שתף קטע נבחר

מפגש פסגה בגבול החמוש ביותר בעולם

טראמפ עשה היסטוריה כשפגש את קים באזור המפורז בחצי האי קוריאה, הגבול האחרון של המלחמה הקרה. גם בתקופה רגועה ביחסי הקוריאות, הכוננות לאורך הגבול גבוהה עם מאות אלפי חיילים ושני מיליון מוקשים

דונלד טראמפ וקים ג'ונג און לחצו ידיים הבוקר באזור המפורז בגבול הקוריאות. טראמפ הפך לנשיא האמריקני הראשון שמבקר בצפון קוריאה, כשדילג מעל מדרגת הבטון שמהווה את הגבול בין המדינות באזור המפורז.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

הביקור של טראמפ באזור המפורז היה יום אחרי שהוא הזמין את קים לפגוש אותו במקום שידוע כגבול האחרון של המלחמה הקרה. האזור המפורז בין הצפון לדרום נקבע בסוף מלחמת קוריאה ב-1953, שבה נלחמו הדרום קוריאנים – בסיוע ארה"ב ומדינות נוספות – בכוחות הצפון קוריאנים והסיניים.

 

ארכיון חיילים מ דרום קוריאה עמדת שמירה האזור המפורז גבול צפון קוריאה (צילום: AFP)
חיילים דרום קוריאנים צופים על גבול צפון קוריאה(צילום: AFP)

ארכיון חיילים מ דרום קוריאה האזור המפורז גבול צפון קוריאה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

ארכיון חיילים מ דרום קוריאה האזור המפורז גבול צפון קוריאה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

ארכיון חיילים מ דרום קוריאה האזור המפורז גבול צפון קוריאה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

האזור המפורז, שרוחבו ארבעה קילומטרים, משתרע לאורך 250 קילומטרים בחצי האי קוריאה. הוא נמצא 50 קילומטרים מצפון לסיאול ו-200 קילומטרים מדרום לפיונגיאנג. במרכזו נמצא קו ההפרדה הצבאי, שם סיכמו שתי הקוריאות על שביתת נשק ב-1953. במסגרת הסכם שביתת הנשק (השתיים לא חתמו על הסכם שלום) הכוחות של שני הצדדים הסכימו לסגת שני קילומטרים מהאזור שפעם היה חזית המלחמה.

 

לאזור שמפריד בין הצפון לדרום אסור להכניס כלי נשק כבדים. חיילים משתי המדינות יכולים לסייר באזור המפורז, אבל אסור להם לחצות את קו ההפרדה הצבאית. בכל פעם רשאים להיות בכל צד של האזור המפורז אלף איש לכל היותר.

 

 

ארכיון חייל מ צפון קוריאה האזור המפורז גבול דרום קוריאה (צילום: AFP)
חייל צפון קוריאני בגבול עם דרום קוריאה(צילום: AFP)

האזור המפורז גבול דרום ו צפון קוריאה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

האזור המפורז גבול דרום ו צפון קוריאה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

האזור המפורז גבול דרום ו צפון קוריאה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

בניגוד לפסטורליה של שטח ההפקר הגבול בין שתי הקוריאות נחשב לחמוש ביותר בעולם. מאות אלפי חיילים קוריאנים נמצאים בכל צד של הגבול, לאורך האזור המפורז. לאורך הגבול יש שני מיליון מוקשים, מלכודות טנקים, עמדות שמירה עם צלפים, בסיסים צבאיים וגדרות תיל. המקרים שבהם חוצה אדם את האזור המפורז ומגיע למדינה השכנה נדירים מאוד. מסוף המלחמה יותר מ-30 אלף צפון קוריאנים ברחו לדרום קוריאה. רובם העדיפו לעשות את זה בדרך הארוכה – דרך סין.

 

הנוכחות באזור המפורז בין הקוריאות דלילה – והדבר מהווה מתנה גדולה לטבע. רוב האזור המפורז הוא יער עבות, שנחשב למקלט אקולוגי לזנים נדירים של בעלי חיים וצמחים שהאדם הרס את סביבת המחייה הטבעית שלהם בשאר העולם. באוקטובר שעבר, למשל, תיעדה דרום קוריאה דב אסייתי שחור ביער באזור המפורז.

סיור ב דרום קוריאה האזור המפורז גבול צפון קוריאה (צילום: AFP)
סיור בדרום קוריאה, בקרבת הגבול(צילום: AFP)

סיור ב דרום קוריאה האזור המפורז גבול צפון קוריאה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

סיור ב דרום קוריאה האזור המפורז גבול צפון קוריאה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
  

טראמפ הוא לא הנשיא האמריקני הראשון שמגיע לאזור המפורז. לארה"ב ולדרום קוריאה יש ברית צבאית הדוקה כבר עשרות שנים, וביקור באזור המפורז בגבול צפון קוריאה הוא דבר שכיח עבור הנשיאים האמריקנים. בפברואר 2002, חודש אחרי שאמר שצפון קוריאה היא חלק מ"ציר הרשע", הגיע ג'ורג' בוש לאזור המפורז. ברק אובמה ביקר במקום ב-2012 ומייק פנס, הסגן של טראמפ, הגיע לאזור המפורז באפריל 2017 – בתקופה של מתיחות גדולה עם צפון קוריאה המבודדת. שבעה חודשים לאחר מכן ניסה טראמפ להגיע לאזור, אך המסוק שלו שב על עקבותיו בגלל ערפל כבד.

 

האתר המרכזי באזור המפורז הוא "כפר הפסקת האש" פנמונג'ום, שמכונה גם האזור הביטחוני המשותף ובו יש מבנים של האו"ם שבו נערכות שיחות דיפלומטיות. הסכם שביתת הנשק ב-1953 נחתם בבניין בצד הצפוני של הכפר. לאורך השנים היו באזור לא רק מגעים דיפלומטיים אלא גם תקריות אלימות: באירוע דרמטי ב-1976 חיילים צפון קוריאנים היכו למוות שני חיילים אמריקנים שרצו לכרות עץ שהסתיר להם את התצפית על הצד הצפוני של הגבול.

חייל של דרום קוריאה האזור המפורז גבול צפון קוריאה (צילום: AFP)
"כפר הפסקת האש" באזור המפורז(צילום: AFP)

מאבטחים מ צפון קוריאה האזור המפורז גבול דרום קוריאה (צילום: AFP)
מאבטים צפון קוריאנים בזמן ביקור קים ג'ונג און(צילום: AFP)

האזור המפורז גבול דרום ו צפון קוריאה (צילום: AFP)
חיילים של שתי הקוריאות באזור המפורז(צילום: AFP)

גבול צפון קוריאה ו דרום קוריאה האזור המפורז (צילום: AFP)
להרים רגל - ולחצות את הגבול(צילום: AFP)
 

דונלד טראמפ קים ג'ונג און באזור המפורז קוריאה (צילום: AP)
טראמפ וקים באזור המפורז(צילום: AP)

"כפר הפסקת האש" הוא המקום היחיד שבו עומדים חיילים דרום קוריאנים וצפון קוריאנים פנים מול פנים, במרחק מטרים ספורים זה מזה. במסגרת ההסכם של קים ג'ונג און ונשיא דרום קוריאה מון ג'אה אין, שנפגשו בשנה שעברה פעמיים באזור המפורז, החיילים כבר לא צריכים לשאת נשק. סעיף נוסף בהסכם בין קים למון שם סוף לשידורי התעמולה שהקרינה כל מדינה לאזרחים השכנים מעבר לגבול.

 

מאז תום המלחמה הקרה התקריות האלימות לאורך הגבול נדירות. ב-2015 נפצעו שני חיילים דרום קוריאנים בפיצוץ מוקש. סיאול האשימה את צפון קוריאה, ושתי המדינות היו על סף עימות חמוש. כשהיחסים בין המדינות השתפרו בשנה שעברה שתיהן הסכימו על פעולות להרגעת המתיחות בגבול. הן סיכמו על פינוי מוקשים, פירוק של חלק מעמדות השמירה והפסקת תרגילי הירי. ב-2017 חיילים צפון קוריאנים ירו על חייל שערק משורות הצבא וחצה את הגבול לדרום. הוא שרד את הירי, והיום חי בדרום קוריאה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
הגבול בין דרום קוריאה לצפון קוריאה
צילום: AFP
מומלצים