שתף קטע נבחר

אפשר גם אחרת: דרכא-דנציגר הפך לבי"ס מצטיין ומוביל תוך שנים ספורות בלבד, בעזרת חדשנות, חוויה וערכים חברתיים

קידום תלמידות בלימודי טכנולוגיה, חדרי בריחה לימודיים, מרכז תקשורת חדשני לתלמידי מגמת התקשורת, לימודי דיבייט וחיזוק השיח החופשי באנגלית, למידה חווייתית, מדריכי של"ח צעירים, פדגוגיה מתחדשת ועוד - כל אלו הן רק חלק משיטות הלימוד המגוונות שיושמו בדרכא דנציגר בקריית שמונה. השיטות החדשניות, יחד עם מעורבות חברתית, מועצת תלמידים פעילה ופעילויות של התנדבות וערכים - הובילו אותו להיות אחד מבתי הספר המצטיינים והמובילים בצפון, תוך שנתיים בלבד בניהולה של חניתה מעוז. איך הוא עשה את זה?

נתחיל מהשורה התחתונה: ביה"ס התיכון המקיף דנציגר-דרכא בקריית שמונה רשם עלייה משמעותית במספר הזכאים לתעודות בגרות. על-פי נתוני משרד החינוך 81.9% מהבוגרים בשנה"ל תשע"ז זכאים לתעודת בגרות, עליה של 16% מנתוני השנה הקודמת שעמדו על 67%.

 

דרכא, רשת התיכונים הצעירה שקמה לפני שבע שנים בלבד, הצליחה לחולל לא פחות ממהפכה באחוזי הזכאות לבגרות ובאיכות תעודת הבגרות של התלמידים בפריפריה הגיאו-חברתית של ישראל. דרכא לקחה על עצמה את משימת צמצום הפערים בפריפריה והובלה למצוינות וחדשנות חינוכית במערכת החינוכית הישראלית- והיא מראה שאפשר גם אחרת.

 

דרכא - דנציגר (צילום: רותם גולן)
מעבדות מתקדמות(צילום: רותם גולן)

אחת המטרות החשובות ביותר - קידום תלמידות בלימודי הטכנולוגיה

אחת מהמטרות המרכזיות של דרכא-דנציגר היתה שילוב תלמידות במקצועות טכנולוגיים, והמטרה הוכתרה בתור הצלחה ניכרת: 66% מהתלמידים במגמת מדעי המחשב היו בנות, שרשמו ממוצע ציונים של 92. במגמת אלקטרוניקה 60% בנות, עם ממוצע ציונים של 88. במגמת פיזיקה 62% בנות שרשמו ממוצע ציונים של 84. גם במתמטיקה - 63% הן בנות עם ממוצע ציונים של 86. תלמידות בקריית שמונה בהחלט מראות נכונות לסדוק את תקרת הזכוכית בעתיד, בעזרת ההובלה וההכוונה של דרכא-דנציגר.

 

הזכאות לבגרות כמו גם איכות תעודות הבגרות רושמות צמיחה מדהימה - בעזרת שילוב של שיטות לימוד, מרחבי לימוד, תרבות של מצוינות ויחס אישי

אחד הנתונים המדהימים ביותר, שממחישים את התהליך המתמיד של השינוי והשיפור בביה"ס דרכא דנציגר, הוא נתון של 81.9% זכאות לבגרות בשנת תשע"ז, לעומת 67% שנה קודם לכן. הנתונים המרשימים הינם חלק ממכלול כולל של שינויים שהתקיימו בבית הספר, בקיץ האחרון הושלמה בנייתם של מרחבי למידה פורצי דרך בקנה מידה ארצי שעתידים לתת פתרונות לתלמידים. מרחב אנגלית מזמין וחדשני, הכולל כיתות לימוד לקבוצות קטנות, למידה בנוחות במרחב של ספות ופופים. מרחב נוסף שנבנה בקיץ הוא מרחב תקשורת חדשני וטכנולוגי, עם ציוד טכנולוגי מתקדם לטובת קידומה של מגמת התקשורת להיות מהמובילות בישראל, כיתות לימוד חדשניות וחדרי עריכה.

 

בתוך אזור מרחבי לימוד אלו, ישנו גם מרכז משאבים המהווה מעין ספריה דיגיטלית עם מחשבים המחוברים למאגרי נתונים וספריות חשובות בעברית ובאנגלית.

נוסף על כך, פועל בבית הספר מרכז המִשְׂחוּק (Gamification) שבעזרתו ובעזרת חידות, משחקים, חדרי בריחה ואתגרים, ילמדו התלמידים כל תחום לימוד שיבחר על ידי המורה, החל ממנהיגות והיסטוריה ועד מתמטיקה וטכנולוגיה.

 

דרכא - דנציגר (צילום: רותם גולן)
חניתה מעוז, מנהלת בית הספר(צילום: רותם גולן)

חלוקת סמכויות חכמה כחלק מהשינוי

כחלק מהשינוי המערכתי שבית הספר עובר בשנים האחרונות, מונו שני סגנים, כאשר אופיר נבון, אמון על תחום הפדגוגיה, ובאופן שוטף עורך בדיקה סביב כלל המקצועות, מיפוי נתונים, מעקב ובקרה אחר תהליכים. השנה נעשתה חשיבה מחודשת גם בנושא המגמות, בהתאם לרפורמה החדשה ולדרישות החדשות בעולם האקדמיה. הסגן השני, עדי גור, ממוקד בתחום החברתי ערכי, ואמון על כל נושא הבגרות החברתית, וכן על קידום הנושא של גיוס משמעותי לצה"ל והשתלבות במכינות ובשנת שירות - תחומים אשר בכולם נרשמה עלייה מרשימה.

 

השפה האנגלית בתור מקור להצלחה עתידית של התלמידים

דרכא-דנציגר שם לעצמו למטרה לחזק את השפה האנגלית בקרב התלמידים, ולכן כל התלמידים מכוונים למסלול של 4-5 יח"ל באנגלית, כיעד פדגוגי מרכזי.

עוד תכניות המקדמות את השפה האנגלית בקרב תלמידי בית הספר: DFYL פרויקט טיפוח קבוצות מנהיגות באנגלית בקרב בני נוער מצטיינים ובעלי פוטנציאל לתפקידי מנהיגות והובלה. הפרויקט הייחודי פועל במישור החברתי-ערכי-מנהיגותי, משתתפי הפרויקט הינם התלמידים הטובים ביותר בכל שכבת י', מכל בתי הספר של רשת דרכא, שבסוף שנת פעילות מוצלחת ייצגו את רשת דרכא במשלחת חינוכית שארגנה הרשת לאיטליה. נוסף על כך, בדרכא דנציגר פועל מרכז אנגלית חדשני ואף העשרה של דיבייט, על מנת לחזק את כישורי השפה והביטחון של התלמידים לנהל שיח פורה ומשמעותי בשפה האנגלית.

דרכא - דנציגר (צילום: רותם גולן)
מרכז האנגלית החדשני(צילום: רותם גולן)
  

קורס מש"צים – לאהוב את ארץ ישראל בעיון ודרך הרגליים

בדרכא דנציגר אוהבים את ארץ ישראל, ומיישמים את האהבה בכיתות הלימוד ובשטח. קורס המש''צים (מדריכי של"ח צעירים) גדל ומתרחב משנה לשנה, בשנה האחרונה השתתפו בקורס 23 תלמידים, כאשר 4 מהם סיימו כמצטיינים.

פעילות מדריכי השל"ח הצעירים מתחילה בכיתות ט', שם מתחיל תהליך גיוס התלמידים למנהיגות צעירה, כאשר המוטו העיקרי הוא 'מנהיגות דרך אהבת הארץ והאדם בדרך ארץ'. הפעילות כוללת מפגש שבועי בשיתוף פרויקטים קהילתיים ומחוזיים, טיולי שטח בחופשות חנוכה ופסח, ולבסוף – 9 ימי קורס של הכשרה להדרכה, אשר בסיומם הם הופכים למש"צים מן המניין.

