שתף קטע נבחר

כיצד תימנעו מסיבוכים רפואיים בטיפולי שיניים?

ד"ר עופר כהן, הממונה על ניהול סיכונים בכללית סמייל, עם כל התשובות

כיצד תימנעו מסיבוכים רפואיים בטיפולי שיניים? מה צריך לבדוק לפני שבוחרים מרפאת שיניים? ואילו צעדים יש לנקוט על מנת להגביר את בטיחות הטיפול והמטופל?

 

המודעות לסיבוכים במסגרת טיפולי שיניים עלתה בעשור האחרון, בעקבות מקרים של תקלות שהתרחשו במהלך טיפולים ולאחריהם.

 

  (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

דו"ח מבקר המדינה משנת 2015, שהתמקד ברפואת שיניים, מעיד על מקרים שהגיעו לחדרי המיון בעקבות זיהומים לאחר פעולות כירורגיות כגון השתלות או עקירות. אחד המקרים היה של איש התקשורת מוכר, שנפטר לאחר עקירת שן במרפאה פרטית. במקרה אחר, שארע לפני שלוש שנים, נגרם נזק עצבי למטופלת שעברה טיפול מבנה ושורש באחת משיניה, תוך ביצוע לקי, שימוש במכשירים לא מתאימים והיעדר מומחיות נדרשת. היא החלה לסבול מכאבים עזים ועיוותים בפנים ולבסוף רופאי פה ולסת בבית החולים הדסה נאלצו לעקור את שיניה. במקרה זה, בית המשפט פסק פיצוי בסך עשרות אלפי שקלים לאותה מטופלת.

 

למידה ומזעור סיכונים

בשנים האחרונות התמקדו מערכות הבריאות בהיבט הרחב יותר של אמצעי בטיחות בטיפולי שיניים. בתוך זה, כללית סמייל, מקבוצת שרותי בריאות כללית, חרטה על דגלה את יישום ניהול הסיכונים ושמירה על בטיחות מטופליה והיא פועלת בשתי שיטות על מנת להגן עליהם:

 

הראשונה: רה-אקטיבית, בה מסתמכים על למידה וניתוח אירועי העבר שהתרחשו למרבה הצער או מ"כמעט" תאונות ואירועים שנמנעו בזמן.

 

השיטה השנייה: פרו-אקטיבית, לפיה פועלים לאיתור מראש של גורמי הסיכון כדי לזהות בעיות צפויות טרם התרחשותן, לשנות תהליכי עבודה ולייצר תהליכים שימנעו התרחשויות בלתי רצויות. הכל במטרה למזער את הסיכונים עבור המטופלים במרפאות כללית סמייל ולשפר את בטיחות הטיפול.

 

תוכן פרסומי (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מה כדאי לבדוק לפני שבוחרים מרפאת שיניים?

הכשרה והתמחות: ראשית, מומלץ לבדוק את ההכשרה המקצועית של הרופאים המטפלים ולא להתפשר בעניין זה. יש לבחור ברופאים מוסמכים, שלמדו במוסד מוכר על ידי מערכת הבריאות בישראל ומחזיקים ברישיון שיניים ישראלי תקף כדין.

 

לא פחות חשוב מכך, בדומה לרפואה כללית, גם ברפואת שיניים קיימות התמחויות רבות. יש לוודא כי הרופא המטפל הינו בעל ניסיון או התמחות בסוג הטיפול הספציפי הנדרש לכם.

 

לדוגמה: התקנת שתלים דנטאלים בפי המתרפא תבוצע על ידי מומחה לכירורגיית פה ולסתות או על ידי מומחה לרפואת חניכיים, האמונים ומומחים בתחום הטיפול של שתלים.

 

שיטות הטיפול: מומלץ לבדוק את השיטות שבהן פועלים רופאי השיניים העובדים במרפאה. גם כאן קיימות גישות שונות, המתעדכנות כל העת. וודאו כי נמסר לכם מידע אודות שיטות הטיפול ואל תהססו לחקור ולשאול אודות האלטרנטיבות והחידושים הקיימים בתחום הטיפול הנדרש לכם.

 

הדרכות מקצועיות: משרד הבריאות דורש מכל רופא שיניים 50 שעות הכשרה שנתיות, אך הוא מקפיד לאכוף ולפקח על כך רק במרפאות תאגידיות. בכללית סמייל לא מסתפקים רק בהנחיות משרד הבריאות. רופאי כללית סמייל עוברים הכשרות והדרכות מקצועיות באופן שוטף, כך גם יתר צוותי הרפואה, קרי שינניות וסייעות. הכשרות אלו נועדו להבטיח עדכון מקצועי והכרות עם כל הטכנולוגיות החדשות והחומרים החדישים.

 

בנוסף, ההדרכות כוללות למידת סיכונים ומזעורם. מלבד ההכשרה המקצועית קיימות בנוסף וועדות מומחים מקצועיות, שעוקבות אחרי התקדמות המדע בתחום רפואת השיניים, ומבטיחות כי רק חומרים וטכנולוגיות באיכות גבוהה ביותר ישולבו במרפאות כללית סמייל.

 

תוכן פרסומי (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

אבחון ומידע מקדים: ודאו כי הליך הטיפול כולל אבחון מקדים, רשומה רפואית ואת כל הבדיקות המתחייבות להפחתת סיכונים, כגון עיון בתיק רפואי, מילוי שאלון רפואי, דיווח על מצב הבריאות הכללי, גם אם לכאורה נידמה שאין הדבר קשור לרפואת שיניים כלל, רגישויות, נטילת תרופות, צילומים ובדיקות נוספות שיש לעבור בטרם הטיפול. בררו האם המרפאה מספקת הנחיות בטרם הטיפול עצמו, למשל, לפני שימוש בגז צחוק בקרב ילדים, יש לקבל הנחיות להימנעות מארוחה ושתיית מוצרי חלב מספר שעות טרם הטיפול.

 

הנחיות משרד הבריאות לתהליכי טיפול במכשור הרפואי, היגיינה וגהות: חשוב לדעת שמשרד הבריאות מפרסם הנחיות ברורות ומסודרות בנוגע לתנאי תברואה, גהות, מבנה מרפאת השיניים, ציוד דנטלי, מניעת העברת זיהומים ועוד כדאי לדעת כי משרד הבריאות בודק באופן שגרתי את העמידה בהנחיות אך ורק במרפאות תאגידיות כמו מרפאות השיניים של קופות החולים (רק לשירותי בריאות כללית, מכבי ומאוחדת רשת מרפאות שיניים בבעלותן). מרפאות פרטיות אינן עומדות לפיקוח ובקרה שוטפים של משרד הבריאות, אלא אם הן נותנות שירותים בסל הבריאות ונמצאות בהסכם עם קופות החולים.

 

הרדמה כללית: ישנם מצבים שבהם טיפול השיניים המיטבי ביותר יכול להינתן אך ורק בהרדמה כללית, זאת כאשר קודם לכן נעשים ניסיונות לטפל במרפאה ולהימנע מהרדמה כללית, מאחר והדבר מהווה גורם סיכון נוסף לבטיחות המטופל. טיפול שיניים בהרדמה כללית יכול להתבצע אך ורק במרפאות בבתי החולים. בדומה להרדמות ברפואה הכללית, כללית סמייל יזמה נהלים להבטחת האיכות ובטחון המטופלים בהרדמה כללית, נהלים שאומצו בהמשך על ידי קופות נוספות.

 

שיתוף פעולה רופא ומטופל: שיתוף פעולה ואמון מלא בין הרופא המטפל למטופל והיענות להוראות והנחיות הרופא המטפל הינם בקריטיים לביטחון המטופל ולהצלחת הטיפול בו.

 

אם שיתוף פעולה כזה אינו קיים דינו של הטיפול הטוב ביותר על ידי המטפל הטוב ביותר דינו להיכשל. המטופל חייב לקבל את כל האינפורמציה מהמטפל, להסכים לתכנית הטיפול ולבטוח במטפל, ולא אין להתחיל כלל בטיפול. על המטופל להיות בשיח מלא עם המטפל ולשתף אותו בכל מחשבה או רצון עולה במשך הטיפול. הדבר נכון גם לגבי טיפולים קצרים אך בעיקר בטיפולים מורכבים וממושכים.

 

לסיכום, יש להתייחס לטיפול שיניים כטיפול רפואי לכל עניין ודבר ולוודא שאתם בידיים טובות, מקצועיות ואמינות עם הגב הרפואי הרחב ביותר. גם בטיפולי שיניים בטיחות הטיפול היא מעל הכל !

 

רוצים לפגוש ולהכיר את הנבחרת המקצוענית של הרופאים והמומחים בכללית סמייל? לחצו כאן 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים