שתף קטע נבחר

חינוך בתנופה בטבריה - עשרה מרחבי למידה חדשניים נחנכו בעיר

התלמידים בטבריה נהנים השנה מחינוך שהוא חוויה - עשרה מרחבי למידה חדשניים החלו לפעול בשנת הלימודים הנוכחית במוסדות חינוך ברחבי העיר, בהשקעה של כ-1.7 מיליון שקלים. הפרויקט הוקם על ידי עיריית טבריה בשיתוף עם תוכניות אדליס-דרכא ומשרד החינוך. מה כוללים מרחבי הלמידה? וכיצד הם מקדמים את תלמידי טבריה?

בשנת הלימודים הקרובה, אלפי תלמידים ומורים במערכת החינוך של העיר טבריה נהנים מעשרה מרחבי למידה חדשניים, המבוססים על פדגוגיה מתקדמת. המרחבים החדשים הוקמו במהלך הקיץ בהשקעה של 1.7 מיליון שקלים, באמצעות שיתוף פעולה בין עיריית טבריה, תוכנית אדליס-דרכא ומשרד החינוך. המרחבים נפרסו במוסדות החינוך השונים בעיר ובמרכז פסג"ה לפיתוח עובדי הוראה.

 

מרחבי הלמידה מותאמים למאה ה-21 ותוכננו על בסיס פדגוגיה חדשנית. אסטרטגיות ההוראה הממומשות במרחבים מזמנות ומעצימות תהליכי הוראה ולמידה ייחודיים, אותם מובילה תוכנית אדליס-דרכא בעיר.

 

מה מקבלים התלמידים?

התלמידים חווים במרחבי הלמידה תהליכים חינוכיים הכוללים יישום של חקר, למידה וחוויה חינוכית יוצאת דופן, מעשירים את אופי וחוויית הלימוד, וזאת כדי להגיע להישגים משמעותיים יותר.

 

הקמת המרחבים והטמעת החדשנות היא חלק מתוכנית אדליס-דרכא, המלווה את מוסדות החינוך בעיר ומספקת ליווי פדגוגי וחינוכי חברתי-ערכי למוסדות חינוך רבים ברחבי העיר, ביניהם בתי הספר איילים, ארליך, הר נוף, כינר, רעות, נועם בנים נועם ישראל בנות, תחכמוני, תלמוד תורה חב"ד ומרכז פסג"ה.

 

בית ספר נעם ישראל בנות (צילום: מקסים גולובנוב)
בית ספר נועם ישראל בנות(צילום: מקסים גולובנוב)

 

מרחבים מותאמים אישית על פי צרכי בית הספר והתלמידים

כל מרחב למידה הותאם באופן ספציפי לצרכים ולאופי של בית הספר, בתהליך שכלל את מנהלי בתי הספר, הצוות החינוכי ותלמידי בית הספר, תוך תכנון אדריכלי וליווי מקצועי של מיכל תירושי. לכן, לכל מרחב ייחודיות משלו: בסיור בין המרחבים תמצאו מרחב למידה מבוסס חקר ואתגר, למידה באמצעות משחק, למידה חווייתית דרך חיזוק תהליכי של למידה בשיתוף ורפלקציה על תהליכים חברתיים, מרחבי דיאלוג, חדרי בריחה, רובוטיקה ועוד.

 

בחודשים האחרונים עברו המורים בבתי הספר השתלמויות והנחיות פדגוגיות, שמעניקות להם את הכלים לקידום למידה מותאמת, חדשנית ומפתחת מיומנויות המותאמות למאה ה-21 במרחבי הלמידה החדשים. הפעילות של מרחבי הלמידה החלה בתחילת שנת הלימודים תשע"ט.

 

ראש העיר, יוסי בן דוד, רואה בפריצת הדרך החינוכית בטבריה חלק מתנופת חדשנות גדולה יותר בעיר כולה: "ההשקעה העצומה של העיר טבריה בחינוך בשנים האחרונות הינה חלק ממהלך כולל של התחדשות הוליסטית בעיר", אמר בן דוד. "בדיוני עומק של הנהגת העיר בשיתוף אגף החינוך, פיתחנו אסטרטגיה המבקשת לקדם את המצוינות של תלמידי העיר ושל הסטודנטים בני העיר על ידי פיתוח חדשנות פורצת דרך, מתוך מטרה להיות בקדמה בימת החינוך בישראל".

 

ראש העיר בן דוד הוסיף: "כל אלה הפכו את טבריה למדוברת בקנה מידה ארצי כמובילה בתחום החינוך בישראל, ואין לי ספק כי יש לתהליכי חדשנות אלה תרומה מכרעת לעלייה הדרמטית והמרגשת בנתוני אחוזי הזכאות בעיר טבריה. כל ילד צריך מבוגר שיאמין בו, והתוכנית הזו, יחד עם מרחבי הלמידה החדשניים מוכיחים לתלמידים שאנחנו מאמינים בהם. אני מבקש להודות על שיתוף הפעולה הפורה וההשקעה האדירה של תכנית אדליס-דרכא".

 

נאמני קרן אדליס מתבוננים בסיפוק על המהלכים החינוכיים המתרחשים בעיר, בסיוע השקעות עתק של הקרן לאורך השנים: "מתוך אמונה בעיר טבריה, בהנהגתה, בצוותים החינוכיים ובהון האנושי של העיר, יודעים היום כולם כי ילדי העיר טבריה, כמו גם הסטודנטים בוגרי מערכת החינוך, הינם בשורת העתיד של מדינת ישראל. קרן אדליס רואה בהשקעה זו תרומה לחזון חברתי כולל הנושא בשורה חשובה לחברה הישראלית: הפערים הקיימים כיום בין פריפריה למרכז בישראל אינם גזירת גורל, בעזרת השקעה מתאימה, שיתוף פעולה עם מנהיגות מקומית משמעותית וליווי מקצועי מעולה ניתן לקדם כל יישוב בישראל לקדמת בימת המצוינות, אנו מבקשים להודות לראש העיר ולציוותו, להנהלת התכנית אדליס-דרכא ולצוותיה המקצועיים".

 

"אין אדם למד, אלא במקום שליבו חפץ".

"זכינו השנה בהקמת מרחב חדשני ללמידה, מרחב M21 שהוקם על ידי עיריית טבריה ובמימון משרד החינוך, ובתרומתה של קרן אדליס ומפעילתה בעיר - רשת דרכא", מספרת תמר לוגסי, מנהלת בית הספר "נועם ישראל בנות", ומוסיפה: "מרחב ללמידה משמעותית, חווייתית שאנו מאמינים שמחבר את 'חמ"ד נועם ישראל בנות' לערכים ולפיתוח כישורים אישיים חברתיים ומוביל לתחושת השייכות לבית הספר. הבנות כבר נכנסות ללמידה במרחב ומגלות התלהבות והנאה רבה מהלמידה בו. המרחב מקדם את התלמידות, ועתיד לקדם אף יותר, בתהליכי הלמידה העצמאית והיצירתית ויוביל לשיתופי פעולה ועבודת צוות. דרך המרחב מחזקות התלמידות את תיאורית החיברות של צ'ארלס קולי וכן מביאות את עצמן ואת כישוריהן ללמידה מגוונת ומפרה יחד".

 

"אין ספק כי ניתן לראות את ההנאה ואת חדוות הלמידה על פני הבנות, שכל כך שמחות להגיע", מוסיפה לוגסי ומסכמת, "גם הורי בית הספר מודים מעומק הלב על הקמת המרחב ולכלל השותפים בהקמתו ורואים בו בית נאה ללמידה בפדגוגיה חדשנית".

 

הזדמנות ללמידה אחרת

אורלי סוסן, מנהלת בית הספר איילים, אמרה: "המרחב מאפשר ונותן ביטוי אישי לכל לומד. הלמידה במרחב מתבססת על העצמת התלמידים. הם חווים חווית חקר מאתגרת כאשר הלומד פעיל בהבניית הידע שלו, יוצר תובנות תוך הפעלת מגוון של אסטרטגיות חשיבה, סקרנות, אחריות ודיוק".

 

בית ספר איילים בטבריה (צילום: מקסים גולובנוב)
בית ספר איילים בטבריה(צילום: מקסים גולובנוב)

 

סוסן הוסיפה כי "בית ספרנו הינו בית הרואה כל ילד וילדה אדם אוטונומי בעל חוזקות, מאוויים ורצונות אינדיבידואליים. מתוך כך בית הספר שואף להעניק לתלמידיו מרחבי צמיחה מותאמים שיאפשרו פיתוח כישורים והרחבת אופקים. הצוות ואני חלמנו לבנות מרחב שיתן מענה לכך. ותודות לעירית טבריה משרד החינוך ולאדליס- דרכא החלום שלי ושל הצוות התגשם".

 

עוד לפני בניית ופיתוח מרכז הלמידה, הצוות של בית הספר איילים עמל רבות על תכנון המרחב. "בכל שלבי בניית המרחב הצוות היה שותף בחשיבה ובתכנון המרחב. המרחב מאוד אסתטי, מודולרי וגמיש ומזמן למידה משמעותית ומאפשר ללומד לבחור את דרכי הלמידה המתאימים לו ולמעשה נותן הזדמנות ללמידה אחרת", אמרה מנהלת בית הספר.

 

בית ספר איילים בטבריה (צילום: מקסים גולובנוב)
בית ספר איילים בטבריה(צילום: מקסים גולובנוב)

 

סוסן מספרת בהתרגשות כי התלמידים מתרגשים ומצפים להיכנס וללמוד. "אני כולי תקווה שהלמידה והחקר יהפכו בעזרת המרחב לחלק מהלמידה המשמעותית בבית הספר, שתגרום לתלמידים לרצות לדעת ותוביל אותם להעלאת ההישגים".

 

קצת על תוכנית אדליס-דרכא

תוכנית אדליס-דרכא פועלת בשיתוף ראש העיר, אגף החינוך, מנהלי בתי הספר והצוותים החיוניים, מתוך מטרה לחזק את מערך החינוך בטבריה ולמצות את הפוטנציאל העצום הגלום בכל התלמידים הלומדים בעיר.

 

את מכלול היעדים מבקשים באדליס-דרכא להשיג באמצעות שיפור ההישגים הלימודיים, פיתוח והטמעה של סביבות למידה ושיטות הוראה פדגוגיות חדשנות, המשתמשות בטכנולוגיות מתקדמות. בנוסף, התוכנית שואפת להעצים את סגלי ההוראה והמנהיגות בבתי הספר, לטפח מנהיגות וערכי ציונות ויהדות בקרב התלמידים . כחלק מהתוכניות מוענקות גם מלגות לסטודנטים תושבי העיר לעידוד השכלה גבוהה ומנהיגות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מקסים גולובנוב
תלמידים בבית הספר איילים בטבריה
צילום: מקסים גולובנוב
מומלצים