 

הפעילות השוטפת שהמש"צים לוקחים בה חלק היא הדרכות בימי שדה, הדרכת מחנה בין יומיים בתנאי שטח, וגולת הכותרת - הדרכת מסע שנתי בן שלושה ימים בגליל המערבי לשכבת ט'. בין השאר, המש"צים גם מעבירים יום הדרכה ופעילויות לט"ו בשבט לתלמידי החינוך המיוחד רננים, משתתפים בטקס לחללי סיירת אגוז, מלווים את ילדי רננים ליום כיף בכרמיאל, מארגנים ריצת ניווט כערך להנצחה, ימי ניקיון ב''שביל ישראל'' ועוד. המסלול של המש''צים ממשיך בקורסים מתקדמים בכל שנה, מה שמוביל מודל לחיקוי ורצון להיות חלק בקרב השכבה הצעירה יותר.

דרכא - דנציגר (צילום: רותם גולן)
קידום בנות ללימודי טכנולוגיה(צילום: רותם גולן)

"הילדים הם ילדינו, ולא כסיסמה. אנחנו לא מוותרים על אף תלמיד"

חניתה מעוז, מנהלת בית הספר דרכא דנציגר, אומרת כי "על אף שמדובר בבי"ס מקיף וגדול, צוות העובדים כולו בנוי מאנשים עם נשמה יתרה. הילדים הם ילדינו, ולא כסיסמה. אנחנו קולטים את רוב ילדי העיר ושואפים לתת את המענה הטוב ביותר לכל ילד. אנחנו מתמודדים עם אתגרים רבים מתוך אמונה שכל תלמיד יכול, ורוצים לתת לתלמידים הזדמנות שווה להצלחה - זו הסיבה לכך שכולם מיועדים לבגרות מלאה, גם תלמידי החינוך המיוחד. אנחנו לא מוותרים על אף תלמיד ומקיימים שיח מתמיד על חוזקות, יכולות וצרכים עם תלמידים והורים בהתאם לצורך, במטרה לסמן דרך ולסיים בתחושת מסוגלות והצלחה. ביה"ס עובד בשיתוף מלא עם אגף החינוך בעירייה ועם הנהגת ההורים של ביה"ס. לרשות כל תלמיד עומד מערך תמיכה רחב, חסר תקדים וייחודי ברמה הארצית, בסיועה של רשת דרכא, שתומכת בביה"ס ומכירה בכל צורך. הרשת לא חוסכת במשאבים, לא אנושיים ולא תקציביים. לפנינו עוד מספר אתגרים לקידום, אך אין לי ספק שאנחנו צועדים בבטחה לעבר עוד שיאים של מצוינות והצלחה בכל המישורים".

 

דרכא – רשת החינוך הצעירה והמובילה, אשר פועלת לחיזוק המרקם החברתי בישראל

דרכא היא רשת בתי ספר תיכוניים שהוקמה בתמיכת משרד החינוך ובעידודו על מנת לחזק את בתי הספר בפריפריה הגיאו-חברתית במדינת ישראל, בדרכם להיות מוסדות חינוך מובילים בתחום החינוך העל יסודי. רשת בתי הספר דרכא כוללת בתי ספר מקהילות שונות בחברה הישראלית ופועלת לחיזוק המרקם החברתי במדינת ישראל. הרשת מלווה במועצה ציבורית הכוללת אנשי רוח, חינוך ועשייה מובילים בחברה הישראלית.

 

ד"ר גיל פרג, מנכ"ל רשת דרכא אומר כי "הישגיו פורצי הדרך של בית הספר דרכא דנציגר מצטרפים להצלחת הרשת בכל אחד מעשרות בתי ספר של דרכא בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של מדינת ישראל. כל אלה בזכות חזון שאפתני והשקעה דרמטית של משאבים וידע מקצועי. רשת דרכא מפתחת ומפעילה תכניות מצוינות בתחומים אקדמיים וערכיים ומקדמת מרחבי למידה חדשניים ועתירי טכנולוגיה לטובת התלמידים ובשיתוף הצוותים החינוכיים. ללימודי האנגלית בפרט ולפיתוח אופקים תרבותיים רחבים וכישורי חיים בכלל - מקום מרכזי בעשייה החינוכית של רשת דרכא כחלק מהחזון החברתי של הרשת לקדם את קהילות הפריפריה למרכז העשייה, היצירה והמנהיגות בישראל ובעולם".

 

רוצים לגלות עוד פרטים על הדרך של דרכא? היכנסו>>

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים