איך להחליט מה ללמוד?
חזרנו מהטיול הגדול של אחרי הצבא ואחרי תקופת הסתגלות וחזרה לשגרה בארץ מתחילה לעלות השאלה – "אז מה עכשיו..?" ההורים מתחילים ללחוץ להירשם ללימודים, ואין לנו מושג מה ללמוד...
איך מחליטים? עקבו אחרי 6 שלבים פשוטים שייסעו לכם לקבל החלטה.
לטורים נוספים של של רן שמשוני
שלב ראשון: להירגע!
בחירת מסלול הלימודים היא חשובה ולא מומלץ לקבלה תחת לחץ. כדאי מאוד לעשות תהליך חשיבה מסודר ולבחור את המסלול שיתאים לנו ולא להירשם למסלול כי כל שאר בני המשפחה למדו בו, כי “זה היה החלום של סבא" או כל סיבה אחרת שנובעת מלחץ.
שלב שני: הכר את המומחה
כדי לקבל את ההחלטה בצורה הטובה ביותר אנחנו צריכים להכיר לעומק את עצמנו ולכן ננסה לבצע תהליך חשיבה רציני וללמוד מחוויות קודמות. ניזכר במסגרות אחרות מהעבר: צבא, עבודה, לימודים קודמים – איפה היה לנו טוב? אילו עיסוקים או תחומי עניין גורמים לנו הנאה? מומלץ גם לשאול את הקרובים אלינו – בני משפחה או חברים שיעזרו להיזכר במה שעבר עלינו בתקופות שונות.
נראה כאילו אנחנו יודעים על עצמנו כבר הכל, אבל חשיבה ובחינה עצמית ממוקדת יכולה להפתיע אותנו. השאלה המרכזית שחשוב לנסות לענות עליה בחלק הזה היא "מה מעניין אותנו"?
יכול להיות שנגלה שיש לנו מגוון תחומי עניין שונים - אבל אל דאגה, אנחנו רק בשלב השני של התהליך. מה שבטוח זה שקשה מאוד להתמיד ולהצליח בתחום שלא מעניין אותנו ושאנחנו לא מוצאים חיבור אליו.
שלב שלישי: מה בתפריט?
לצד היכרות עצמית מעמיקה נדרשת הכרות טובה עם האופציות הקיימות ועם שוק העבודה. חשוב לבצע בדיקה של אתרי המרשתת של מוסדות הלימוד השונים ולעשות רשימה של כל מסלולי הלימוד שנראים מעניינים ומתאימים לנו בהתאם למידע שקיבלנו מהסעיף הקודם. חשוב לזכור - לפעמים מספר דרכים וכיוונים יובילו אותנו לאותו תחום עניין. עכשיו כל מה שנשאר זה לבחור מתוך הרשימה.
שלב רביעי: סינון הרשימה
כדי לסנן את הרשימה נשאל את עצמנו סדרה של שאלות שיסייעו לנו בביצוע התהליך:
• האם אנחנו עומדים בדרישות הקבלה ללימודים? חשוב לשים לב ששאלה זו היא לא שאלת סף שבגינה נפסל מסלול כלשהו. יכול להיות שלאחר שנעבור על כל רשימת השאלות נחליט שכדאי להשקיע עוד קצת בשיפור הציונים על מנת להתקבל למסלול המועדף.
• איפה ללמוד? נבדוק מה ההבדלים בין המוסדות השונים. האם יש לנו עדיפות לאוניברסיטה על פני מכללה? מה ההבדלים בין המוסדות במסלולי לימוד דומים? כדאי להתייחס גם לשיקולים של אווירה, מקום מגורים, מרחק מההורים וכו'.
• ומה אחרי הלימודים? עניין בלימודים זה שיקול המרכזי, אך לא היחיד. חשוב לקחת בחשבון את האפשרויות שיעמדו מולנו בסיום הלימודים. גם כאן אפשר לבחון זאת באמצעות כמה שאלות:
האם התואר מקנה מקצוע? למשל, יש הבדל בין ללמוד חינוך לבין לימודים לתעודת הוראה.
האם ניתן לעבוד במקצוע עם סיום הלימודים? האם יש דרישות נוספות על מנת לעסוק בתחום. למשל, התמחות, מבחנים נוספים, תואר שני וכו'.
האם יש ביקוש לבוגרי המסלול בשוק העבודה? זה בסדר ללמוד מקצוע שמעניין אותנו גם אם אין ביקוש לבוגרי המסלול, אבל חשוב שנהיה מודעים לכך וניקח זאת בחשבון במערך השיקולים.
מה השכר הממוצע במקצוע?
מה האפשרויות להמשך לימודים לתואר שני?
שלב חמישי: איסוף מידע
נשמע הגיוני, אבל איפה כל התשובות?
• נבדוק במרשתת – אתרי אינטרנט של מוסדות הלימוד והרשתות החברתיות שלכן מכילות הרבה מידע. כדאי להתחיל מהמידע הרשמי באתרים עצמם ולאחר מכן להרחיב את המעגל לרשתות החברתיות.
• נדבר עם אנשים – לשאול ולהתייעץ. נשוחח עם אנשים שכבר לומדים במסלולים שמעניינים אותנו ונבדוק האם הם מרוצים? מה הם ממליצים? האם הלימודים עונים על הציפיות? חשוב להתייעץ עם יותר מאדם אחד על מנת לקבל מגוון דעות.
• לעשות – להתנדב, להתמחות. פשוט להתנסות בשביל להבין מה מתאים לנו. אם אנחנו שוקלים ללמוד מדעי המחשב אבל לא יודעים אם זה באמת מתאים לנו? אנחנו יכולים להשקיע זמן בללמוד מדעי המחשב דרך האינטרנט בכדי לראות האם זה באמת מתאים לנו; מעניין אותנו לעבוד עם ילדים? אנחנו יכולים לנסות להתנדב בגן השכונתי ולבדוק את זה בפועל.
שלב שישי: להירגע שוב!
אין ספק שזהו תהליך ממושך של בדיקה ובירורים, אבל כדאי להתייחס לתקופה הזו כהשקעה ולא כבזבוז זמן. זה מתסכל ומאכזב להשקיע בלימודים, ולא ליהנות בתקופה הזו, או להבין רק בסיומם שאפשרויות התעסוקה בתחום שלמדנו אינן רלוונטיות מבחינתנו ועוד.
אגב, החלטה על מסלול הלימודים היא בהחלט החלטה חשובה, אך היא אינה החלטה גורלית. לפעמים, למרות כל הבירורים והבדיקות שעשינו, הלימודים הם לא מה שקיווינו, ולפעמים תחומי העניין שלנו משתנים עם הזמן – וזה בסדר גמור. אפשר לשנות תחום בכל שלב, בין אם זה אומר להפסיק את הלימודים באמצע ולעבור למסלול אחר, או להמשיך ללימודים נוספים בהמשך הדרך.
תהליך הבירור יצמצם את הסיכויים שזה יקרה, וגם אם נשנה את התחום לאורך הדרך, נעשה זאת מתוך הכרות עצמית מעמיקה ומועדות להאפשרויות הקיימות. בהצלחה!!
רן שמשוני הוא מומחה למיומנויות למידה, ממקימי חברת פסיפס להנחית והקניית מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים ותלמידים. ממחברי הספר "סודות הלמידה ". גל עמרם בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך, תואר ראשון בכלכלה ובהיסטוריה של המזרח התיכון ומנחה בפסיפס.