שתף קטע נבחר

תזונה נכונה: איך למנוע חוסר של סידן, ברזל וויטמינים?

רוב הילדים בארץ אינם צורכים מספיק ויטמין D וסידן, החיוניים לבנייה של העצם ולהתפתחות השלד. גם מחסור בברזל ובסיבים עלולים לפגוע בנו. אז מה צריך לעשות כדי למנוע מחסור בהם?

כולנו רוצים שהילדים שלנו יהיו בריאים ולתזונה יש חלק נכבד בדרך להשגת המטרה. אבל איך נדע שהילד יקבל במשך היום את כל רכיבי התזונה הנחוצים לו? והאם יש מרכיבים מסוימים שחסרים ואותם יותר חשוב להשלים?

 

בסקר מב"ת (מצב בריאות ותזונה), שנערך ב-2016 ופורסם על ידי משרד הבריאות, נבדקה צריכת המזון של ילדים ובני נוער בארץ ונמצא כי למרות העלייה בשכיחות ההשמנה ולמרות שנדמה לנו שהיום כבר אין מחסורים - הם עדיין קיימים וחלקם אפילו מאוד נפוצים.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

ויטמין D:

44% מהתלמידים בארץ צורכים פחות ויטמין D מהמומלץ. ויטמין זה חיוני לבנייה של העצם ולהתפתחות השלד. במקרי חוסר קיצוני המחסור עלול לגרום למחלת הרככת.

 

חשיפה לאור השמש מעודדת יצור של ויטמין D בגוף. בנוסף, במזונות מסוימים ניתן למצוא ויטמין D - כמו בדגים שמנים, ביצים ומוצרים מועשרים - כמו חלב 1% ועוד.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

סידן:

"רק 22% מהילדים צורכים סידן בכמות מספיקה. כלומר, 78% מהילדים בישראל אינם צורכים את כמות הסידן הדרושה להם", אומרת גלית שניר, דיאטנית קלינית ויועצת לתנובה. "סידן הוא רכיב חשוב במיוחד עבור הילדים, רמה נמוכה שלו עלולה לגרום לפגיעה בבנייה מקסימלית של העצם. בנוסף, יש לסידן תפקידים חיוניים נוספים בגוף, כמו שמירה על בריאות השן, קרישת הדם ואפילו פעילות תקינה של מערכת העצבים.

 

כיצד מגלים מחסור בסידן אצל הילד?

"כשזה נוגע לחסרים בסידן, גם בדיקת דם לא תעזור לנו לזהות את המחסור. קשה לזהות חסרים בסידן, מכיוון שכאשר הגוף נתקל בחוסר, הוא ייקח סידן ממקור אחר", מסבירה שניר. "כשאני אומרת מקור אחר, אני מתכוונת לעצמות ולשיניים, שם נאגר רוב הסידן בגוף".

 

אז מה עושים כדי למנוע מחסור בסידן אצל הילדים?

"קודם כל חשוב להבין כי סידן נמצא בריכוזים גבוהים במוצרי חלב, ובמיוחד בגבינה הצהובה. יחד עם זאת, רצוי שלא לשכוח להשלים אותו גם ממקורות צמחיים, כמו: ברוקולי, כרוב סגול ושקדים".

 

ברזל:

חסר בברזל הינו חסר נפוץ מאוד בתקופות חיים מסוימות: בינקות, בתקופות גדילה מואצות וגם בגיל ההתבגרות. חסר בברזל יכול לגרום לאנמיה, שתתבטא בעיפות וחולשה, השפעה על הגדילה ואפילו השפעה על יכולות קוגניטביות כמו זיכרון ויכולת למידה. "ברזל ניתן למצוא גם במזונות מהחי וגם במזונות מהצומח, אולם ספיגתו טובה יותר במזונות מהחי כמו בשר, ביצים ועוד", אומרת שניר. "כדי לעודד ספיגה של ברזל, רצוי לשלב אותו עם מזונות המכילים ויטמין C, כמו ירקות ופירות".

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

סיבים תזונתיים: 

הסיבים חיוניים לתהליכי עיכול תקינים, למניעת עצירות ולמניעה של מחלות כרוניות. בנוסף הם תורמים ליצירת תחושת שובע וכך מסייעים בהקטנת נפח הארוחות. לפי סקר מב"ת, אחוז התלמידים הצורכים סיבים תזונתיים לפי ההמלצות הוא כ-35% בלבד. וזהו עוד מרכיב הנצרך בצורה מועטה מדי על ידי ילדים. "מקורות עיקריים לסיבים תזונתיים הם ירקות ופירות עם קליפתם, דגנים מלאים וקטניות", אומרת שניר.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים