שתף קטע נבחר

הגיע הגיל שאפשר להתחיל - כל היתרונות של שילוב דגנים כשמתחילים טעימות

הגעתם לשלב שאפשר להתחיל בטעימות? כאשר בונים תפריט לתינוק בשלב זה, חשוב להקפיד על איזון בין כל המרכיבים התזונתיים ואבות המזון- פירות, ירקות ודגנים

טעימות ראשונות של מזון מוצק הוא אחד השלבים המרגשים, המשעשעים והמלכלכים ביותר בגידול ילדים. אין חמוד יותר מתינוק שפניו מרוחים לחלוטין בבטטה או דייסה, כשהוא צוחק ומשליך מזון לכל עבר. בתור הורים טריים שמתחילים טעימות, עולות לרוב שאלות רבות כמו 'מתי להתחיל', 'עם מה כדאי להתחיל', ועוד. ריכזנו עבורכם טיפים חשובים שיעזרו לכם לצלוח את התקופה בהצלחה ובהנאה. איך שומרים על תפריט מאוזן, הכולל ירקות, פירות , קטניות, בשר, עוף ודגנים? איך יוצרים סביבה תומכת לאכילה? ומהי החשיבות של דגנים בתפריט שאנחנו מספקים לילדנו האהוב?

טעימות ראשונות - עם מה מתחילים? (צילום: shutterstock)
טעימות ראשונות - עם מה מתחילים?(צילום: shutterstock)

 

האם התינוק שלי בכלל מוכן לטעימות?

אם התינוק שלכם הגיע לגיל חצי שנה, והוא מראה סימנים כמו החזקה של הראש בצורה יציבה, הושטת ידיים בצורה מודעת לעבר אוכל והכנסתו לפה, התעניינות באוכל של המבוגרים ויכולת מוטורית של אכילה בכפית - הוא מוכן, ואתם צריכים להתחיל להתכונן.

 

 

בגיל חצי שנה התמ"ל או חלב האם אמנם ממשיכים להוות מרכיב מרכזי בתזונה, אך זה הזמן להתחיל להוסיף להם בהדרגה מזונות מוצקים, כדי לחשוף את התינוק לטעמים ומרקמים חדשים, אשר יספקו לו את צרכיו התזונתיים כדי להמשיך להתפתח ולגדול.

 

עם מה מתחילים?

כבר מהשלב הראשון, חשוב לתת לתינוק טעימות מגוונות ומאוזנות, הכוללות את כל אבות המזון והרכיבים התזונתיים. המזונות הראשונים המומלצים לתינוק הם ירקות, פירות, דגים, בשר, קטניות ודייסות דגנים ייעודיות לתינוקות המועשרות בברזל.

 

כבר שילבתם דייסת דגנים?

כחלק משלב ביסוס ארוחת מוצקים, מומלץ לכלול בתפריט גם דייסות דגנים ייעודיות לתינוק. בשלב הצמיחה והגדילה, כל כפית של מזון הנכנס לפיו, היא חשובה מאין כמותה. לכן, לדייסה יש מקום חשוב מאוד: היא מהווה פתרון מצוין לחשיפת התינוק לדגנים ראשונים. המרקם של הדייסות הייעודיות מותאם במיוחד לתינוקות, והן מוסיפות גיוון לחוש הטעם.

 

בנוסף, הדייסה מאפשרת לתינוק להתנסות באכילה בכפית, החשובה לפיתוח מיומנויות שפה וכחלק מההתפתחות המוטורית ותיאום בין העין, היד והפה .

 

מנת דייסה ייעודית לתינוקות בהכנה סמיכה להאכלה בכפית מספקת כ-40% מהקצובה היומית של ברזל המומלצת לתינוקות בגילאים האלו, על פי המלצת משרד הבריאות.

 

את הדייסה מוסיפים לחלב אם או לתמ"ל על מנת לקבל מנה מזינה וזה גם מה שמעניק לה טעם מוכר אשר מעלה את הסיכויים לכך שהתינוק יאמץ אותה.

 

מומלץ לכלול בתפריט גם דייסות דגנים ייעודיות לתינוק (צילום: shutterstock)
מומלץ לכלול בתפריט גם דייסות דגנים ייעודיות לתינוק(צילום: shutterstock)

ירקות ופירות, עם מה כדאי להתחיל?

פירות וירקות הם המזונות המומלצים להתחיל איתם, אך במהרה ניתן גם לשלב טעימות של בשר בקר, הודו ועוף, דגים, קטניות וביצים.

 

בכל מקרה, כאשר אתם מתחילים בטעימות עם מרקם טחון, כדאי לשמר ככל הניתן את הרכיבים התזונתיים של המזון - על ידי טיפול מינימלי והכנה באמצעות אידוי.

 

אחד הירקות הפופולאריים במהלך הטעימות הראשונות הוא גזר, המכיל ויטמינים ורכיבים תזונתיים התורמים להתפתחות תקינה של הגוף.

 

בטטה היא להיט ידוע בקרב תינוקות בעקבות הטעם המתוק שלה, ולהיט בקרב ההורים, בעקבות הרכיבים התזונתיים המועילים שלה. אל תשכחו לקלף אותה לפני הבישול או האידוי ולשטוף היטב במים. תוכלו למעוך אותה לפירה ולהוסיף מעט חלב אם/מים/פורמולה לצורך דילול.

 

ברוקולי ידוע בתור מזון המחזק את המערכות החיוניות בגוף, כמו המערכת החיסונית, הראייה, העיכול, והעצבים. נכון, ברוקולי הוא מעט מריר, אך זו בדיוק הסיבה שכדאי להציע אותו מוקדם ככל האפשר, כדי להפחית את הסיכוי שיגדל לכם ילד בררן באוכל.

 

אבוקדו הוא אחד הפירות (כן, הוא פרי) הבריאים ביותר שאפשר לתת לתינוק, המספק אנרגיה זמינה ושומן בריא. המרקם החלק והטעם העדין מעלים את הסיכוי לכך שהתינוק ייהנה מהאכילה שלו.

 

  (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

הציגו בכל פעם מזון חדש אחד

מומלץ לאפשר לתינוק להכיר ולהתרגל לכל טעם חדש בנפרד. ודאו כי הוא עירני, רגוע ולא מורעב, על מנת להגדיל את הסיכוי לקבלה ואימוץ. עוד טיפ קטן- הציעו מזונות חדשים לחלוטין בשעות הבוקר, כדי שתוכלו לעקוב אחרי תגובות אלרגיות במשך היום.

 

אל תשללו סוג מזון אחרי פעם-פעמיים

לא כדאי למהר לצאת בהכרזות על כך שהילד 'לא אוהב' מזון כלשהו, גם אם סירב בפעמים הראשונות. מחקרים מלמדים כי חלק מהתינוקות צריכים הצגה חוזרת של מזון עד להסתגלות לטעם החדש, אפילו עד של 8 פעמים ויותר.

 

להקפיד על אווירה נעימה ורגועה, ללא הסחות דעת

ככל שתעשו את הטעימות באווירה רגועה ואוהבת, כך יגדלו הסיכויים להתקבלות המזון מצד התינוק. הקפידו על אכילה ליד שולחן האוכל וללא הסחות דעת כמו טלוויזיה. חשוב לדאוג לכך שהתינוק יאכל באופן מודע, יחווה את המרקמים והטעמים החדשים, ולא פחות חשוב - חשוב שתהיו קשובים לסימנים על הרצון שלו להמשיך לאכול (או להפסיק). בשורה התחתונה, הוא מוביל את החוויה, והוא זה שבוחר מה לאכול ומה לא.

 

כדי להפוך את התזונה הבריאה להרגל חיים, הקפידו על ארוחה משפחתית משותפת אחת ביום, כדי לשמש מודל לילדים ולהקנות להם הרגלי אכילה נכונים כבר בגיל ינקות.

 

לא לדחות את הטעימות יותר מידי

חשוב להבין כי דחייה גדולה מידי של הצגת מזון מוצק היא לא דבר רצוי, משום שהיא עלולה להקשות על קבלה מצד התינוק, ואף להוביל למצב בו הוא דוחה אותו. על פי המחקרים בתחום, ככל שדוחים את הצגת המזון המוצק, כך גדלים הסיכויים לבעיות אכילה בהמשך.

 

כמה פעמים ביום לתת טעימות או מוצקים?

הרעיון הוא להתחיל עם כמויות קטנות של מספר כפיות בכל פעם, כדי לחשוף את התינוק, ובהדרגה להגדיל את הכמויות בכל ארוחה, עד שהמזון המוצק מחליף את הארוחות מהבקבוק או ההנקה.

 

לא מדובר על מדע מדויק, אך ההמלצה היא שילוב מזונות מוצקים משלימים 2-3 פעמים ביום בגילאי 6-8 חודשים, 3-4 פעמים עד גיל 11 חודשים, ומגיל שנה אפשר לתת לפי דרישת הפעוט ולהוסיף 1-2 ארוחות ביניים במקביל.

 

טעימות היא חוויה מרגשת - עבור התינוק וגם עבורכם. התפקיד שלכם הוא להכיר לתינוק או התינוקת האהובים שלכם עולם חדש של טעמים ומרקמים חדשים. זה מסע מופלא ואנחנו מאחלים לכם המון בהצלחה. ואל תשכחו - הכי חשוב ליהנות מהחוויה.  

 

רוצים להתנסות בדייסת דגנים ייעודית לתינוק? היכנסו להורדת קופון הנחה לרכישת דייסה>>

 

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים