שתף קטע נבחר

הבחירה לסיים את החיים בבית: מינימום סבל, מקסימום כבוד

התפקיד העיקרי של ענף הרפואה הוא כמובן מניעה וריפוי, אך יש לה תפקיד חשוב גם במתן מענה לאלו שאין מרפא למחלתם. הוספיס בית מאפשר לחולים להעביר את השבועות והחודשים האחרונים בנוחות שבביתם ולקבל מענה טוב יותר לסבלם הפיזי והנפשי.

אנחנו נולדים עם היכולת לבחור, בגיל צעיר יהיו אלו הורינו אשר יבחרו עבורנו, וככל שנתבגר כך נבין מה אנו אוהבים ומהן ההעדפות שלנו. אנו משקיעים זמן רב ומחשבה מרובה בבחירת השמלה לבת המצווה של בתנו, לצבע הספה בסלון ולתכנון עתידנו, אך מעטים מאתנו חושבים או מתכננים את סוף החיים. אף אחד לא אוהב לחשוב על הסוף, וגם כשהתבשרנו שאנחנו חולים במחלה חשוכת מרפא, נעשה הכול על מנת למצוא מרפא למחלה זו.

 

במבט ראשון, המושג 'טיפול בסוף החיים' מכיל בתוכו ניגודיות רבה. לרפואה המודרנית, מתקדמת ככל שתהיה, עדיין אין היכולת לרפא מחלות רבות אלא רק להאריך את חייהם של החולים במחלה. הארכת החיים באה לא אחת על חשבון איכות החיים, וככל שהמחלה הולכת ומתקדמת, כך נאלצים החולים להתמודד בתקופת חייהם האחרונה עם כאבים קשים מנשוא וסבל נפשי בל יתואר. הטיפול הניתן בתקופה זו הוא בעל השפעה מכרעת על איכות חייהם ועל נוחותם של החולים.

 

  (צילום: צבר רפואה)
(צילום: צבר רפואה)

המצב האידיאלי, כמובן, הוא לאפשר לחולים אלו לשהות בשבועות האחרונים לחייהם במיטה שלהם, בביתם, בסביבה המוכרת, מוקפים ביקיריהם. ואכן בהינתן בחירה רוב המטופלים יעדיפו לשהות בשבועות והחודשים האחרונים בביתם, עבור רבים זו הדרך הנכונה ביותר למות בכבוד. מדינת ישראל מאפשרת היום לכל אדם באשר הוא, החולה במחלה חשוכת מרפא, לקבל טיפול פאליטיבי (טיפול תומך) הזמין לו 24/7.

 

בישראל, הזכאות לטיפול פליאטיבי מוענקת דרך קופות החולים לכל מטופל, בכל גיל, שאובחן במחלה חשוכת מרפא אשר צפויה לקצר את חייו באופן משמעותי. מדובר במחלות כגון סרטן, מחלות אי ספיקה, דמנציה, מחלות נוירולוגיות שונות או כל מחלה מאיימת חיים אחרת. לקראת סוף חייו החולה זכאי לקבל מענה באמצעות הוספיס – טיפול פליאטיבי המתמקד בהקלה על הסבל, איזון כאב, ושיפור איכות החיים ככל שניתן. הטיפול הפליאטיבי ניתן בהוספיס מוסדי או בבית החולים, אך מתאפשר גם בביתו של החולה.

 

  (צילום: צבר רפואה)
(צילום: צבר רפואה)

כשאנחנו חושבים על הוספיס, האסוציאציה הראשונית היא חולה ששוכב במיטת אשפוז תחת נורות פלורסנט מרצדות, לבדו בחדר בית החולים או במוסד הסיעודי. אך למעשה, מסגרת של הוספיס יכולה להתקיים גם בביתו של החולה. מי שיזם ומקדם את שירותי 'הוספיס בית' בישראל הוא ד"ר רוני צבר, מייסד מערך אשפוז הבית של צבר רפואה וממובילי הרפואה הפליאטיבית בישראל. צבר מאמין שהדרך הנכונה ביותר לטיפול בסוף החיים היא לאשפז את המטופל בביתו, בסביבתו הטבעית והמוכרת, מוקף ביקיריו, בריחות ובחפצים המוכרים.

 

הזכאות לטיפול במסגרת הוספיס בית שמורה לכל חולה שהוגדר על ידי גורם רפואי כחולה הנוטה למות והיא מוענקת דרך ובמימון מלא של קופות החולים השונות בפריסה ארצית, ובתנאי שישנו בן משפחה, קרוב אחר או מטפל זר ששוהה עם החולה במשך זמן הטיפול. כל חולה שנכנס למסגרת של הוספיס בית מלווה בצוות רפואי מקצועי המורכב מרופאים ורופאות, מאחים ואחיות ומעובדים סוציאליים המתמחים באיזון תסמיני המחלה בפן הפיזי והרגשי. הטיפול מתחיל מביצוע הערכה קפדנית לסימפטומים השונים, הפיזיים והנפשיים, ולאחר מכן הצוות מתאים למטופל תוכנית טיפולית אישית במטרה להפחית ככל האפשר את הכאבים שמלווים אותו, להקל על תסמינים אחרים שמקשים על חייו כמו בעיות שינה או בעיות עיכול, ולספק לו ולבני המשפחה תמיכה רגשית בכל אותם רגעים לא פשוטים.

 

  (צילום: צבר רפואה)
(צילום: צבר רפואה)

האחות שמנהלת את הטיפול מגיעה לבית המטופל כבר ב-24 השעות הראשונות מהקליטה להוספיס בית, ומרגע זה הצוות כולו עורך ביקורים קבועים וזמין למטופל ולבני משפחתו לאורך כל שעות היממה בכל נושא, רפואי או רגשי. כדי לאפשר את הטיפול בבית החולה, הצוות מוודא שהוא אינו לבדו אלא מלווה במטפל שידאג לצרכיו. אותו מטפל יכול להיות בן משפחה, חבר קרוב או מטפל בתשלום, ואלו יקבלו תמיכה מלאה והדרכה צמודה מהצוות המקצועי.

 

שירות חיוני זה נותן מענה לאחד האתגרים הגדולים של הרפואה המודרנית: טיפול בחולים שמצבם הרפואי בלתי הפיך, ושלא ניתן לרפאם אך כן יכולה להקל ככל האפשר על סבלם, הן הנפשי והן הפיזי, ולהעניק להם הזדמנות לבלות את ימיהם האחרונים בסביבה המוכרת, לצד בני משפחתם. הטיפול הפליאטיבי יכול להינתן גם במקביל לטיפולים אחרים שנועדו להאריך את חיי החולה כמו טיפולים אונקולוגיים. ואומנם מטרת הרפואה הפליאטיבית אינה להביא לריפוי אך הטיפול בכאב הפיזי וההקלה הנפשית הוכחו כשמשפיעים לטובה על מהלך המחלה, ועל מצבו הרגשי של החולה.

 

ביום מן הימים הרפואה אולי תמצא מענה לכל אותן מחלות קשות הנחשבות היום חשוכות מרפא, אך בינתיים חשוב לזכור כי תפקיד נוסף של הרפואה הוא לתת מענה לסבלם הקשה של החולים הנוטים למות, כזה שיאפשר להם לבלות את השבועות והחודשים האחרונים לחייהם בנוחות, בלי יותר מדי כאב ומוקפים ביקיריהם.

 

למידע נוסף - לחצו כאן

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים