חסכוני זה הכי, אחי
פולקסווגן מציגה את המכונית החסכונית בעולם, עם צריכת הדלק של 0.89 ליטר ל-100 ק"מ. וכן, זה מאד חסכוני
בשנים האחרונות פועלת תעשיית הרכב העולמית בחיפוש אחר תחלופה יעילה למנועי הבנזין. בין ניסיונות ראשונים ביחידות כוח מונעות מימן לבין שימוש הולך וגובר במכוניות מונעות גז, בוחרים היצרנים לא פעם בפתרון היעיל של מנועי דיזל. התפתחות הטכנולוגיה הסירה מאלה האחרונים את התדמית השחורה והמפויחת, ועדות לכך ניתן למצוא בין היתר בנתח השוק שלהם באירופה, הגדל והולך. למעשה, אנליסטים מאמינים כי מנועי הדיזל יתפסו למעלה מ-50% מהשוק בשנת 2008.
אולם גם בין מנועי הדיזל, יש חסכוניים יותר ויש פחות. אלה המרשימים במיוחד בניצולת האנרגיה, מצאו עצמם זה מספר שנים שייכים לקטגוריה העונה לשם 'מכוניות 3 ליטר', כשהכוונה למכוניות הצורכות 3 ליטר דלק ל-100 ק"מ. דוגמה למכונית כזו היא הלופו הקטנה לבית פולקסווגן.
אבל אנשי הקונצרן הגרמני הודיעו כבר לפני יותר משנה, כי אין בכוונתם לעצור בנקודה זו. מחלקת הפיתוח של הענק הגרמני הבטיחה כי עד לשנת 2004, תוצג לופו שתצרוך רק ליטר דלק אחד לכל מאה קילומטרים. בתגובה טענו מומחים בתחום כי הדבר אינו ישים. בשבוע שעבר הוכיחה פולקסווגן שהיא בהחלט בדרך.
1 ליטר
פרדיננד פייך, יו"ר קונצרן פולקסווגן, יצא ב-14 לאפריל ממפעלי היצרן בוולפסבורג לאסיפה הכללית שהתקיימה בהמבורג. את המרחק בין שתי הערים - 230 ק"מ - עבר פיאך במהירות ממוצעת של 75 קמ"ש שהוא נוהג ב-WOB 1L, שמה המלא של מכונית ה-1 ליטר החדשה של היצרן. צריכת הדלק שנרשמה במהלך הנסיעה, עמדה על 2.1 ליטר - 0.89 ליטר למאה קילומטר.
אז איך בדיוק עושים את זה? ה-1L החדשה תוכננה כמובן מראש בעיקר כדי לחסוך בדלק. גוף המכונית עשוי סיבי-פחם ומורכב על שלדת מגנזיום, שהוא חומר קל במיוחד. אורכה של המכונית 365 ס"מ, רוחבה 125 ס"מ והיא נמוכה אפילו מ-100 ס"מ - ממדים המאפשרים, יחד עם תכנון אוירודינמי מתקדם, התנגדות נמוכה ביותר. המכונית עושה שימוש בחישוקי "16 ובצמיגים ייחודיים - אף הם בעלי התנגדות נמוכה במיוחד.
ה-1L מצוידת במנוע דיזל בעל צילינדר בודד בנפח 0.3 ליטר, המייצר 8.5 כ"ס ומאפשר מהירות מרבית של 120 קמ"ש, זאת הודות למשקל כולל של 290 ק"ג בלבד. מתחת לחופה השקופה של תא הנוסעים ישנם זוג מושבים - לנהג ולנוסע - הבנויים אף הם ממגנזיום.
בדרך ללופו?
עכשיו, לאחר שפולקסווגן הוכיחה שהאפשרות לייצור מכונית 1 ליטר אכן קיימת, עדיין נותרה בפניה מלאכה לא פשוטה. המטרה המוצהרת - ייצור לופו 1 ליטר - נקבעה לשנת 2004. כעת צריכה פולקסווגן לבחון דרכים להפחתת משקל ניכרת וטיפול במבנה האוירודינמי של הלופו, כדי שגם היא תוכל לעבור את קו ה-100 ק"מ עם ליטר דלק אחד בלבד. הסוף לכוחו של אמברגו דלק?