שתף קטע נבחר

האמא שאימצה חייל בודד והצטרפה לפעילות התמיכה בחיילים ישראלים בודדים: "עזרו לחבר'ה הישראלים שאין להם עורף משפחתי בימים האלו"

דרורית ניצני עסקה בעיצוב אופנה עד שאימצה למשפחתה את אלי, חייל בודד ישראלי, וגילתה דרכו על אלפי חיילים ישראלים שעזבו את משפחותיהם והצטרפו לצה"ל. היום היא פועלת למען חיילים ישראלים בודדים דרך 'העמותה לחיילים בודדים' ע"ש מייקל לוין ז"ל, וקוראת לכולנו לתת להם עורף ותמיכה בזמן משבר

שמי דרורית ניצני, בת 53, נשואה ואמא לשלוש בנות. הסיפור שלי מתחיל סביב מלחמת "צוק איתן". עד אז עסקתי בעיצוב אופנה. במהלך המלחמה נהרג עומר חי ז"ל, בן כיתתה של בתי.

 

במהלך השבעה, חיפשו החברים של עומר ז״ל, ששירת ביחידת מגלן, בית לחייל בודד שנפצע במלחמה ועמד להשתחרר משיקום בתל השומר. עד אותו היום ידעתי שחייל בודד הוא מישהו שהגיע מחו"ל כדי לשרת בצבא. החלטתי להסכים לבקשה בידיעה שנעזור לחייל עד כמה שניתן, והוריו יגיעו לשהות עמו ברגעים הקשים. אליי הגיע על כיסא גלגלים מלווה בדורון, האבא של המפקד שלו, שנרתם גם הוא למשימה בזמן שהילדים של כולנו נלחמים.

 

דרורית ניצני יחד עם אלי סופר, החייל שאומץ (צילום: העמותה לחיילים בודדים ע
דרורית ניצני יחד עם אלי סופר, החייל שאומץ(צילום: העמותה לחיילים בודדים ע"ש מייקל לוין)

 

הופתעתי לגלות שאלי הוא חייל בודד שנולד וגדל בירושלים, ויש לו אמא ואבא בישראל. הוא ילד מספר 11 מתוך 12 אחים ואחיות, בן למשפחה חרדית שעזב את הבית בסביבות גיל 13 לרחוב בגלל הזנחה. הוא מעולם לא למד או התחנך בשום מוסד ובקושי ידע קרוא וכתוב. בגיל 17 השתלב בפרויקט של סטף ורטהיימר במכינה קדם צבאית, כאשר באותו זמן גמלה בליבו החלטה כי הוא רוצה להתגייס לצבא ולהיות לוחם.

 

אלי שירת כלוחם במגלן וגילה את יכולותיו כספורטאי מצטיין, הוא הצליח ועשה חייל ביחידה. במהלך מבצע 'צוק איתן', לקראת השחרור מהצבא, נפצע פציעה בינונית ברגל והוכר כנכה צה"ל. מיד כשהשתחרר מבית חולים עבר לגור אתנו בחדר משלו. לא היה קל לקבל בחור זר בן 22 לבית עם שלוש בנות ולשלב אותו בתוך התא המשפחתי שלנו.

 

מהר מאוד הבנו שכדאי שאלי ינצל את הזמן, ילך ללמוד וישלים פערים בתחום ההשכלה החברה והתרבות. בעזרת ציקי אוד מהעמותה לחיילים בודדים ע״ש מייקל לוין, רשמנו אותו להשלמת 12 שנות לימוד. לאלי לא היה קל ללמוד, הוא לא ידע חשבון בסיסי, לא ידע לקרוא ולכתוב בהתאם לגילו, לא נחשף לאירועי תרבות, שירים וסיפורים שעליהם כולנו גדלנו.

 

החלטנו לגייס את הקהילה שלנו, הרבה אנשים טובים וחברים מהשכונה שלנו החליטו להציע עזרה, כל אחד בתחומו, לימדו אותו מתמטיקה, אנגלית, ספרות, היסטוריה, אפילו שחייה ונהיגה - ואלי החרוץ יצא, למד בשקיקה וסיים את הלימודים בהצטיינות. לאחר שסיים 12 שנות לימוד, למד במשך 3 שנים לבגרויות וסיים בממוצע גבוה.

 

כיום אלי גר בדירה שכורה בתל אביב ואנחנו ממשיכים ללוות אותו, הוא חלק בלתי נפרד מהמשפחה שלנו. כשהבנתי שיש עוד ילדים כמו אלי, רציתי לעזור בעמותה, ובאותה נקודה ציקי היה היחיד שטיפל בחבר'ה הישראלים בתוך עמותה שטיפלה בחיילים בודדים שהגיעו מהעולם. עזבתי את כל עיסוקי בתחום האופנה, שבו הייתי פעילה לפני שהכרתי את אלי, במשך שנה ובעזרת הרבה מאוד אנשים טובים שהתנדבו לעזור לי, הקמנו תוכנית שתטפל בחבר'ה הישראלים חסרי עורף משפחתי.

 

עוזרים לצעירות וצעירים ישראלים ללא עורף משפחתי

בישראל ישנם היום כ-7,000 חיילים בודדים, כמעט מחציתם ישראלים ללא תמיכה של משפחה, המגיעים מרקע של נוער בסיכון, בוגרי פנימיות, משפחות אומנה, כפרי נוער, ילדי רחוב ויוצאים בשאלה ועוד. מאוד קשה לצעירים האלו להוכיח שהם אכן בודדים, ההורים שלהם גרים בארץ אך אין להם קשר איתם.

 

היום העמותה מטפלת בכ-1,000 צעירים וצעירות ישראלים חסרי עורף משפחתי על ידי רכזי חיילים שרובם עובדים סוציאליים. העמותה מלווה צעירים לפני גיוס ומסייעת להם לקבל הכרה כחיילים בודדים, מכוונת למכינות קדם צבאיות ומספקת להם ציוד לגיוס, בעזרת מתנדבים וצוות מקצועי מלווים אותם ללשכת הגיוס, נמצאים איתם בטקסים ואירועים משמעותיים במהלך השירות הצבאי, ובעיקר מכינים אותם לקראת השחרור. בהמשך אנחנו מלווים עד 5 שנים לאחר השחרור - עד שהם רוכשים השכלה, מקצוע ומסוגלים להתנהל פיננסית באופן עצמאי. לחברה האלה אין אף אחד להתייעץ איתו - ואנחנו איתם לאורך כל הדרך כמשפחה שעוטפת אותם

בחום ואהבה.

 

בעמותה מחברים למנטורים ומשפחות מלוות, מספקים מורים פרטיים, שיעור העשרה וטיפולים נפשיים. יוזמים פעילויות חברתיות, טיולים, הרצאות, ימי כייף, ארוחות שבת וחג, מתן ציוד, סיוע בריהוט ועוד.

 

לחיילים המשוחררים העמותה מספקת הכוונה וייעוץ שלושה חודשים טרום השחרור, הכוונה למלגות, מתן מלגות ללימודים מקצועיים, הכוונה לתעסוקה ומציאת תוכניות לשת"פ, ליווי רגשי, השלמת השכלה, שיעורי עזר על ידי מתנדבים, סדנאות להתנהלות פיננסית. כמו כן ממשיכה לסייע בקבלת טיפולים נפשיים, ציוד אישי, סיוע בריהוט דירות, פתרונות מגורים, סיוע כלכלי, תווים לרכישת מזון וביגוד. 

 

היום, לאחר 5 שנות פעילות, מפעילה העמותה מועדונים בירושלים, תל אביב ובאר שבע. העמותה מתקיימת רק מתרומות ונעזרת בעשרות מתנדבים להפעיל את כל המערך.

 

משבר הקורונה יצר מציאות קשה אף יותר עבור האוכלוסייה של החיילים הבודדים הישראלים. הסגר והבידוד יצרו בדידות כפולה, גם פיזית וגם רגשית. הצעירים מצאו עצמם מחוסרי עבודה וללא דמי אבטלה. הלחץ והקושי הקיומי והנפשי הביאו לא מעט מהם לחזור לנקודות חולשה בתקופות חייהם, כמו עישון סמים, שוטטות, הלוואות בשוק אפור וכו'. פניות רבות שלהם לרכזי החיילים בעמותה מבטאים קושי בעמידה בתשלומים שוטפים, לשכר דירה ודמי קיום בסיסיים.

 

במהלך משבר הקורונה התוכנית לחיילים בודדים ללא עורף משפחתי בעמותה החליטה להקים קרן תרומות מיוחדת לסיוע עבורם. חברת מובילאיי ישראל העבירה מענק מיוחד לקרן, המאפשרת מענים רבים למועמדים לשירות צבאי ולחיילים בודדים משוחררים: חלוקת מזון שלוש פעמים בשבוע, מוצרי מזון יבשים, חלוקת תווים, ארוחת חג מבושלת לכל צעיר/ה, שיחות אישיות עם כל צעיר, טיפולים נפשיים, ציוד חסר במידת הצורך, שיעורים און ליין, פעילות חברתית בזום, קרן לסיוע בשכ"ד. (שלב א יוקצו 50 אלף ₪ לסיוע בשכ"ד עפ"י קריטריונים וועדה

בראשות מנהלת התוכנית).

 

  ()

 

להתגייסות ותרומות, לחצו כאן

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מוגש מטעם מובילאיי למען הקהילה
מומלצים