הונדה HRV - פוזה למתחילים
יש להונדה HRV אופי חיובי, אם כי קשה להבין מה היא בדיוק עושה כאן
ביקור חטוף בתא הנוסעים הייחודי של הונדה HRV רומז כאילו הביטו אנשי הונדה עמוק בעיניו של רמת אביבי ממוצע, הצמידו אצבע אל תחתית העיין ולחשו בחיוך - "אתה הרי לא רוצה ג'יפ, כי ממילא לא תעשה איתו שום דבר מיוחד. ולכן אנחנו מתכננים עבורך רכב שטח, למרות שזה הדבר האחרון שאתה צריך כרגע בחיים. אז אל תיתן לנו להפריע לך, ואל תפריע לנו. תן לנו לפנק אותך רק במה שאתה באמת צריך. אנחנו הרי לא רוצים להפריע לך להרגיש בנוח". עיצוב הפנים עגלגל קליל וצעיר, פחות מגושם ומאסיבי מכלי שטח אמיתיים או מתחזים. למרות שכרגיל אצל הונדה אין כאן חזון גדול, הרי שסביבת הנהג עדיין נראית מקורית. שום דבר לא רומז שזהו כלי שטח. - למעט הישיבה הגבוהה עם הראות הטובה. אחד הפרטים החשובים באמת ללקוח של הג'יפ העירוני, ואחד הדברים שגורמים לו להרגיש שהוא אכן בכלי כזה.
גם מבחוץ נראה כאילו ההונדה לא החליט עדיין לאן הוא רוצה לפנות, אל מי הוא רוצה לדבר, עם מה הוא רוצה לתקשר. יש כאן סטיישן מאחור, חרטום ספורטיבי-הייטקי, כיווץ אופנתי למידות קטנותהוסיפו לכך ספוילר אחורי מרשים בקצה הגג, מעין זרועות ארוכות הפרושות לפנים. מוזר, ומיוחד.
היסטוריה
ה-HRV הופיע בתחילת 99', בתצורת שלוש דלתות בלבד, וסווג בהגדרות הונדה כרכב פנאי. בינתיים, לא ברור לאיזה פנאי הכוונה בדיוק, אבל נניח לזה. קצת פחות משנה לאחר מכן הצטרפה למבחר גרסת חמש דלתות עם תוספת משמעותית של עשרה ס"מ בבסיס הגלגלים, ובדיוק אותה תוספת לאורך הכללי. עשרה סנטימטרים בלבד, אך עם תרומה גדולה וחשובה. מול הצפיפות בגרסה המקוצרת הראשונה, מציעה זו המוארכת מרחב פנימי מצוין שנעזר גם במרחב עשיר לפדחת שאינו נפגע מהגג הנפתח - עם פירוק ידני מאד לא נוח. תא המטען אינו ענק, אך מציע מבנה שימושי עם חללי אכסון מתחת לרצפה. הכיוון עדיין אינו ברור, אך אט אט אנחנו מתחילים להבין שה-HRV אמור להוביל נוסעים בנוחות, מעט גבוה ממרבית המכוניות לטובת שליטה נוחה בנעשה, עם מרחב גדול והתמקדות בשימושיות. עכשיו מבינים יותר?
היסטריה
לחיצה על המצערת חושפת אלמנט לא מוכר נוסף, והפעם הכוונה לצליל מהחרטום. יש לכך שתי סיבות. ראשית, הונדה שתלה בתחילת הדרך את מנוע ה-1.6 ליטר המיושן יותר ונטול מנגנון התזמון המשתנה (VTEC), אשר היום מהווה כבר חלק מההיצע. בנוסף, מצויה כאן תיבה אוטומטית רציפה שאינה מוכרת בהונדות ישראליות, ובכלל מוכרת מעט מאד לקהל הישראלי. זו מציבה את המנוע מהר למדי בסל"ד גבוה - פחות או יותר היכן שמושג שיא ההספק - ומשנה את יחסי ההעברה בהתאם למהירות הנדרשת. ושוב לא יודע הנהג המופתע מה לחשוב. תחת עומס מייצרת ההונדה רעש חזק ומונוטוני, שאינו משתנה ביחס למהירות הנסיעה, ומטעה את הנהג בכל הנוגע לקצב ההאצה. בכל מקרה, ובעיקר כאשר התיבה מוצבת על "ספורט", מאפשר מנוע ההונדה ביצועים טובים, גם אם לא מבריקים. היציאה מהמקום מושהת מעט, אבל לאחר מכן ההתקדמות עד אזור ה-140 קמ"ש די אחידה. לשמחתנו, לתיבה שלושה מצבי תפעול: רגיל, נמוך (טובת בלימת מנוע עדיפה) וספורט. זה האחרון מופעל בעזרת לחצן מגלגל ההגה הנאה. הונדה בחרו למקם כאן שני לחצנים (הפעלה וניתוק), מה שפוגע מעט הפעלה האינטואיטיבית. מאידך, באולם התצוגה מוסיף הלחצן לאווירה המתקדמת.
ביצוע
בסעיף ההתנהגות מציע ההונדה הזו שעטנז בין מכונית כביש לשטח. עם מתלים עצמאיים בכל פינה, בסיס גלגלים באורך סביר ומרכב אחוד, הוא משדר תחושה יציבה ממרבית הג'יפים. אפילו לעומת אחיו הגדול ה-CRV הוא משדר תחושה זריזה יותר ופחות מגושמת. ההיגוי לוקה בתחום התקשורת, אך הוא נמרץ למדי. מצד שני, עם צמיגים רחבים של רכב ההדגמה, מרכז כובד גבוה יחסית וריסון לא מספק, הוא נוטה לקפץ לצדדים כאשר הוא פוגש בשיבושי אספלט. יש כאן גם רגישות לרוחות צד, ובאופן כללי יציבות כיוונית שאינה יכולה להשתוות לזו של מכונית נוסעים רגילה דוגמת הסיוויק. מצד שני, מערכת ההנעה הכפולה מרסנת את תת-ההיגוי. מערכת הבלמים ממשיכה את הקו הבינוני, ולמרות פעולה סבירה של הבלמים לא היינו מכתירים אותה כפורצת דרך בתחום. אגב, ה-ABS נכנס לפעולה מוקדם מדי.
בשטח
סיור קצר וזריז על שביל נידח מספיק כדי להבין שה-HRV רחוק מלהיות ג'יפ אמיתי. הוא נותן אמנם תחושה מאסיבית ובטוחה יותר ממכונית רגילה, אבל כושרו אינו גבוה בהרבה, בעיקר לא מכפולות הנעה משפחתיות. קל לראות חלקים חשופים ופגיעים מדי, וגם על שביל קל צריך להיזהר מפגיעת אבנים גדולות. ההנעה הכפולה יכולה לסייע בחולות הים או על שבילים חלקלקים ובוציים, אך נראה כי מרבית הלקוחות יעדיפו לחסוך 10,000 ש"ח וללכת על גרסת ההנעה הקדמית. באותה הזדמנות, יש לזכור, הם גם חוסכים את עלות השטיפה לאחר ביקור בבוץ ולפני הביקור בקפה או ב"סופר".
ו... לסיכום
ה-HRV הוא אחד מאותם כלים שקל לחבב, בדיוק כפי שנוח להתאכזב. מצד אחד הוא מתנהג ומבצע פחות טוב מסיוויק רגילה, מאידך הוא לא מפצה ביכולת שטח סבירה. מצד שני יש לו יכולת שטח טובה מזו של הסיוויק האמורה, אך הוא אינו מעניש במידות ושימושיות לוקי-חסר.
למעשה, אין לו אף מתחרה אמיתי. ה-HRV הוא מעין ג'יפ-פוזה במחיר זול מכלי השטח העירוניים, ומעניק יכולת כביש טובה מהם. כך שאפשר לחשוב עליו כמבצע מיוחד, ולבחור אפילו בהנעה הקדמית הזולה ב-10,000 שקל. אף אחד לא יידע.
אולם אם קבלתם את התחושה שאתם עומדים בפני מציאת המאה, טעיתם. הכלי החביב והמקורי של הונדה מציג תג מחיר של 142,000 שקלים לגרסת ה-4X4 ו-132,000 להנעה הקדמית. וזה פשוט יותר מדי בתמורה למה שהוא מציע.