החתול הרועם
מכונית הקופה הקטנה של פורד נאלצת לפנות מקום על פס הייצור. ועכשיו כולם ביחד - שלום לך פומה!
כיום, כאשר מזכירים בנשימה אחת את משפחת החתוליים וקונצרן פורד, הכוונה היא ליגואר. אבל לקונצרן הענק יש עוד כמה חתולים בארסנל, ואחד המוכרים בהם עונה לשם פומה - הקופה הקטנה והנאה שמבוססת על הפיאסטה.
אולם למרות שלחתולים יש תשע נשמות, נראה שהפומה החביבה עשתה זה מכבר שימוש בכל אלה שהוקצו עבורה. פורד משיקה בימים אלה גרסת יצור-מוגבל של הפומה, תחת השם רב המשמעות ת'נדר (רעם).
לצערנו, החדשה האמיתית בגרסה זו אינה דווקא רמת האבזור הגבוהה במעט מהמקובל, אלא בכך שגרסה זו מבשרת למעשה על סוף דרכה של המכונית. הפעם, הייצור המוגבל הוא אכן כזה - לתמיד.
צריכה לפנות מקום
הפומה מבוססת על פלטפורמת הפיאסטה היוצאת ויוצרה בקלן. אולם תחילת הייצור של הפיאסטה החדשה מחייב כמובן שינוי מהותי במפעל, כולל בין היתר את החלפתו המלאה של פס ייצור.
את הפומה, המיוצרת במספרים קטנים בכל מקרה, אי אפשר היה לייצר לצד הפיאסטה החדשה. בנייה של פס ייצור ייעודי עבורה לא היה רעיון עם רווח בצדו. וכך למרבה הצער, פחות מחמש שנים לאחר לידתה, נוטשת הקופה המיוחדת את עולם הרכב.
הסטוריה
הפומה הוצגה בתערוכת ז'נבה 97', כשהיא מצוידת במנוע ה-1.7 ליטר 16 שסתומים, עם הספק מרבי של 125 כ"ס, בן מכובד למשפחת זטק SE , שפותחה בסיוע ימאהה. אם תרצו, הייתה זו התשובה של פורד לטיגרה של אופל. אולם הפומה הייתה פחות סופר-מיני בתחפושת, ויותר ספורטיבית לכל דבר ועניין. זה כולל ביצועים נאים, אך בעיקר מתייחס להתנהגות כביש שקנתה לה אוהדים רבים. אגב, הפומה זכתה בהמשך הדרך לגרסת 1.4 ליטר (90 כ"ס), שהוחלפה מאוחר יותר במנוע ה-1.6 ליטר המוכר מהפוקוס, עם הספק מרבי של 103 כ"ס.
חובבי רכב מושבעים יזכרו וודאי את הפומה "רייסינג", מעין גרסת ראלי סופר-ספורטיבית עם הספק מרבי לא-מרשים במיוחד של 155 כ"ס, כנפיים מורחבות מאלומיניום ומתלים משודרגים. הם מן הסתם גם לא ישכחו את תג המחיר המחריד שגרם ליציאתה המאוד מוקדמת של גרסה זו לגמלאות...
לארץ לא הגיעה הפומה כמובן, אולי בגלל שלא הייתה לה תיבה אוטומטית, אולי משום שחסרו דלתות מאחור, או תא מטען נפרד או מראה משפחתי משמים (ודווקא היה לה אלף-שש-מאות). ואולי בגלל שהייתה יכולה לגרום ליותר מדי אנשים בארץ לחייך, ומה שמותר לאירופאים הרי לא תמיד חוקי בארץ.
והרעם
והגרסה האחרונה? 2000 הפומות האחרונות שירדו לכביש הן כאמור מגרסה מיוחדת ובייצור מוגבל. השינויים לעומת הדגם הרגיל קוסמטיים, וכוללים גוונים ייחודים, יחד עם חישוקים חדשים, ריפוד עור ומערכת שמע משופרת. זה הכל בעצם, מלבד ערך-אספנות.
האם תהיה פומה חדשה? התוכניות של פורד לגבי קופה חדשה על בסיס הפיאסטה עדיין לא ברורות. השנה יוצגו מספר גרסאות/דגמים על בסיס הפיאסטה החדשה, אבל על קופה עדיין לא מדברים שם.
אולם, בתערוכת פרנקפורט הסבירו לנו אנשי פורד שהם שוקלים ייצור מכונית כזו בחיוב, ויש עוד סיכוי. אז אולי נפגוש בה שוב בעוד שנתיים-שלוש, אפילו אפילו בארץ, כשאנחנו מחייכים האחד לשני...