האגדה ממשיכה
אלפא שמרה את הכינוי GTA למכונית מיוחדת, כמו ה-156 המוחלטת שנחשפת בימים אלה. וזה לא הסוף, כי יש גם 156 מעודכנת. יצאנו לבדוק
שלושים ושבע שנים חלפו מאז הביאה אלפא-רומיאו לעולם את צירוף האותיות GTA, עם הג'וליה ספרינט של 65'. צירוף זה, שפירושו מבחינתה היה מכונית מירוץ לכביש, הפך לאגדה כאשר אותה ג'וליה שהשתמשה בו, זכתה להצלחות מרשימות ביותר על המסלול. אלפא נמנעה בכל אותן שנים להשתמש בכינוי זה עבור דגמים לא ראויים (למעט מעידה של המפעל בדרום אפריקה) ושמרה אותו למכונית מיוחדת. הפעם היחידה שנעשה בו שימוש הייתה עם ה-155 כפולת ההנעה - מכונית מירוץ מרשימה ורבת יכולת שהתחרתה בהצלחה באליפות ה-DTM בגרמניה.
כעת חוזר לכביש צירוף אגדי זה ואין כנראה ראויה לו יותר מה-156, המכונית אשר בישרה על הרנסנס באלפא. אלא שבסופו של דבר, צירוף האותיות המרגש חוזר אלינו עם שימוש ותפקיד שונים לחלוטין: בשנות האלפיים אמור להיות הצירוף GTA תשובה איטלקית לדגמי ה-M של ב.מ.וו, ה-S של אודי וה-AMG של מרצדס. והוא גם יפאר בעתיד את אחורי ה-147.
מהמסלול לכביש
ה-GTA המקורית הייתה שונה מהותית מהג'וליה ספרינט הרגילה בזכות מרכב מאלומיניום ומנוע 1.6 ליטר משופר, שצויד בגרסה מוקדמת להצתה כפולה - היום מסימני ההיכר של אלפא. זו הייתה למעשה מכונית מירוץ שיכולה הייתה לנוע גם על הכביש. הגרסה הסדרתית (אם אפשר לקרוא כך ל-500 מכוניות) הייתה חסרת פגושים (לטובת הדיאטה) ובעלת הספק של 115 כ"ס בגרסה הראשונה ו-133 כ"ס בשניה.
קל לכן להבין שהרוח והכיוון ב-GTA החדשה שונים לחלוטין מאלה שאפיינו את זו המקורית. זו כבר לא מכונית מירוץ עירומה וקלילה אלא מכונית ספורטיבית מהודרת וחזקה. אלפא בצעה הפעם הרבה פחות שינויים מהותיים: המרכב כבר אינו בנוי מאלומיניום והפגושים מחוברים היטב. הפעם מדובר בסדאן עם ארבע דלתות או סטיישן שמכונה ספורטוואגון, ולא בקופה עם שתי דלתות כמו במקור.
אנשי אלפא לא בצעו שינויים מרחיקי לכת מבחינת מראה ובכל זאת קל לזהות שמדובר כאן בגרסה שרירית יותר, שגם נראית נמוכה ורחבה יותר. כנפי המכונית הורחבו כדי שיוכלו לאכלס את הצמיגים (225/45) והחישוקים ("17) הגדולים יותר. לרושם מוסיפים גם פנסי הערפל, שהוזזו לקצוות הפגוש החדש, כדי לאפשר כונסי אוויר גדולים ואגרסיביים יותר. גם הפגוש האחורי חדש ומתחתיו מבצבצים כעת זוג מפלטים אליפטיים.
מנוע גדול
בחרטום ה-GTA תפעם גרסה משופרת של מנוע ה-V6 המוכר של אלפא, שיגדל לנפח של 3.2 ליטר. ההספק המרבי הוא 250 כ"ס ואילו שיא המומנט הוא 30.6 קג"מ ב-4800 סל"ד. למרות זאת, באלפא טוענים שלא תהיה למנוע שום בעיה למשוך כבר מסל"ד נמוך.
המנוע החדש ישודך לתיבה ידנית משופרת עם שישה הילוכים ולדור חדש של תיבות סלספיד. כמובן שעם מנוע כזה הופכת ה-156 לחיה מהירה מאוד, גם בלי דיאטה רצינית ושימוש בחלקי אלומיניום רבים. גרסת הסדאן תאיץ ל-100 קמ"ש ב-6.1 ש' ואילו הספורט-וואגון תעשה זאת בשתי עשיריות שניה יותר. שתיהן אגב מוגבלות ל-250 קמ"ש.
למרות ההספק הגדול ימשיך הכוח לעבור לכביש דרך הגלגלים הקדמיים בלבד. אלפא מספרת על שינויים מהותיים ביותר לגיאומטריה וכיול המתלים, כדי להתמודד מול הכוח הרב. זה כולל גם מייצבים עבים יותר ואפילו שינוי בנקודות החיבור של המתלה האחורי. גם מנגנון ההיגוי עבר שינויים ומאותה סיבה שופרה מערכת הבלימה שכוללת כעת דיסקים מוגדלים של ברמבו.
זה לא סוף השיפור
את הצגת ה-GTA מנצלת אלפא-רומיאו לטובת ביצוע מקצה שיפורים ב-156 המוכרת, שכבר אינה צעירה. המכונית הוצגה עוד ב-97', כאשר לפני שנתיים בדיוק נוספה להיצע גרסת הספורט-וואגון. חיצונית קשה להבחין בהבדל לעומת הדגם היוצא, פשוט בגלל שאין כזה. אלפא השכילו שלא לבצע שינויים ממשים למראה החיצוני המוצלח ולהתרכז בתא הנוסעים ובמספר מרכיבים טכניים, כשבראשם מנוע הזרקת בנזין ישירה חדש.
מדובר במנוע בנפח 2.0 ליטר עם 16 שסתומים והצתה כפולה, שבאלפא מכנים JTS. הוא מייצר 165 כ"ס ו-21.0 קג"מ ב-3250, נתונים טובים משמעותית ממנוע ה-2.0 ליטר היוצא. הוא גם אמור להיות חסכוני יותר. גרסה זו תוצע גם עם תיבת סלספיד (משופרת) ותרשום 220 קמ"ש מרביים ו-8.2 ש' במיאוץ למאה קמ"ש. עוד שינוי בחזית זו הוא עליית ההספק של מנוע ה-JTD הגדול (2.4 ליטר) ל-150 כ"ס.
במקביל זכתה ה-156 סוף סוף למערכת בקרת יציבות (תקנית), ווילונות בטיחותיים וניתן לקבלה גם עם פנסי קסנון. בתוך תא הנוסעים, זירת השיפורים העיקרית, קבלה המכונית בקרת אקלים מפוצלת, עם מעבר אוטומטי לערבול פנימי כאשר האוויר מזוהם. יש כעת גם הפעלה אוטומטית למגבים ואפילו בקרת שיוט. אבל אם כל אלה, ובצדק, לא גורמים לכם להניד עפעף, אז אולי הצג הדיגטלי החדש שמונח על הפאנל הקדמי, יחד עם השיפור באיכות החומרים והגוונים החדשים יעשו לכם את זה. כמעט שכחנו, אבל יש גם מסעד יד ומאפרה חדשים.
אבל אל תדאגו, בקרוב מאוד אנחנו נספר לכם איך משפיעה המאפרה החדשה על ביצועי המכונית הכל כך אהודה של אלפא. אנחנו גם נבדוק את בקרת האקלים ואת מרקם הפלסטיק, אבל נדמה לנו שקודם כל, מטעמים אנוכיים, נעדיף להתרשם קלות מה-GTA. משום מה היא נראית לנו מעט יותר מעניינת. האם היא אכן ראויה לשאת את התואר המחייב? האם היא מקדמת את ה-156 שלב נוסף קדימה? אתם כרגיל תהיו הראשונים לדעת.