שתף קטע נבחר

  • משבר האקלים

"שינוי האקלים - איום אסטרטגי": התוכנית שקוראת לממשלה לשים את הסביבה במרכז

כשלושה שבועות לבחירות, ארגון "אדם טבע ודין" פרסם את תוכנית מאה הימים לממשלה הבאה. התוכנית קוראת לשנות את היחס לסביבה בשלל היבטים, כדי שישראל לא תהפוך ל"בלתי נסבלת מבחינה סביבתית" ב-2048

ארגון "אדם טבע ודין" הציג את תוכנית מאה הימים שלו לממשלה הבאה, הקוראת למפלגות השונות להציב את הסביבה בראש סדר העדיפוית. מטרת התוכנית היא לאפשר את המשך החיים בעשורים הקרובים במדינה ההולכת ומצטופפת.

פקק חסימה ירושלים  (צילום: אלכס קולומויסקי)
ההערכות: 20 מיליון תושבים ב-2048(צילום: אלכס קולומויסקי)
 

הבסיס לתוכנית הוא תהחזיות שלפיהן בשנת 2048 יחיו בישראל כ-20 מיליון בני אדם. בארגון אומרים כי אם הממשלה לא תפעל, ישראל תהפוך למקום בלתי נסבל מבחינה סביבתית. "גם אם ישראל היא לא מהאשמות המרכזיות במשבר האקלים, היא בהחלט תהיה בין הראשונות להיפגע ממנו", ציין מנכ"ל ארגון אדם טבע ודין, עו"ד עמית ברכה.

 

תוכנית מאה הימים של הארגון מציבה לממשלה הבאה דרישות בתחומים שונים, כגון משאבי הטבע, המים, האנרגיה, איכות האוויר והמחזור. בתחום האקלים דורש הארגון להכיר בצורך להפחית את פליטת גזי החממה ולעמוד ביעדים שלהם התחייבה ישראל במסגרת הסכם פריז. לשם כך דורש הארגון לרתום את הכל המשרדים הרלוונטיים ולהעביר תקציב לפעולות הנדרשות. יש לציין כי בתחום זה כבר הציג המשרד להגנת הסביבה את עקרונותיה של תוכנית לאומית, אך היא תקועה בשל הקיפאון הפוליטי.

 

"אירועי ההצפות האחרונים הם קריאת השכמה לממשלת ישראל. הממשלה חייבת להפנים ששינוי האקלים הוא איום אסטרטגי על המדינה", אמרה עו"ד תמי גנות רוזנשטרייך, מנהלת מדיניות ואסטרטגיה בארגון.

הצפות בנהריה (צילום: אחיה ראב
"קריאת השכמה לממשלת ישראל". ההצפות בנהריה(צילום: אחיה ראב"ד )
 

התוכנית גם קוראת לממשלה לפעול בתחום התחבורה, שהיא אחד הגורמים שתורמים יותר מכל לזיהום האוויר. היא כוללת תכנון של הערים והיישובים שיהיה מוטה תחבורה ציבורית, ושילוב של משרד התחבורה בהליכי התכנון. זאת כדי למנוע את המצב כיום שבו נבנות שכונות שלמות המנותקות מתחבורה ציבורית. סעיף נוסף בתוכנית הוא מעבר לתחבורה ציבורית חשמלית.

 

פרק נוסף בתוכנית עוסק בתכנון ובנייה ומבקש לגבש תוכנית כוללת לפיתוח הארץ לקראת שנת ה-100 להקמת המדינה. תוכנית שכזו אמורה למנוע "בזבוז קרקע בגלל צרכים מיידים ותכנון משתנה בשל גחמות פוליטיות או כלכליות".

 

"תוכנית מאה הימים מופנית גם למקבלי ההחלטות בישראל, אך בראש ובראשונה היא מיועדת לציבור הרחב. הציבור שמגיע לו יותר. הציבור שמבקש לייצר שינוי בתפישת העולם - תפישת עולם של חברה וסביבה היא תפישת הביטחון שלנו ואותה יש להציב כדרישה ברורה לקראת הבחירות הקרובות ולאחריהן", אמר עו"ד ברכה.

 

כותבי התוכנית מבקשים גם להכין תוכנית מפורטת לשיקום אתרים בהם קיים זיהום מי תהום נרחב, והרחבת מספר בארות מי השתייה, לעדכן את התוכנית הלאומית להפחתת זיהום האוויר ולהפוך אותה לשאפתנית יותר, ולקדם תוכנית קונקרטית להפחתת זיהום האוויר מתחבורה בפרט במרכזי הערים, להעביר את חוק הפלסטיק שגיבש הארגון ולהגביר את המחזור והקמת מתקני טיפול מתאימים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: המשרד להגנת הסביבה
זיהום בנחל רוש
צילום: המשרד להגנת הסביבה
מומלצים