מיני קופר Sופר
רגע לפני שאנחנו נוהגים בקופר S החדשה, כמה עובדות חשובות שכדאי לכם לדעת. וכן, יש לה מנוע הרבה יותר חזק
המיני של ב.מ.וו היא סיפור הצלחה גדול, בכל קנה מידה מוטורי שאפשר להעלות על הדעת. אני מנסה, אבל לא ממש מצליח, למצוא אפילו מכונית חדשה אחת שזכתה לקבלת פנים נלהבת כל-כך. ושלא תחשבו לרגע שמדובר רק באופק המקצועי שמתייחס לכתבי רכב בעולם הגדול. קבלת הפנים האמורה מתרחשת בכל מקום ובכל מצב, אם מדובר באולם תצוגה, ברחוב עירוני, או על הכביש המהיר. אם זו השקפת עולמו המשוחדת של בעל המכונית, או רק עובר אורח מזדמן. המיני, ואת זה אי אפשר לקחת ממנה בשום אופן, היא להיט של ממש.
תגידו שזו אינה חוכמה גדולה, בהתחשב בהיסטוריה העשירה של המכונית הזו. אתם יכולים אפילו להכניס את האם החוקית שעונה לשם ב.מ.וו, וזוכה לעיתים רחוקות בלבד לביקורת של ממש על מוצרים חדשים. זה לא יעזור. המיני היא סיפור עם עתיד מזהיר ומצליח – חד משמעית. מה שהופך כמובן את הביקור הנוכחי שלנו בפורטוגל, קרוב מאד למסלול הגרנד-פרי של אסטוריל ולרגל השקת הקופר S, לאירוע משמח עוד יותר.
בינתיים, הספקנו כבר לנהוג בשתי הגרסאות הראשונות של המיני. אחת העונה לשם קופר, השנייה מזדהה כ-One. עיון מהיר במבחני הדרכים שערכנו לשתיים מגלה כי גם אנחנו, שלא במקרה, פחות או יותר התאהבנו במכונית הזו. נכון, תיבת ההילוכים של ה-One לא גרמה לנו להרהר שנית בהעדפה גורפת לתיבות ידניות. נכון גם להזכיר כי המנוע של הגרסה החלשה נראה לנו מעט… חלש. וכן, היו לנו גם השגות בנוגע לפלסטיקה, או למחיר. אבל בסופו של דבר, הקסם שהקרינה המיני על הסביבה חיפה על הכל.
אבל זו אינה חוכמה, כי ידענו שיש למה לצפות בעתיד. ידענו, כי ב.מ.וו הבטיחו. ופגשנו, כי ב.מ.וו הציגו את הקופר S בתערוכת טוקיו האחרונה. ואם אתם שואלים למה דווקא טוקיו, ומדוע לא לבחור בז'נבה הנוצצת, או פרנקפורט הביתית, כנראה שאתם לא מודעים לתרבות המיני ביפן. ולא בעבר דווקא, אלא בעיקר בשנים האחרונות, בהן הפכה המכונית המקורית לפולחן של ממש. עם שלל גרסאות מיוחדות, מועדוני מעריצים, דיווחים שוטפים בתקשורת ומה לא.
אז כאמור, לקראת סוף 2001 הציגו הגרמנים את ה-S לה ציפינו, זו שאמורה – בינתיים לפחות – להיות החזקה והיקרה שבגרסאות המיני. ספינת דגל אם תרצו, אם כי להצמיד כינוי בומבסטי שכזה למכונית קטנה ושובבה יהיה מוזר משהו.
ציפיה דרוכה
במהלך השנה החולפת, נשמעו לא פעם קולות תוהים בנוגע לתבונה שהפגינו הגרמנים, כאשר בחרו לעכב את הצגת הגרסה הכוחנית מכולן. שהרי כאמור, כבר מתחילת הדרך ברור היה כי המיני תקבל גם מנוע חזק במיוחד, עם יכולת ופוטנציאל להתמודד ולנצח כל סופר-מיני אחרת. אלה טענו כי לא רק שמדובר בחילול קודש קל לשם המפורש "קופר", אלא שקהל חובב נהיגה יתאכזב עד מהרה מנתוני המנוע הפושרים יחסית של ה-1.6, עם כל הכבוד לסוסיו.
אבל אלה טעו כמובן, כפי שהעידה רשימת המזמינים שהלכה והתארכה, עסקאות "מתחת לשולחן" שמתבצעות בימים אלה בארה"ב, כמו-גם כל מי שנהג בקטנה. כי למרות שמכוניות אחרות בגודלה הציעו הספקים עודפים בבירור, המיני התברגה מייד בצמרת טבלת "מכוניות קטנות ומהנות לנהג".
מעטים, אם בכלל, הגיעו כדי להתלונן על ביצועים מאכזבים, כי כל מי שנהג בה הבין – גם אם אינו נמנה על זן נדיר של נהגי מירוץ לכביש – שבמקרה זה ברור יותר מכל כי כוחות סוס הם לא הכל מאחורי ההגה.
נעים מאוד, S
אבל עכשיו הכל כבר שייך להיסטוריה. כי בזמן שאתם קוראים זאת, אנו בודקים, מקרוב מאד, מה עומד מאחורי ה-S. ולפחות בכל הנוגע לנתונים, אנחנו יכולים לשתף אתכם כבר עתה. וכדי להסיר ספק, לא מדובר רק במנוע חזק יותר, אלא בהתאמה מקיפה של הקופר S למעמד המחייב של "הכי מיני".
כצפוי, המיני החזקה ביותר זכתה להתאמה קוסמטית מקובלת. ואם חששתם שב.מ.וו יפתיעו ויציידו את הקטנה באבזור פרובוקטיבי וזועק "ביצועים", אתם יכולים להירגע. הגרמנים, נאמנים לדרך בה הם פוסעים זה שנים, אינם עוסקים ברעש וצלצולים. לכן מדובר כאן בשינויים ותוספות מינוריים, ופחות בלבוש קרב.
אחד ההבדלים הבולטים, וזה אולי היחיד הנובע מטעמים פונקציונליים, הוא כונס האוויר הבולט בקדמת מכסה המנוע. תפקידו של זה פשוט – הזרמת אוויר נחוץ למגדש העל בו מצוידת ה-S. אבל יש גם חישוקים חדשים במיוחד ל-S בקוטר "16, ויש גדולים עוד יותר במידה "17, עם גומי מתאים כמובן במידה 195/55 או 205/45 בהתאמה, שניהם אגב מבית היוצר של דנלופ, מדגם SP Sport 9000.
בנוסף מוצעת ה-S עם צמד גווני-גוף ייחודיים, כיתובי "קופר S" בניקל וכרום על הכנף והמפתן. בתחתית ומרכז הזנב מזדקרים צמד מפלטים, כמו-גם ספוילר קליל (ומיותר לטעמי) בקצה העליון של הפתח האחורי. ואם זה אינו מספיק עבור הרושם, תמיד אפשר להתייחס באהדה למכסה פתח תדלוק מתכתי, פגושים בצבע גוף, סבכה בתחתית הפגוש לטובת אוויר למצנן ומאותתי צד לבנים.
גם בפנים נעשו שינויים, אם כי בגרסה הסטנדרטית – זאת אומרת, האחת שאינה כוללת את הרשימה הארוכה והיקרה של שלל אפשרויות האבזור – בולטים לעין בעיקר מושבי העור הנאים, בשני גוונים כמובן. למדקדקים יותר נזכיר את הפלסטיק מסביב שזוכה כאן לצבעי היי-טק אפרפרים, הגה מצופה עור, בדיוק כמו ראש בורר ההילוכים.
אבל הפעם, אתם מוזמנים גם לבחור באופציות ייחודיות, כמו למשל מערכת ניווט, "המסיטה" את מד המהירות אל מקום קריא יותר מול עיני הנהג. או תאורת קסנון, או גג שמש, או פיקוד מערכות מגלגל ההגה, או חיישני חנייה, או מערכת שמע משוכללת, או… אתם תגידו מה, ב.מ.וו יציידו את ה-S, תמורת תשלום מתאים ולא זול כמובן.
כוח
אבל בסופו של דבר, הקופר S היא בכל זאת מיני מוגדשת, עם הרבה יותר כוח מאחיותיה. אל מנוע ה-1.6 ליטר הוצמד מגדש-על המאפשר הספק מרבי של 163 כ"ס ב-6,000 סל"ד ומומנט מרבי של 21.5 קג"מ ב-4,000. למה דווקא מגדש על ולא טורבו? כי מדובר במנוע קטן מידות וחשוב מכך, בסביבת מנוע עם מעט מאד עודף מקום. למה לא מנוע גדול יותר? מהסיבות המוזכרות. למה לא מנוע אטמוספרי "רגיל" שמייצר בסביבות ה-100 כ"ס לליטר נפח, שהרי כאלה קיימים כבר פה ושם? עלות פיתוח כמובן.
כך שמובטחת לנו מהירות מרבית של 218 קמ"ש וזינוק מ-0 ל-100 קמ"ש ב-7.4 שניות בלבד, בעזרת תיבה ידנית בת שישה הילוכים. זאת, כאשר השישי משמש במפתיע כהילוך יתר מוצהר. לא מדובר כאן אולי בשיא עולמי, אבל בקטגוריה הזו, אלה נתונים בהם קשה מאד להתחרות. וכדי להסתדר עם תוספת הכוח, נעשו שינויים הכרחיים נוספים. כמו מייצבים עבים יותר בשני הקצוות, דיסקים גדולים וחשוב במיוחד עבור האספלט הישראלי, קפיצים קשיחים יותר, יחד עם משככים שעברו כיול - לכיוון הנוקשה כמובן.
וכדי שלא להלאות אתכם יתר על המידה, נוותר כרגע על אזכור כל מערכות האלקטרוניקה המתקדמות כמו ASC+T או ABS, CBC, EBD, ושאר פלאי הקדמה הטכנולוגית. נספר לכם רק שממש עוד מעט אנחנו עומדים לנהוג במכונית הזו. צריך סיבה טובה יותר כדי לעצור כאן ולהמשיך מאוחר יותר? ואז, אנחנו מבטיחים, נוכל גם לספר לכם אם באמת היה שווה להמתין כל כך הרבה זמן.