שתף קטע נבחר
 

רפואה דיגיטלית: המקצוע החדש שישנה את פני הרפואה בישראל

חושבים ללמוד רפואה? רוצים לעסוק בתחום הטכנולוגיות הדיגיטליות ברפואה מבלי להיות רופאים? בכל מסלול שתבחרו, תגלו עולם רפואה שונה ממה שהכרתם. תכנית חדשה, בלעדית וראשונה מסוגה לתואר ראשון (.B.Sc) ב-HIT מכון טכנולוגי חולון, מציעה מסלול ייחודי ללימודי טכנולוגיות דיגיטליות ברפואה. המסלול מיועד להכשרת רופאי העתיד בעלי הבנה טכנולוגית ודיגיטלית ולהכשרת אנליסטים ומומחי נתונים בתחום הביו-רפואי

 

קרדיט - HIT מכון טכנולוגי חולון

קרדיט - HIT מכון טכנולוגי חולון

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

"אנחנו עושים היסטוריה ועל הפרק הזה ידברו רבות. אנחנו נמצאים בתקופה מאוד מאתגרת, שבה המילים 'בריאות' ו'רופא' פותחים את מהדורות החדשות שלנו. אני חושב שכל מי שמסתכל על העתיד של תחום הרפואה מבין את החשיבות של האירוע כאן היום". כך פתח בחודש שעבר שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה, זאב אלקין, את אירוע ההכרזה על התוכנית ב-HIT מכון טכנולוגי חולון.

 

לא הרבה מסלולי לימוד אקדמיים חדשים זוכים להכרזות חגיגיות של בכירים בענף ולסקרנות כה רבה בתעשייה, אבל תכנית הלימודים בטכנולוגיות דיגיטליות ברפואה (.B.Sc), שתיפתח בשנת הלימודים הקרובה ב-HIT, בהחלט מסמנת פריצת דרך משמעותית במפת הרפואה, כיוון שהיא תשפיע על החיים של כל אחד ואחת מאתנו בשנים הקרובות.

 

באירוע השקת התכנית ציינה פרופ' יפה זילברשץ, יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב במועצה להשכלה גבוהה, כי עיקרה של התוכנית הוא קידום ופיתוח הון אנושי לתעשיית הבריאות הדיגיטלית, שהוכרזה על ידי ממשלת ישראל בתור מנוע צמיחה מרכזי ובהשקעה של קרוב למיליארד שקלים.

 

 

פרופ' יפה זילברשץ והשר זאב אלקין באירוע השקת תכנית הלימודים החדשה.  (צילום:  שחר צרפתי)
פרופ' יפה זילברשץ והשר זאב אלקין באירוע השקת תכנית הלימודים החדשה(צילום: שחר צרפתי)

בחודשים האחרונים נושא הבריאות פותח כמעט בכל יום את מהדורות החדשות בארץ ובעולם. בעוד הפוליטיקאים מנסים לפתור את משבר הבריאות באופן נקודתי, מאחורי הקלעים מתחוללת מהפכה של ממש, המבקשת לשנות לגמרי את עולם הרפואה. המטרה היא להפוך את הבריאות מענף תגובתי לענף מניעתי ונגיש בבית המטופל באמצעות פיתוח מוצרים טכנולוגיים חדשניים.

 

בין המוצרים החדשניים שנמצאים בפיתוח אפשר למנות בוטים שמאפשרים זיהוי מוקדם של מחלות; רובוטים המסייעים לטיפול בחולים מרחוק ללא סיכון הצוות הרפואי; התקנים ואפליקציות רפואיים המסוגלים לערוך בדיקות דם, שתן, האזנה לריאות, צפיה לחלל הגרון והאוזן ועוד. כל טכנולוגיה והתקן חדשים כאלה מוסיפים כמות נתונים להר המידע, שקיים בתיק הרפואי של כל אחד מאיתנו. לשם כך יש צורך באנשי מקצוע, המשלבים בין ידע רפואי לידע טכנולוגי, על מנת ליצור כלים חדשניים ברפואה דיגיטלית ולנתח את המידע החדש שנצבר על ידיהם.

עתיד הרפואה (צילום: shutterstock)
עתיד הרפואה(צילום: shutterstock)
 

"רפואה דיגיטלית היא תחום רחב, שמאגד בתוכו נושאים רבים כמו ביג דאטה, בינה מלאכותית, רובוטיקה, מידע גנטי, טכנולוגיות לטיפול מרחוק ואיסוף מידע", מסבירה ד"ר הדס לוי, מרצה בכירה במסלול הלימוד החדש ב-HIT. "אם פעם הרופא נסמך על תיק רפואי שהכיל מידע ממקורות מוגבלים, היום המידע על הבריאות שלנו נאסף מערוצים רבים. הרופא מוצף וקשה לו לעבד את המידע. אנחנו קוראים לזה 'צונאמי של מידע'. המערכות הרפואיות היום צריכות לעזור לרופא לקבל תמונת מצב נכונה ולסייע לו בעזרת מערכות חכמות תומכות החלטה כדי שיוכל לקבל את ההחלטות המיטביות עבור המטופל".

 

עתיד הרפואה נמצא בטכנולוגיה, את זה אומרים כבר שנים מומחים בענף. הבעיה היא שעד היום לא נמצאו אנשי מקצוע, שמדברים גם בשפת הרפואה וגם בשפת הטכנולוגיה. אלו שתי שפות שונות שיש ביניהן פער שלא תמיד קל לגשר עליו. מסלול הלימודים החדש בטכנולוגיות דיגיטליות ברפואה ממלא את הצורך הבוער הזה.

 

 

ד
ד"ר הדס לוי(צילום: דוברות HIT מכון טכנולוגי חולון)

 

"כדי להפוך לאנליסט של מידע בתחום הרפואה, צריך להכשיר אותו לתחום הרפואי. התהליך הזה לוקח בערך שנה והוא דורש הבנה בעולם התוכן הרפואי", מבהירה ד"ר לוי, שתחום מחקרה הוא רפואה דיגיטלית. בעשור האחרון התמקדה ד"ר לוי בפיתוח טכנולוגי של פתרונות מבוססי דאטה וטיפול מרחוק לעולם הרפואה. "יש היום חוסר במערכות בינה מלאכותית, שיעבדו את הנתונים וינגישו למטפל את התובנות בצורה נכונה. מעבר לכך, הרופאים אינם עוברים הכשרה המכינה אותם למתן טיפול בסביבה טכנולוגית, כמו למשל אינטראקציה עם בוטים, רובוטים ומערכות בינה מלאכותית".

 

רפואת העתיד, צופה ד"ר לוי, תיתמך על ידי רובוטים, האינטרנט של הדברים (IoT), חיישנים לבישים, בוטים, מערכות חכמות תומכות החלטה ועוד. "לימודי הטכנולוגיות הדיגיטליות ברפואה יכשירו מפתחים ואנליסטים של מידע רפואי וגם רופאים טובים יותר שמבינים טכנולוגיה. הגשר בין עולם הטכנולוגיה לרפואה יצטמצם, ויאפשר להוציא לפועל תוצרים טובים יותר. יש היום הרבה מוצרים דיגיטליים לא ישימים כי הם לא פותחו באופן שמשלב נכון את שני העולמות".

 

למי מתאים התואר הראשון בטכנולוגיות דיגיטליות ברפואה?

"התואר מתאים לאנשים שרוצים להיות רופאים בסביבה עתירת טכנולוגיה או אנליסטים של מידע רפואי. הבוגרים יוכלו להשתלב מיד עם סיום לימודיהם בתעשייה בתור מפתחים ומנתחי מידע רפואי בבתי חולים, קופות חולים, חברות פארמה, חברות ביטוח רפואי, סטארט-אפים רפואיים ועוד. הבוגרים שיהיו מעוניינים במסלול הרפואה יוכלו להמשיך לאחר התואר ללימודי ד"ר לרפואה בתכנית הארבע שנתית, בהתאם לתנאי הקבלה והקריטריונים המקובלים".

 

 

 ד
ד"ר רפאל ברכאן, יוזם התכנית; פרופ' אדוארד יעקובוב, נשיא HIT, ושר ההשכלה הגבוהה והמשלימה והשר למשאבי מים, זאב אלקין(צילום: שחר צרפתי)

 

להיחשף לתעשייה כבר בשנת הלימודים הראשונה

HIT מכון טכנולוגי חולון, שחוגג 50 שנים להיווסדו, מצטיין בשילובם של הסטודנטים והבוגרים בתעשיות העילית במשק. תכניות הלימוד היישומיות המבוקשות - הנדסה, מדעי המחשב, מתמטיקה, ניהול, פיתוח טכנולוגיות למידה ועיצוב, שפע הקורסים הרב תחומיים והשתתפות בפרויקטים בחברות טכנולוגיות מובילות, מאפשרים לבוגרי המכון להשתלב במגוון תפקידי מפתח בחברות עתירות הטכנולוגיה בארץ ובעולם.

 

גם צוות מפתחי תכנית הלימודים בטכנולוגיות דיגיטליות ברפואה, ובראשם ד"ר רפאל ברכאן, ראו לנגד עיניהם את המטרה הנעלה הזו והציבו אותה במרכז תכנית הלימודים. הסטודנטים בתכנית נחשפים כבר בשנת הלימודים הראשונה לתעשייה שבה יעבדו בסוף לימודיהם. הם משתתפים בקורסים, סדנאות ופרויקטים במרכזי המצוינות והחדשנות בבתי חולים, במכוני מחקר בקופות החולים ובחממות ומאיצים בתחום הביו-מד והאינפו-מד. הסטודנטים יעבדו בצמוד לצוותים הרפואיים ויסיימו את הלימודים עם ידע יישומי מעמיק. במסגרת לימודיהם, הסטודנטים ירכשו ידע רב-תחומי בנושא אינטגרציה של בינה מלאכותית, הבנה של הסביבה הקלינית והביו-רפואית על צרכיה המורכבים, וניסיון בעבודה עם צוותי מחקר ופיתוח הכוללים מהנדסים, מדענים, מעצבים וקלינאים.

 

התכנית לתואר ראשון בטכנולוגיות דיגיטליות ברפואה היא ייחודית, כיוון שהיא משלבת את מדעי הבסיס של הרפואה ואת מדעי הנתונים, מלמדת את הסטודנטים שפה חדשה, ומקנה להם ידע שיעזור להם להשתלב בענף הרפואה הדיגיטלית. בשנה השלישית הסטודנטים יכולים לכוון את עצמם או ללימודי הרפואה או לכיוון הטכנולוגי של מפתחים ומנתחי מידע רפואי.

 

*הענקת התואר מותנת באישור המל"ג כנהוג בתוכניות חדשות

 

 

 

 

למידע נוסף ולהרשמה>>

  

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים