שתף קטע נבחר

עסקים במדבר

מה מושך את אחד מאנשי העסקים המבריקים והמצליחים ביותר של השנים האחרונות בישראל להילחם בדיונות של מאוריטניה. הסיפור המלא וראיון נדיר ולא שגרתי

ניר ברקת ממעט להתראיין. בשונה ממתחרים אחרים בראלי העושים שימוש תכוף בטלפונים לוויניים וסלולאריים, מעדיף ברקת להמעיט בדיבורים. למרות זאת, הסכים לדבר איתנו.
לפני שנה בדיוק, פחות מספר ימים למען האמת, ערכנו ראיון עם ניר ברקת. אחד ממצליחני ההיי-טק המרשימים ביותר שידעה ישראל, מנכ"ל חברה מצטיינת ומשקיע בעל חושים חדים, חזר באותו יום לישראל. זאת, לאחר שנכשל במשימה להגיע אל קו הסיום במירוץ פאריז-דאקאר המפרך.
אחת השאלות האחרונות שהצגנו בפניו אז הייתה: "מה לדעתך צריך כדי לנצח במירוץ הזה?" ניר ענה מייד וללא היסוס - "הרבה כסף, רכב טוב וסיוע מקצועי". כדרכו, הוא אף הציג זאת באופן יחסי כשהוא מעניק לנושא הסיוע 40%, למיומנות הצוות ערך דומה ולמזל 20%. השאלה האחרונה הייתה האם יתחרה בשנה הבאה. התשובה הייתה חד-משמעית: "ברור שכן, רק יותר טוב".
את הראיון אנו עורכים במהלך יום המנוחה, כאשר לפני המתחרים עוד למעלה ממחצית המירוץ והחלק הקשה במיוחד עוד לפניהם. אך כבר היום אפשר לקבוע בבטחה כי כל מילה שאמר ניר התקיימה במלואה. הוא אכן מתמודד השנה, והוא בפירוש עושה זאת טוב מבעבר. וכדי לא להותיר בידי המזל אחוז השפעה גבוה מדי, דאג לטפל בבעיות האחרות.
לכן השנה הוא מצויד ברכב מתאים יותר, נעזר בצוות סיוע מיומן יותר, ולמרות שלא הזכיר זאת, הוא גם הכין עצמו הרבה יותר טוב למירוץ וניסה לטפל בנקודות החלשות. כדי להתמודד בהצלחה גדולה יותר עם הדיונות הבעייתיות שגרמו בסופו של דבר לפרישתו מהמירוץ של אשתקד - ובארץ הרי אין מקומות המדמים את תנאי מאוריטניה – השתתפו ניר וערן במירוצי ראלי במרוקו וארגנטינה. לכך התווספו הכנות גופניות ומכניות מתאימות של הרכב ("אנחנו עדיין ממשיכים לשפר אותו תוך כדי תנועה"), המאפשרים לו השנה להתמקם בינתיים גבוה מכל מתחרה לא-רשמי אחר. אבל בעיקר, כך נראה, מודע ניר למגבלות השונות עמן הוא נאלץ להתמודד.
כך למשל הוא מודה ללא היסוס כי הנהגים המובילים במירוץ, השייכים לקבוצות רשמיות, מציגים יכולת שאינה ברת השוואה לזו אליה הוא יכול להגיע. "כל נהג חייב להבין שמתחרים כמו מסואוקה, שינוזוקה, קליינשמידט ודומיהם נמצאים בליגה אחרת. הוסף על-כך את כלי הרכב שלהם, היקרים פי חמש עד שבע לקנייה - ובכל מקרה אינם ניתנים לרכישה על-ידי מתחרים פרטיים - ותבין כי אין שום סיכוי לנהוג בקצב אותו הם מכתיבים. ועוד לא דיברנו על הטכנולוגיה המתקדמת שמשולבת אצלם בכל פרט ופרט ברכב." כך לדוגמה אנו יכולים לספר על שיחה שנערכה בעבר בין ניר לבין המכונאי הראשי של קבוצת מיצובישי, שבה הסכים הראשון לספר ניר על תיבת הילוכים חדשה שפותחה במיוחד עבור מתחרי מיצובישי בראלי. ניסיון לקנות תיבה דומה לרכב הישראלי נתקל בסירוב מוחלט.
למרות זאת, לא נראה כי ניר מתרגש יתר על המידה מהעליונות של מתחרי העל. "כמובן שאנחנו רוצים לנצח, כמו כל אחד. אבל לשנייה אחת אפילו אנחנו לא שוכחים להיות ריאליים, להבין כי המטרה המרכזית שלנו כאן היא למצות את המרב מעצמנו ולשרוד עד קו הסיום. אנחנו לא שוכחים לרגע שאין לנו שום אפשרות "לקפוץ מעל הפופיק" של עצמנו, נהג ונווט כאחד. מי שעושה זאת, ימצא עצמו מהר מאד ללא רכב, ללא מירוץ". ראוי לציין כאן כי דבריו של ניר נאמרו לפני שנתקל אמש (ה') בבעיות טכניות קשות והמתין שעות לחילוץ. כתוצאה מכך, זינק היום ניר מהמקום ה-62 והאחרון.
לשאלתנו, התייחס ניר לצוותים האחרים שהגיעו מישראל - עידו כהן והלל סגל, דרור כהן ואלי ביטון. את העובדה שעידו והלל אינם עומדים בקצב הגבוה שהוא קובע מדי יום, הוא מסביר בכך שהם פשוט אינם מצוידים טוב כמוהו. "הרכב שלנו קל וחזק יותר, וכמו-כן בנוי היטב ולכן גם יקר משמעותית. זו גם הסיבה לכך שאנו מרשים לעצמנו לנהוג מהר, לקחת מעט יותר סיכונים מכניים, תוך ידיעה שיש צוות מכונאים מוכן ומזומן לטפל בכל בעיה ברגע שנגיע לחניון הלילה". לעידו והלל אין את הפריבילגיה הזו, ולכן הם נדרשים למשנה זהירות, כדי לשמור על הרכב במצב טוב גם לקראת הקטע הבא.
ניר מודע למאמץ האדיר שעושה דרור כהן בעצם השתתפותו במירוץ המתיש. "מבחינות מסוימות, זה מזכיר לי את המירוץ הראשון שלנו לפני למעלה משלוש שנים. לא ממש ידענו לקראת מה אנו הולכים אך עברו עלינו חוויות בלתי רגילות. אני בטוח שגם על דרור ואלי עוברות חוויות שונות אותו לא ישכחו". לאור האירועים בימים האחרונים, הוא לבטח לא טעה…
לשאלה האם הוא כבר מתכנן את המירוץ של השנה הבאה ענה ניר בחיוך, או מה שנראה ככזה דרך אלפי הקילומטרים המפרידים בינינו. "זה אמנם קצת מוקדם, אבל אני לא אומר שלא חשבתי על-כך. נראה לי שעוד מירוצים, עוד הכנות, עוד ניסיון ורכב מתאים יותר יהיו נדרשים. זה בתנאי שאמצא את הזמן המתאים בין העבודה שאני כל-כך אוהב, המשפחה אליה אני מתגעגע ופרויקטים שונים בתחום החינוך בירושלים בהם אני מעורב."
הוא יצטרך למצוא את הזמן כנראה, כי כמו שאמר בשנה שעברה – "גם בשנה הבאה כמובן, רק יותר טוב…"

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ניר ברקת. "לא שוכח להיות ריאלי"
במדבריות מאוריטניה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים