שתף קטע נבחר

אתם לא רוצים לאבד אותן - עובדות בחופשת לידה רוצות איזון בין הורות, קריירה ופנאי. כך תשמרו אותן ותרוויחו שדרה ניהולית מגוונת

אם בעבר הרחוק אימהות לילדים נטו שלא להשתתף בשוק העבודה, היום מדובר בקונצנזוס - נשים מעוניינות לחזור לעבודה אחרי הלידה, אך בעקבות חוסר המענה לצרכיהן מצד החברות, ישנה נטייה משמעותית לעזיבת מקום העבודה לאחר חופשת לידה. איך ניתן לשמר אותן בארגון? כיצד תוכלו להציע להם איזון בין הורות לקריירה ואפשרות לחזרה הדרגתית לעבודה?

נשים מהוות היום חלק חשוב וחיוני בשוק העבודה. אם בעבר הרחוק קרוב למחצית מהאימהות לילדים קטנים לא עבדו כלל, כיום נשים בכל גיל ובכל סטטוס נמצאות במגוון עצום של תפקידים במשק הישראלי. החשיבות הגוברת של הנשים בעולם העסקי, לצד הנטייה של בני דור ה-Y לעזוב את מקום העבודה יחסית בקלות, מעמידות את מחלקות משאבי האנוש בפני אתגר משמעותי: איך משמרים את ההון הנשי היקר, גם לאחר חופשת הלידה?

 

'העבודה היא (לא) חיינו' - הנשים של הדור הצעיר מחפשות איזון בין עבודה, פנאי ומשפחה

השילוב של השינויים בהשתתפות הנשים בשוק העבודה, לצד המאפיינים של הדור הצעיר, מובילים את הנשים של הדור הצעיר לשאיפות נוספות מלבד קריירה מרשימה. מבחינתן, איזון בין עבודה, פנאי ומשפחה חשוב בהרבה.

 

זמן להיות ביחד - כל אחת ואחד לפי האיזון שלו  (צילום: דקרדו בע
זמן להיות ביחד - כל אחת ואחד לפי האיזון שלו (צילום: דקרדו בע"מ)

 

על פי המחקרים המובילים בתחום, על מנת שהארגון יצליח לשמר את העובדת גם לאחר חופשת הלידה, עליו לחקור ולגלות מהו המרכיב המשמעותי ביותר עבור אוכלוסייה זו, ומהם המרכיבים היוצרים אצלה את תחושת המחויבות לארגון. עבור המעסיקים, שמירה על מחויבות שכזו היא מרכיב קריטי בבניית שדרת הניהול העתידית ושימור עובדות לפרק זמן ארוך יותר במקום העבודה, מה שייטיב עם הארגון ויחסוך עלויות גיוס והכשרה וכן יטייב עם העובדת אשר לעיתים בוחרת לעזוב בשל העדר גמישות

 

לכן, על מנת לענות לצרכים הספציפיים של נשים אחרי לידה, על כל ארגון למצוא את הדרך להציע להן איזון בריא בין בית לעבודה. נכון להיום, רק מספר מועט של מעסיקים יודע להציע לעובדים אפשרות לעבודה מהבית באופן חלקי (כרבע מהמעסיקים בשוק) ועוד פחות מכך באופן מלא. כתוצאה מכך, נשים מתקשות לשמר קריירה רציפה ולהתקדם בהיררכיה האירגונית.

זמן להיות לבד - כל אחת ואחד לפי האיזון שלו  (צילום:  Johnson Wang)
זמן להיות לבד - כל אחת ואחד לפי האיזון שלו (צילום: Johnson Wang)

 

חופשת לידה שמאפשרת חזרה הדרגתית לעבודה - מרכיב מפתח בשימור ההון הנשי

אם כן, איך מתמודדים עם אחד האתגרים הגדולים של מחלקות משאבי האנוש - שימור כוח האדם? מהו המענה הארגוני היעיל ביותר לשמירה על העובדות המוכשרות של הארגון?

 

על פי מחקר של סיון צדיק-אליאסף ופרופ' שרון טוקר מהפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א, ככל שהאישה תוספת את מקום העבודה שלה בתור מקום המספק לה משאבים המאפשרים לה לשלב בין בית לעבודה - חופשת הלידה שלה תהיה קצרה יותר, והיא תיטה פחות לעזוב את מקום עבודה.

 

בנוסף לכך, התגלה כי הדרישות של העובדת לגמישות לאחר חזרתה הסופית מחופשת הלידה יהיו נמוכות. עוד נתון מעניין שעלה מהמחקר, הוא שאם הדרישות הארגוניות גבוהות הן עלולות ליצור שחיקה ומשפיעות באופן שלישי על חזרה מהירה לעבודה.

 

לכן, טוענות צדיק-אליאסף וטוקר כי "מעסיקים שישכילו להציע לעובדות בחופשת הלידה משאבים ארגוניים התומכים באיזון יגדילו את הסיכויים לחזרתה של העובדת לעבודה לאחר החופשה, יגבירו את תחושת המחויבות הארגונית, ויקלו עליה להשתלב בחזרה בשוק העבודה".

 

זמן לשלב - כל אחת ואחד לפי האיזון שלו  (צילום: דקרדו בע
זמן לשלב - כל אחת ואחד לפי האיזון שלו (צילום: דקרדו בע"מ)

 

הכירו את הפתרון המקיף למעסיקים - הדרך לשמר ולטפח טאלנטיות בחברה

בלב שכונת צהלה בצפון תל אביב, עומד להיפתח בקיץ הקרוב מתחם חדש המציע לנשים בחופשת לידה והורים צעירים לשלב בין הורות, פנאי ועבודה, ולהיות חלק מהקהילה צעירה, בריאה ותוססת. מאחורי הפרויקט, הראשון מסוגו בישראל, עומדים אחיאב שחר ודוד ארן - בעצמם הורים צעירים לילדים קטנים, בשיתוף פעולה ייחודי עם חברת הנדל"ן 'רמות אופיס' של ישראל לוי ואיציק ברוך.

 

המתחם ברחוב הזז כולל חלל עבודה חדשני עם עמדות עבודה ומשרדים בגדלים שונים, חדרי ישיבות, חלל הרצאות ומטבח, לצד פעילויות סגורות לקהילה כגון סדנאות תזונה, הדרכות וייעוץ התפתחות הילד, מפגשים חברתיים, אירועי קח-תן והרצאות העשרה. קומה שלמה של מתחם משמשת בתור סטודיו תנועה, הכולל שיעורי יוגה, TRX, פילאטיס, ריקוד ועוד. בקומת הקרקע נמצא בית קפה המקבץ אליו את תושבי השכונה והקהילה.

 

על מנת לפנות את ההורה הצעיר לעבודה/פנאי במהלך היום, המתחם כולל שירותי בייביסיטר ברמה גבוהה עם חצר משחקים, חדרי טיפול, ארוחות חמות וחלל משותף למפגש הורים-ילדים בכל רגע במהלך היום.

 

מלבד הורים צעירים עצמאיים שיבחרו לעבוד או להתאמן במתחם ולהיות קרובים לילד שלהם, המתחם פונה גם לחברות במשק הישראלי. נכון להיום, אם תבחנו חברה ישראלית המעסיקה כ-100 עובדים, נשים מהוות בממוצע כ-40% מכוח האדם, כאשר 2-3 מתוכן נמצאות בחופשת לידה בכל רגע נתון. על מנת לשמר אותן ולגרום להן להמשיך להרגיש מחויבות לארגון, מעסיקים יכולים לרכוש עבורן עמדות עבודה במתחם ברחוב הזז, יחד עם מנוי פתוח לכל הפעילויות השונות. בעולם המודרני של היום, זו הדרך המושלמת עבור המעסיק לספק לעובדות הצעירות את המענה המתאים ביותר לצרכים ולשאיפות שלהן - איזון בין הורות, קריירה ופנאי.

 

המתחם ברחוב הזז מזמין הורים צעירים, מנהלי/ות משאבי אנוש ולקוחות פרטיים לשתף את כל החלומות והרצונות בנוגע לתכנים ולשירותים שיוצעו במתחם. דברו איתנו פה .  

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים