וההתרגשות הגואה, יש גם את הצורך להגיע לסניף קופת החולים לבצע בדיקות שתן. חברות מכבי יכולות מעתה לחסוך את המטלה הזו. בימים האחרונים החלה מכבי להציע לחברותיה ההריוניות, לבצע את בדיקת השתן בביתן. לאחר הבדיקה הן מכניסות אל כוסית השתן את מקלון הבדיקה ומניחות אותו על סרגל צבעים. בשלב הזה הן מצלמות את המקלון והסרגל ושולחות אותו לתיק הרפואי ולבדיקת אחות. השירות מתאים לנשים בהריון שלא מוגדר בסיכון גבוה ומלוות על-ידי אחיות המתמחות בתחום.



  (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

 

בימים האחרונים התבצע השידור הראשון של הבדיקות ושביעות הרצון ממנו גבוהה מאוד. מד השתן המשדר הוא חלק ממהלך שלם ושמו 'נשי אישי'.

 

לרשות נשים בהריון חברות מכבי עומד מוקד טלפוני ייעודי הכולל צוות רב מקצועי, אחיות המתמחות בבריאות האישה, דיאטנית, עו"ס ורוקחת קלינית המלוות אותן לאורך ההריון ועד 6 שבועות לאחר הלידה.

 

כל אישה המצטרפת לשירות (ללא תשלום) מקבלת לביתה ערכה שתקל עליה מאוד לאורך כל ההריון. הערכה מכילה מד לחץ דם דיגיטלי, כוסיות ומקלונים לשתן וכמובן הסבר פשוט אך מלא על תפעול הציוד. מאז שהחל שירות "נשי אישי" לפני כשנתיים נהנו ממנו כבר כ-2,000 נשים.

 

בנוסף, לכל שאלה ובעיה חברות מכבי יכולות לפנות בעצמן למוקד הטלפוני. אחיות המוקד נותנות מדי חודש בממוצע מענה לכ-3000 שיחות של חברות מכבי.

 

"זה תמיד מרגש לפתח שירות חדשני, דיגיטלי, מהפכני ובוודאי שהוא עבור נשים בהריון", אומרת ד"ר אנג'לה עירוני, ראש אגף הסיעוד והמוקדים הרפואיים. "מצד אחד יש לנו את מוקד "מומה" לחולים מורכבים מאוד ומצד שני מוקד מיוחד לנשים בהריון, אוכלוסייה בריאה וצעירה. במוקדים הללו המטופלים מקבלים מעטפת מאוד מקצועית ונוחה בלי לצאת מהבית", מוסיפה ד"ר עירוני. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים