שתף קטע נבחר

הטובים להוראה, אבל מי הטובים בהוראה? זו המכללה לחינוך עם הסטודנטים האיכותיים ביותר

לאחרונה הוצג דו"ח שנתי הממפה את נתוני הקבלה של הסטודנטים במכללות לחינוך. מתוצאות הדו"ח שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי מכללת סמינר הקיבוצים, המכללה הגדולה בישראל למקצועות החינוך, קיבלה לשעריה סטודנטים עם נתונים גבוהים משמעותית מהממוצע הארצי

המכללות לחינוך לוקחות חלק משמעותי ביותר בהכשרת דור העתיד של המורים בישראל. על פי נתוני הלמ"ס, מאז 2006 נרשם גידול של 73% במספר הסטודנטים החדשים במכללות לחינוך, מה שמראה על ביקוש צומח ללימודי חינוך והוראה באופן כללי, וללימודים במכללות לחינוך בפרט. על רקע הרפורמות בענף ההוראה בשנים האחרונות, אשר כיוונו לשיפור שכר המורים ואיכות הסטודנטים המגיעים ללמוד חינוך, מהם נתוני הקבלה של הסטודנטים למכללות לחינוך?

 

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ()
נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

 

ממוצע פסיכומטרי - עלייה מתונה, הובלה ברורה של מכללה אחת מול השאר

על פי נתוני הדו"ח של הלמ"ס, ממוצע הפסיכומטרי של הסטודנטים המתקבלים למכללות לחינוך עלה בשיעור של 4% בין שנת 2000 ל-2019.

 

מכללת סמינר הקיבוצים רשמה נתון גבוה מהממוצע באופן עקבי ב-20 השנים האחרונות, לרבות בשנת הלימודים האחרונה.

 

ממוצע בגרויות - עלייה יציבה במהלך השנים, פער קבוע בין סמינר הקיבוצים לממוצע

גם ממוצע הבגרות בקרב סטודנטים המתחילים ללמוד חינוך במכללות רשם עלייה במהלך השנים. בהשוואה של שנת 2000 לשנת הלימודים החולפת, הממוצע עלה ב-6%.

 

הסטודנטים הלומדים בסמינר הקיבוצים רושמים פער עקבי ומשמעותי כלפי מעלה לאורך כל השנים מול הממוצע של המכללות הממלכתיות לחינוך, וכך אירע גם בשנת הלימודים החולפת.

 

המשמעות ברורה - איכות הסטודנטים המגיעים לסמינר הקיבוצים השתפרה עם השנים, ובקצב מהיר יותר מהמגמה הכללית בקרב סטודנטים במכללות לחינוך.

 

כאשר בודקים את ממוצע הבגרויות המנורמל (ציוני בגרות במונחי סטיית תקן כמיקום יחסי מבין כלל הנבחנים באותו מחזור), הממוצע של הסטודנטים בסמינר הקיבוצים עמד בשנה החולפת על 0.46, נתון כפול מהממוצע הארצי (0.23) - פער שנשמר ב-7 השנים האחרונות.

 

   (צילום: אנה אוסטרובסקי)
(צילום: אנה אוסטרובסקי)

 

השיפור האמיתי של השנים האחרונות - השקלול בין נתוני הקבלה השונים

על פי גורמים מובילים בתחום לימודי החינוך והכשרת המורים בישראל, הנתון המשמעותי ביותר למדידת איכות הסטודנטים המתקבלים ללימודי חינוך, הוא ציון ההתאמה, שהוא שקלול בין מבחני הבגרות לציון הפסיכומטרי. על פי ההערכות של אותם גורמים, תנאי הקבלה המשוקללים גבוהים בהרבה מאלו שהיו לפני 10-15 שנים בקרב מכללות לחינוך.

 

פרופ' ציפי ליבמן, נשיאת מכללת סמינר הקיבוצים, התייחסה לנתונים בדו"ח הלמ"ס ואמרה: "אני גאה מאוד על איכות הסטודנטים הגבוהה במכללה. אדגיש כי לצד המדדים של ממוצע בגרויות ופסיכומטרי, אנו מקפידים לבחון גם את היכולות האישיות של המועמדים למקצוע ועוד יותר על טיפוחם בתהליך ההכשרה להוראה. יכולות אלה, כמו כישורי תקשורת, אמפתיה, התבוננות, בניית חוסן, יוזמה ומנהיגות, חשובות במיוחד על מנת לטפח כישורים ומיומנויות חשובות כמחנכים".

 

איך מושכים צעירים איכותיים לתחום ההוראה? ואיך שומרים עליהם במקצוע?

צעירים ישראלים רבים מתחילים בכל שנה את לימודי החינוך וההוראה במגוון אוניברסיטאות ומכללות ברחבי ישראל. האתגר הגדול של מוסדות ההשכלה הגבוהה, לצד מערכת החינוך, הוא למשוך מועמדים איכותיים, ולדאוג כי ימצאו את עצמם במערכת החינוך בההם יישארו לטווח הארוך.

 

מכללת סמינר הקיבוצים, שבה לומדים כ-6,000 סטודנטיות וסטודנטים בכל שנה, פועלת רבות על מנת למשוך את הסטודנטים האיכותיים ביותר, בין היתר באמצעות תכנית לימודים איכותית ומגוונת, יחס אישי ותומך, הווי סטודנטיאלי, סדר יום חברתי-סביבתי ומיקום נגיש במיוחד.

 

על מנת להתאים עבור בוגריה את המשרות המתאימות ביותר עבורם, המכללה מפעילה יחידת השמה ייעודית המסייעת לסטודנטים ובוגרים בחיפוש עבודה, לצד אתר פעיל המכיל מאגר של הצעות עבודה בתחום החינוך.

 

"האתגר החשוב הוא לא רק למשוך את הסטודנטים האיכותיים ביותר, אלא גם להשאירם במערכת החינוך לשנים", אומרת פרופ' ליבמן. "על כן, חשוב לטפל בשיפור מעמד המורה שיביא עימו את הטובים ביותר, כפי שראוי במקצוע כה חשוב ומשפיע. נדרשת תכנית אופרטיבית שתתבסס על מתן אמון, אוטונומיה ותגמול הולם למורים. אין עוד מקצוע שהשפעתו מכריעה באופן כל כך עמוק על נפשם של דורות שלמים, כפרטים וכחברה כאחד".

 

על פי דו"ח הלמ"ס, סמינר הקיבוצים היא המכללה הגדולה בישראל בקרב המכללות הממלכתיות לחינוך, עם 21% מכלל הסטודנטים במכללות בישראל נכון לשנת הלימודים החולפת. על פי נתוני המכללה עצמה, אחד מכל 4 מורים ומחנכים בישראל, הוא בוגר של מכללת סמינר הקיבוצים.

 

להצטרף לטובים בהוראה - זה הזמן להתחיל את הדרך לתואר בחינוך, לצד הסטודנטים האיכותיים ביותר בתחום>>

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אנה אוסטרובסקי
סטודנטים
צילום: אנה אוסטרובסקי
מומלצים