לוקהיד-מרטין: ביחד עוד מימי ראשית התעופה
צוות המהנדסים שלה נקרא, מכל השמות שבעולם, על-שם הבואש המצחין. המטוסים שלה קבעו שיאים שלא נשברו עד היום. כמה מהם היו כה מתקדמים, עד שעוררו שמועות שהם מבוססים על עבמים. סיפורה של לוקהיד-מרטין, החברה שזכתה עכשיו במכרז למטוס הקרב של העתיד
הימים הראשונים | התפתחות התעופה | עושה האלמנות | המלחמה הקרה | |||
המבוכה הגדולה | המיזוג | הנקודה הישראלית | טריוויה |
שני המטוסים שפגעו במגדלי התאומים בניו-יורק שלחו את ענף התעופה לקרשים: התיירים נשארים בבית ויצרניות מטוסים וחברות תעופה מפטרות אלפים. אבל בזמן שבואינג, למשל, שולחת הביתה 15 אלף עובדים, בלוקהיד-מרטין המתחרה מתכוננים להכנסות שיא של 200 מיליארד דולר: החברה הביסה את בואינג בתחרות על מכרז לאספקת 3,000 מטוסי אף-35 (היורש של מטוס הקרב הנפוץ אף-16) לחיל-האוויר האמריקני. זאת, לאחר שגם במכרז הקודם, לייצור מטוס האף-22 (היורש של האף-15) זכתה לוקהיד. העתיד, הקרוב לפחות, נראה ורוד.
כמו שאר החברות בתחומה סבלה לוקהיד מירידה בהזמנות, בעיקר נוכח צמצומים בתקציבי חקר החלל ופיתוח ציוד בתחום. ב-1999 החלה לוקהיד-מרטין בתוכנית רה-ארגון, שכללה מכירת חטיבות בעייתיות, וקיצוץ מתוכנן של 2.8 מיליארד דולר בהוצאות, עד ל-2003. החברה מורכבת משתי חברות שהתמזגו ב-95', חברת לוקהיד וחברת מרטין-מרייטה, שמיזגה לפני כן לתוכה את חברת לורל לייצור מערכות הגנה אלקטרוניות.
שנתיים לאחר מכן הקים מרטין, שצבר בינתיים מוניטין כטייס, חברה לבניית מטוסים קלים בלוס-אנג'לס. המטוסים שבנו מרטין ובהמשך האחים לוקהיד, היו מיועדים לטיסות ראווה ולהעברת דואר. הם היו מסוגלים לנחות במים, וכונו הידרופליין". ב-1916 הקימו האחים לוקהיד חברה לייצור ספינות אוויר בסנטה-ברברה קליפורניה. במקביל, איחדו מרטין והאחים רייט - חלוצי הטיסה - את החברות שלהם לחברת רייט-מרטין-איירקראפט. המטוסים שלהם היו מתקדמים לתקופתם, והכילו חידושים מרשימים לאותה תקופה: מצפן, מד מהירות וגובה ומד דלק.
ב-1917 קיבלה לוקהיד את ההזמנה הראשונה שלה מחיל-הים האמריקני, לספינות אוויר. באותה שנה התפרקה חברת רייט-מרטין, וגלן מרטין הקים חברה משלו באוהיו, והחל לייצר מפציץ בשם בי-אם-2. ייצור מפציצים הפך להתמחות של חברת מרטין, שעברה לייצר במרילנד ליד בלטימור - שם שוכנים היום המפעלים הגדולים והמשרדים הראשיים של לוקהיד-מרטין.
ב-1934 בנתה לוקהיד את מטוס המתכת הראשון, ושנה מאוחר יותר הפעילה פן-אם את הטיסה המסחרית הראשונה, במטוס אם-130 של לוקהיד.
במקביל להתפתחות תחום התעופה האזרחית נמשך פיתוחם של מטוסי הקרב בשתי החברות. מטוסים אלה הפכו לכלי חשוב במלחמת העולם השנייה. חברת מרטין קיבלה הזמנת ענק ל-5,200 מפציצים מדגם בי-26 ב-1940, וב-1945 הטילו שני מטוסי בי-29 שפותחו על-ידי בואינג אך יוצרו על-ידי מרטין - את הפצצות האטומיות על הירושימה ונגאסקי. לוקהיד, שייצרה במהלך המלחמה מטוס קרב ארוך-טווח ומהפכני בעיצובו, פי-38, כבר הסתכלה הלאה: מטוס הקרב הסילוני שייצרה, פי-80, פיספס את המלחמה רק בשבועות בודדים.
לקראת תחילת שנות ה-50 התחילו שתי החברות לפתח טילים לשימוש בצוללות ובמטוסים. חברת מרטין ערכה נסיונות ראשונים בניו-מקסיקו, בטיל שנשלח לחלל. חברה-בת של לוקהיד, גודוויר-ארוספייס, וחברת ג'י.אי אירוספייס-ספייסטראק החלו בפיתוח טכנולוגיות לשימוש בראדאר לאיתור טילים, בתקופה בה החלה המלחמה הקרה בין הגוש הסובייטי וארה"ב. לוקהיד ייצרה גם את ההרקולס, מטוס תובלה צבאי ששירת עד לא מכבר בחיל-האוויר הישראלי.
הרוסים שיפרו את טיליהם, וב-1962 הצליחו להפיל את מטוסו של הטייס גארי פאוארס. מפעלי הבואש החלו בפיתוח מענה הולם. המטרה: גבוה יותר, מהר יותר. האס-אר-71, הציפור השחורה, היה המטוס הסדרתי המהיר ביותר בהיסטוריה (פי 3.2 ממהירות הקול). חמוש במצלמות וציוד ביון מתוחכמים, הוא טס בגבול שבין האטמוספירה לחלל, ולמעשה היה בלתי-ניתן ליירוט. עיצובו כלל לראשונה מאפיינים של חמקנות, שאפשר להבחין בהם גם באף-117, מטוס הקרב החמקן שנמצא היום בשירות חיל האוויר האמריקני.
האס-אר-71 היה כל-כך מהפכני לתקופתו, עד שחובבי תיאוריות קונספירציה הפיצו שמועות, לפיהן מפעלי הבואש נעזרים בטכנולוגיות שנלקחו מעב"מים שהתרסקו במדבריות ארה"ב. ב-1990, בכאב לב, נאלץ חיל-האוויר האמריקני להוציא לגמלאות את הציפור השחורה, מבלי שיהיה בידיו יורש הולם. הסיבה: עלות ההפעלה האסטרונומית. חמש שנים אחר-כך הוחזר המטוס חסר התחליף לשירות.
בלוקהיד, בינתיים, לא נחו על זרי הדפנה. ב-1990 בנתה החברה טלסקופ חלל, ומטוס של החברה השיג זמן שיא בטיסה מקליפורניה לוושינגטון - 64 דקות.
ב-1991 רכשה לוקהיד את חברת ג'נרל-דינמיקס וירשה את קו הייצור המצליח של האף-16, מטוס הקרב העיקרי של חילות-אוויר רבים בעולם, כולל זה של ישראל. ב-1995 הגיע המיזוג הגדול, ביחס של 50%-50%, בין לוקהיד לבין מרטין-מרייטה. החברה הממוזגת היא הגדולה בעולם בתחום מוצרי החלל.
החברה נכנסת באחרונה גם לתחום הטלקומוניציה.
מחזור העסקים של לוקהיד-מרטין ב-2000: 25.6 מיליארד דולר.
החברה מעסיקה 130 אלף עובדים.
ויליאם בואינג, מייסד חברת בואינג, למד ב-1915 טייס אצל גלן מרטין, מייסד חברת מרטין.
מחיר כל מטוס אף-16 של לוקהיד-מרטין - 35 מיליון דולר.