סיטרואן קסארה - שווה לחכות
מנוע חדש הופך את הקסארה לאטרקטיבית מבעבר. התרשמות בלעדית מהקסארה המחודשת
המשוואה בין אדם למכונית היא עדינה, רגישה לכל שינוי וביא לא פעם עניין של גיאוגרפיה. וכך לפעמים פרט קטן, שנראה שולי עבור האחד, הופך מהותי עבור האחר. זה בעצם סיפורה של הקסארה המחודשת שהוצגה בתערוכת פאריז. לכאורה מדובר במתיחת פנים, הליך שגרתי בתעשיית הרכב, במהלכה קבלה הקומפקטית מנועי בנזין חדשים בעלי הספק גבוה רק במעט (אם בכלל) מבעבר. אבל ישנה גרסה אחת חזקה משמעותית, וממש לא במקרה, זו בדיוק הגרסה שמעניינת אותנו, לתדהמתם של אנשי סיטרואן עצמם.
אחרי שקבלה תיבה אוטומטית מודרנית, ולאחר שהגרסה האוטומטית שודכה למנוע 1.6 ליטר, הייתה לקסארה אצלנו נקודת תורפה משמעותית. מנוע ה-1.6 ליטר שלה היה מיושן, פחות חזק מהמתחרים ורועש מדי. בעיה זו הקרינה מיידית על נתוני המכירה, והפכה כאמור את השקת המנוע החדש, עם ראש בעל 16 שסתומים, לחשובה כל-כך.
כדי לא לצמצם את החשיבות של היחידה החדשה רק לסיטרואן, כדאי להזכיר כי המשמעות גדולה עוד יותר - מדובר ביחידת כוח שתניע בשנים הבאות האוטומטיות נוספות של הקונצרן, כמו למשל ה-206 (בקרוב) וה-307 (בעתיד).
לא אוטומטית, לא סדאן
לצערי גרסה אוטומטית של הקסארה החשובה לנו לא הייתה לאנשי סיטרואן, גם לא מרכב סדאן. אבל המנוע החדש פועם גם בסטיישן ידנית זמינה, ובזה הסתפקתי. והחדשות הטובות הן שהעתיד יהיה טוב יותר - ובעיקר מהנה יותר - עבור בעלי סיטרואן קסארה אוטומטית. עם 110 כ"ס ומספר שסתומים כפול, נראה כי ה-1.6 יצליח להמלט סופית מתדמית הכבשה השחורה של היצרן הצרפתי.
למרות נפח דומה, זה אינו המנוע השוכן אחר כבוד בחרטומה של ה-106 GTI, ואופיו שלא במפתיע שונה לחלוטין. כבר במטרים הראשונים מורגש עידון יחסי, ומאוחר יותר מתגלה פעולה נעימה בכל סל"ד. בנוסף, המנוע הזה שקט יותר, בעיקר בסל"ד נמוך ובינוני. זמינות הכוח מספקת - הגם שאינה מדהימה - והוא מטפס בחדווה למהירות מנוע גבוהה. בניגוד לקודמו הוא אינו נחנק בסל"ג גבוה, אינו רועש מדי.
כבונוס משמעותי, תורם המנוע הזה לתחושת נוחות ונינוחות המגיעה באופן טבעי עם הקסארה של סיטרואן. השילוב בין יחידת מנוע שקטה יותר ומעודנת יחסית, חזקה ונמרצת יותר, עושה רק טוב לחבילה המוצלחת מלכתחילה. עד כדי כך, שהייתי מוכן להשבע שהיא אף נוחה מבעבר. אבל אני לא. נסיעת המבחן הזו הייתה קצרה מדי, לא מספקת ובגרסה שונה מזו שתגיע ארצה. יש כמובן גם מתיחת פנים קלה, קצת יותר אבזור, צג מערכת ניווט ושינוי סדר (מבלבל מעט) בין המתגים. החישוקים גדולים ("15) מבעבר, מערכת הבלימה (דיסקים מאחור) שודרגה, יש חלוקת עומס ממוחשבת, שיפור והרחבת חבילת המיגון.
אז?
או.קיי. אני לא אוהב את החרטום המגושם מבעבר. אבל המנוע החדש מצליח לקזז את התחושה. אין כל ספק כי היחידה החדשה והמודרנית יותר היא שיפור משמעותי, הפותר למעשה את נקודת השלילה הבולטת ביותר בקסארה. בנוסף לחדשות טובות אלה, הקומפקטית של סיטרואן בעלת המנוע החדש תהיה יקרה רק ב-2000 שקל מהנוכחית (93,000) ועדיין זולה ב-10,000 שקל מהיקרות בחבורה.
החדשות הפחות טובות הן כי תצטרכו להמתין עד תחילת 2001 כדי לרכוש אחת כזו. אנחנו לפחות, ובמיוחד לחובבי הז'אנר המכורים לתורת צרפת בכלל וסיטרואן בפרט, ממליצים בחום להמתין.