שתף קטע נבחר

"עדיף שגנץ פשוט יספר מה יש שם": בכחול לבן מנסים לסיים את פרשת הטלפון

סרטונים? "מישהו הוציא סיפור רכילותי". פרטים מביכים? "אני לא הולך לרדת לפינה הזאת. תהיו רציניים". גנץ מסרב להתייחס באופן ישיר לפרשת הטלפון - וגורם בכחול לבן טוען: "הוא מעצים את האירוע במקום להרוג אותו". וגם: האם הטלפונים שלנו חשופים לפריצה?

מה היה על הטלפון הסלולרי של יו"ר כחול לבן בני גנץ, והאם ישנם פרטים, עדויות, תמונות או סרטונים שעשויים להביך אותו – זו אולי השאלה המסקרנת ביותר מאז פרסום הפרשה על הפריצה לטלפון הנייד שלו ביידי שירותי המודיעין האיראניים.

 

  (צילום: אבי רוקח)
בני גנץ מתייחס לנושא הטלפון הפרוץ(צילום: אבי רוקח)

 

ביום חמישי פורסם כי הפרשה החלה לפני כחמישה שבועות, בזמן שגנץ החל את דרכו הפוליטית וכארבע שנים לאחר שסיים את כהונתו כרמטכ"ל. לפי הפרסום, שני ראשי אגפים בשב"כ הגיעו לפגישה עם גנץ והודיעו לו שהטלפון הסלולרי שלו נפרץ על כל תוכנו והוא נמצא כעת בידיים עוינות.

 

מאז שנודע על המקרה, החלה חרושת שמועות על התוכן המצוי בטלפון של מי שמנהיג את המפלגה המובילה ברוב הסקרים. בין היתר דובר על חומרים אישיים, חלקם אינטימיים, היכולים לפגוע ולגרום למבוכה אישית גדולה עבור גנץ.

  

 

למרות חרושת השמועות על אותם "פרטים מביכים ואישיים", מסרב גנץ לפזר את הערפל ולהתייחס באופן ישיר לשאלות בנושא. "מישהו הוציא סיפור פוליטי, רכילותי והזוי לחלוטין", אמר גנץ במהלך מסיבת עיתונאים שערך ביום שישי, רגע לפני כניסת השבת, על גבול רצועת עזה.

 

כשנשאל על ידי העיתונאים שנכחו במקום מה היה על הטלפון שלו השיב: "אני לא הולך למקום של רכילות. בני גנץ הוא לא הסיפור, הטלפון שלו הוא לא הסיפור. ואני לא נתון לשום איום או סחיטה בשום אופן. זו חטטנות שאני לא מתכוון להתייחס אליה". בדבריו הדגיש כי מטרת העיסוק בתקרית היא להסיט את תשומת הלב הציבורית מהמצב הביטחוני בדרום.

 

לאחר שהוכחש כי על הטלפון שלו היו סרטונים, נשאל גנץ לגבי פרטים מביכים אישיים אחרים, והשיב: "אני לא הולך לרדת לפינה הזאת. תהיו רציניים". כך או כך, גנץ במסיבת העיתונאים לא הכחיש בקולו אם אכן קיימים חומרים מביכים על הטלפון הנייד שתוכנו מצוי כעת בידי גורמים זרים.

 

הנהגת כחול לבן בסיור בעוטף עזה (צילום: EPA)
יאיר לפיד ובני גנץ בסיור בעוטף עזה(צילום: EPA)

גורם במפלגת כחול לבן טען כי תגובתו של גנץ דווקא מעצימה את הסיפור. "גנץ מחזק את האירוע במקום להרוג אותו. הוא פשוט צריך לספר מה יש שם", אמר, "אף אחד לא יודע מה יש שם וגם אנחנו לא. אז העיסוק סביב הנושא הזה מעצים את הסיפור".

 

במפלגת כחול לבן העבירו תגובה כללית למקרה וטענו כי "בטלפון האישי של גנץ לא היו סרטונים מביכים והוא מעולם לא עמד בפני סחיטה". אולם גם אחרי שלושה ימים מאז פרוץ הפרשה, מסרבים בכחול לבן להשיב באופן ברור מה התוכן שנמצא על הטלפון הנייד של גנץ. אחד הגורמים במפלגה המקורב לגנץ סיכם: "זה לא עניינו של אף אדם מה יש לך בנייד בזמן שאתה בן-אדם פרטי. כך גם לבני גנץ".

 

 
שלשום יצא היזם וחבר הכנסת לשעבר מטעם מפלגת העבודה אראל מרגלית במתקפה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לפרשת הטלפון הפרוץ, ושלח רמזים לקשר אפשרי שעשוי להיות לו לפרסום על הפרשה.

 

"זה מה שהולך לקרות עם סיפור הטלפון של גנץ" כתב מרגלית. "זהו רק סיפור כיסוי. תוך כמה ימים יתחיל לצאת מידע עליו, שכביכול האיראנים מוציאים דרך גורם שלישי. ואז הקמפיין של נתניהו 'יחבור' למידע הזה. עשו את זה להילרי קלינטון, עשו את זה בברקזיט בבריטניה, עשו את זה למקרון בצרפת. התרעתי בעבר ושוב באופן קונקרטי, לפני כחודש, שקיימת סכנה ברורה ומיידית לפגיעה בבחירות בישראל על ידי גורמים חיצוניים שיחברו לגורמים פנימיים. העברת כל סמכויות הגישה למידע ואבטחת המידע מהשב"כ לרשות הסייבר הכפופה רק לנתניהו זהו מצב מסוכן".

  

"צריך לומר זאת בבירור" הוסיף מרגלית, "נכון להיום, מערך הגנת הסייבר האזרחי של ישראל כפוף ישירות לגורם פוליטי שנמצא תחת חקירה. גורם פוליטי שעל פי החשדות מעורב בשוחד והוכיח שאין לו עכבות. הציבור לא מבין את גודל הסכנה. "איך ידעתי? איך אני יודע? אני עוסק בסייבר שנים. אני מכיר את הנפשות הפועלות. ישבתי בוועדות המסווגות. אני משקיע הסייבר הגדול בישראל ואני מכיר היטב את היכולות של החברות. הטלפון של גנץ זאת רק ההתחלה. סיפור כיסוי מושלם. זאת לא הפעם האחרונה שהוא יצלצל להדליף מידע מזיק ביותר".
 

פריצה שעולה 1.5 מיליון דולר

הפריצה לטלפון הנייד של גנץ מעלה את השאלה האם כולנו חשופים לפריצה שכזו. יניב בלמס, מנהל מחלקת מחקר הסייבר בחברת צ'ק פוינט, וגיא מזרחי, סמנכ"ל סייבר בקבוצת רייזון הסבירו ל-ynet כיצד בכלל ניתן לבצע פריצה לטלפונים הניידים שלנו, ואיזה מידע ניתן להשיג: "ישנם שני סוגי תקיפה" מסביר בלמס. "הסוג הראשון הוא התקיפה הסטנדרטית – קיבלת מייל ממקור לא ידוע, קיבלת קובץ ופתחת. המטרה של התקיפה הזו היא בד"כ לגנוב כסף. זה סוג התקיפה השכיח יותר מפני ש-97% מהאנשים בעולם שיש להם מכשירים ניידים לא משתמשים בהגנות.

  

"הסוג השני הוא התקיפות הממוקדות על הניידים. זה עניין לא פשוט בכלל, טכנית ומקצועית". מסביר מזרחי. יש בעולם הזה שתי מערכות הפעלה גדולות – אייפון ואנדרואיד, שתיהן מאוד מתוחזקות מבחינת אבטחה, ואם נדרש לייצר תקיפה למכשירים האלה, יש שוק ומחירון. פריצה לאייפון למשל השווי שלה עומד על פלוס מינוס מיליון וחצי דולר. זה מסביר על כמה קשה להפיק דבר כזה, ובד"כ מי שיש לו משאבים לעשות דבר כזה זה רק מדינות, גופי ביון או ריגול עסקי ברמות הכי גבוהות שיש".

 

 

בלמס הוסיף כי בפרצות האלה אין שום אינטראקציה מצד המשתמש. "אם אני תוקף עכשיו את הטלפון שלך את לא תדעי את זה, את לא צריכה לעשות שום דבר ואני בעצם משתלט על הטלפון שלך ואני יכול להוציא ממנו כל מידע , אני יכול לעשות בו כל מה שאת יכולה לעשות. הטלפון שלך - שלי. וזה יכול להימשך כמה זמן שאני רוצה. אנחנו מניחים שזה מה שהיה במקרה של גנץ, עם זאת חשוב לציין שאנחנו לא יודעים בוודאות ובאמת אי אפשר לומר. האזרח הפשוט כמובן לא צריך לדאוג מתקיפה כזו".

 

גם לפי מזרחי פריצה כזאת מצריכה יכולות של מדינה ולא של האקר פשוט: "הפריצה יכולה להתבצע בכל מיני צורות. למשל הדבקה שקופה - שולחים למישהו הודעה שהוא אפילו לא רואה והיא מדביקה לו את הטלפון. אבל אלה יכולות מדינתיות, זה לא האקר בבית שיכול לשבת ולעשות כזה דבר. הדרך הפשוטה יותר היא שליחת הודעה או לינק שצריך ללחוץ עליו ולא סביר שאדם כזה שמודע לענייני אבטחת מידע יפול בפח הזה".

 

מרגע הפריצה לנייד, הוא מסביר, כל האפשרויות בידי הפורץ. "זה יותר רציני ממה שאנחנו חושבים. הם גם שומעים מיקומים שביקר בהם, יכולים להקליט ולשמוע שיחות, הודעות, תמונות מיילים וכו'. למעשה כל מה שרק מאוכסן על הטלפון. יכולות כאלה הן של סוסים טרויאנים מתקדמים. אנחנו לא באמת יודעים מה קרה שם. אנחנו לא יודעים מה מכל זה באמת עשו".


פורסם לראשונה 16/03/2019 23:51

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים