שתף קטע נבחר

פוליסת ביטוח, הדור הבא: איך הפך דרכון אירופאי לתעודת הביטוח של ישראלים?

אם בעבר דרכונים זרים היוו יתרון רק בקרב מי שמתכננים הגירה, הביקוש לדרכון אירופאי הוכיח שישראלים כבר חושבים אחרת. כיצד הפכה אזרחות אירופאית ל"פוליסת הביטוח" של הדור הבא?

בשנים האחרונות אנו מקבלים תזכורות שוטפות לכך שהעולם הפך לכפר גלובאלי לכל דבר. רילוקיישן הפך למטרה בעיני לא מעט עובדים, לימודים בחו"ל נתפסים כדרך לתת בוסט לקריירה, והרצון לבחון הזדמנויות מחוץ לישראל הוא סוגיה שישראלים רבים חושבים עליה מפעם לפעם. עם זאת, לצד המגמה של התניידות ברחבי העולם, קיימת גם מגמה הולכת וגוברת של ישראלים שמנפיקים דרכון אירופאי גם אם אין להם כל כוונה מידית לעזוב את ישראל.

 

מה המשמעות של דרכון אירופאי?

לפני עצם הדיון בשאלת הסיבות שמאחורי התופעה, כדאי להתייחס למשמעות ההגדרה של "דרכון אירופאי" ומה נכלל תחתיה. כאשר מדברים על דרכון אירופאי מתכוונים לדרכון של כל אחת ממדינות האיחוד האירופי, התאגדות שכוללת נכון להיום 28 מדינות.

 

ביטוח תוכן פרסומי (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

כתוצאה מכך רשאי כל בעל דרכון אירופאי, החל מקרואטיה שהיא המצטרפת האחרונה לאיחוד ועד לאיטליה שהיא אחת מהמייסדות שלו, ליהנות משלל הטבות ייחודיות. מדובר למשל ביכולת לעבוד, להתגורר וללמוד בכל אחת ממדינות האיחוד. במילים אחרות, אזרח צרפת יכול ללמוד בהולנד, להתגורר בהונגריה ולעשות עסקים ביוון. את כל אלה באפשרותו לבצע ללא צורך בוויזת עבודה או ויזת סטודנט, כאשר במדינות רבות הוא גם יזכה ללימודים בעלות מופחתת או אפילו בחינם.

 

כאשר אותו אדם ירצה לטייל בעולם, הוא יוכל להגיע ליעדים שסגורים בפני חלק מהאזרחים שמחוץ לאיחוד, כמו למשל אבו דאבי או מלזיה. גם ביקור בארצות הברית הופך לחוויה שונה מבחינתו, שכן להבדיל מאזרח ישראלי למשל, הוא אינו צריך לעבור הליך ממושך לצורך קבלת ויזת תייר.

 

סמל הסטטוס של הדור הבא

מחקרו של ד"ר יוסי הרפז מאוניברסיטת תל אביב מ-2012 בחן את תופעת הביקוש לדרכון אירופאי בקרב ישראלים, במטרה להבין את הסיבות מאחוריה ואת ההבדלים בתפיסה של דרכון אירופאי כפי שהיא באה לידי ביטוי אצל ההורים ואצל ילדיהם. ממצאיו העלו כי הרצון של ישראלים בדרכון אירופאי משלב יחד מספר ממדים, שלרוב כלל לא נובעים מתוך כוונה קונקרטית להשתמש בו לצורכי הגירה.

ביטוח תוכן פרסומי (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

עבור דור ההורים, הדרכון הפך לירושה משפחתית ותעודת ביטוח שהם מעוניינים להעביר לילדיהם כדי לפתוח עבורם אופציות באירופה ולהפחית את התלות שלהם בישראל מבחינה פוליטית וכלכלית. אצל הדור הצעיר לעומת זאת, מדובר כבר בסמל סטטוס רשמי, תעודה בה הם אוחזים בגאווה ומעניקה להם את האפשרות להסתובב בחופשיות ברחבי העולם. ערכו של הדרכון האירופאי נמדד בעיני שני הדורות בפוטנציאל הגדול שהוא מעניק.

 

האפשרות לבחור בכל רגע

ואכן, אחד היתרונות הבולטים של דרכון אירופאי הוא היכולת להחליט מתי להשתמש באפשרויות שהוא מעניק, אם בכלל. כך למשל היכולת לעבוד במדינה זרה תוך קבלת הזכויות הסוציאליות המלאות של אזרחיה, היא אפשרות שאזרחי האיחוד מחזיקים בה ויכולים לנצל בכל רגע. במצב בו רבים נודדים ליעדים חדשים כדי לנסות בהם את מזלם, מדובר בהטבה שמאפשרת למחזיקי דרכון אירופאי ליהנות מרוגע עקב ביטחון תעסוקתי.

ביטוח תוכן פרסומי (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

האפשרות להתאים את החיים למציאות של העולם המודרני, בין אם בקריירה, במגורים או אפילו באופן בו עוברים בין מדינות לצורכי תיירות, הפכה את הדרכון האירופאי לתעודה בעלת מאפיינים ייחודיים ואף ל"מוצר חובה" בעיני לא מעט ישראלים.

 

המצטרפים החדשים למועדון האוניברסלי

בשנת 2015, עם שינויי החקיקה שאימצו ספרד ופורטוגל, גדלה משמעותית כמות הישראלים שבאפשרותם לקבל דרכון אירופאי. מטרת השינויים הייתה לחזק את הקשר עם צאצאי מגורשי ספרד, כך שישראלים שמצליחים להוכיח זיקה למשפחות המגורשים יכולים לקבל אזרחות ודרכון מאחת המדינות. מאחר ששתיהן חברות באיחוד האירופי, דרכון שלהן הוא דרכון אירופאי לכל דבר.

 

עם זאת, כדי לקבל אותו יש לעבור תהליך מורכב, שכולל גיבוש תיק מסמכים מתורגם שבו תשתית ראייתית שמאמתת את הקשר בין מגיש הבקשה לבין מגורשי ספרד. מכיוון שהתנאים המורכבים הובילו יהודים להגר ממדינה למדינה לאורך ההיסטוריה, אצל משפחות רבות הפרטים ההכרחיים חסרים או אינם ידועים. בפספורטוגו, חברה שמתמחה במימוש אזרחויות בספרד ובפורטוגל, מציינים גם שישראלים רבים לא דוברים ספרדית או פורטוגזית, ולכן עלולים להגיש בקשות לא תקינות, לשלם אגרה ולגלות שנדחו.

 

כדי להשלים את התהליך בהצלחה, חשוב לפנות למומחים. בפספורטוגו מרכזים במקום אחד את כל השירותים שנחוצים למגישי הבקשות – החל מבדיקת הזכאות, דרך איתור כל המידע באמצעות מחקר שורשים מקיף ועד לעבודה מול עורכי דין בספרד ובפורטוגל. כך שמעבר לחיסכון בזמן ובכסף, תהיו בטוחים שהדרכון העתידי שלכם נמצא בידיים טובות. במציאות בה דרכון אירופאי הפך למוצר שנועד לשרת אותנו בכל רגע בחיים, אין סיבה שתוותרו על תעודת הביטוח שלכם ושל בני משפחתכם.

 

לבדיקת זכאות - לחצו כאן

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים