שתף קטע נבחר

נרתמה למאבק בנגיף הקורונה

בשיא משבר הקורונה נענתה שטראוס מים–תמי4 לפניית משרד הביטחון ופיתחה מתקן לעיקור וחיטוי ציוד אישי של צוותים רפואיים המבוסס על נורת ה-UV הנמצאת בברי המים תמי4. החברה תרמה 100 יחידות לבתי החולים כדי לשפר את רמת בטיחות הצוותים הרפואיים

לא בכל יום יוצא לחברות פרטיות במשק להתגייס לטובת צרכים לאומיים אך זה בדיוק מה שקרה בחברת שטראוס מים-תמי4 בעיצומם של ימי הקורונה. בתגובה לקול קורא של משרד הביטחון שביקש מחברות וארגונים לסייע בפיתוח מתקן לעיקור וחיטוי ציוד אישי של צוותים רפואיים, הצליח הצוות הטכנולוגי של החברה לעמוד במשימה המיוחדת.

 

 

מי שהוביל את הפרויקט היה חיים וילדר, סמנכ"ל הטכנולוגיה (CTO) בשטראוס מים שהגה את המודל הראשוני של מכשיר החיטוי. "במהלך משבר הקורונה קיבלתי קול קורא ובהמשך גם פנייה אישית ממשרד הביטחון בה נשאלתי האם שטראוס מים המחזיקה במעבדות כימיה ומיקרו ביולוגיה, מהבודדות בישראל ברמתן, תוכל להירתם לפרויקט ייצור מתקן חיטוי ועיקור לציודם האישי של הצוותים הרפואיים" הוא מספר.

 

"המטרה הייתה לאפשר שימוש חוזר בציוד מתכלה כמו מסכות הגנה מסוגים שונים. נעניתי מיד לאתגר ויחד עם צוות החוקרים והמהנדסים של החברה עלה בידי לבנות מודל ראשוני המבוסס על נורות ה-UV שנמצאות בכל ברי המים תמי4. נוכח העובדה שכאן היה מדובר על עיקור אוויר ולא מים הבנתי מראש שנצטרך עוצמת UV כפולה ולכן התקנו במערכת שתי נורות כאלו. עם סיום בניית המודל העברנו אותו לבדיקות מקדמיות במעבדות החברה באור יהודה ואלו הוכיחו כי אפקטיביות החיטוי של המכשיר גבוהה מאוד".

 

  (צילום: שטראוס מים)
(צילום: שטראוס מים)

איך הגיבו במשרד הביטחון לתוצאות האלו?

"הם התלהבו מאוד והמתקן נשלח באופן מהיר לבית החולים תל השומר. בבדיקות מעבדה שבוצעו במחלקת הקורונה של בית חולים תל השומר, המכשיר נמצא כמשמיד באופן יעיל מאוד חיידקי קורונה. לשמחתי הוא מסוגל לחטא בין היתר משקפיים, סטטוסקופ, טלפון סלולרי ואולי החשוב מכל מסכות הגנה, מה שמצמצם משמעותית את סיכויי העברת הנגיף למי שהצוות הרפואי נמצא אתו במגע מחוץ לשעות העבודה, לרבות המשפחות".

 

באחרונה קיבל מתקן העיקור את אישור מכון התקנים הישראלי, תקני בטיחות שימוש, בטיחות פליטת קרינה ובטיחות חשמלית ועם הוכחות יעילות המכשיר קיבלה שטראוס מים בקשות ממספר מנהלי בתי חולים לאספקת עשרות מכשירי עיקור שיסייעו להם בחזרה לשגרת הטיפול בחולים לצד הקורונה. עד כה נתרמו 100 מכשירים בין היתר לבית החולים איכילוב, בית החולים שיבא והמרכז הרפואי לגליל . "יש לציין לטובה את מכון התקנים", מוסיף וילדר, "שביצעו בדיקות בטיחות למכשיר בתוך ימים ספורים, מה שלוקח בשגרה חודשים ארוכים. המוצרים בטוחים לשימוש ועומדים בתקינה הבטיחותית בינלאומית כך שהמכשיר לא רק ייחודי מסוגו בישראל, אלא בכל העולם".

  (צילום: שטראוס מים)
(צילום: שטראוס מים)

 

איך בכלל חשבתם על הרעיון להשתמש בנורות ה-UVC להשמדת הנגיף מהציוד הרפואי?

"ברי המים תמי4 מכילים מנגנון טיהור מים המבוסס על נורות UVC. גלי הקרינה ידועים כיעילים בהשמדת וירוסים וחיידקים, ועל כן החלטנו להשתמש בידע אותו צברנו בתחום המים על מנת לפתח מכשיר עיקור שיהיה יעיל בהשמדת חיידקי הקורונה. הכפלנו את עוצמת החיטוי על ידי שימוש בשתי נורות UV באורך גל UVC, וביצענו ניסויים לבחינת יעילות עיקור לווירוסים וחיידקים, שלשמחתנו צלחו".

 

רונן זהר, מנכ"ל שטראוס מים מציין כי "זו זכות עבורנו לקחת חלק במאמץ למציאת פתרונות טכנולוגיים שיאפשרו את קיומה של השגרה בבתי החולים תחת מגבלות הקורונה. אני גאה בצוות הפיתוח של שטראוס מים שהשקיע במסירות לילות כימים על מנת למצוא תוך זמן חסר תקדים מענה יעיל לצורך שהוצג בפנינו, ומודה להם על היצירתיות והתעוזה לצאת לדרך ולהפוך רעיון למציאות. שטראוס מים תייצר ותתרום 100 יחידות מציוד זה באופן מידי".

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים