פולקסווגן פאטון - כבר לא בדיחה
רבים לא האמינו שפולקסווגן מתכוונת ברצינות להתחרות במרצדס. אבל כעת הופך האיום מציאותי, כאשר הפאטון מגיעה לאספלט הגרמני. אנחנו לא מתכוונים להחמיץ את הרגע
רבים מחובבי הרכב גיחכו כאשר לפני מספר שנים הבטיח היושב ראש הכל יכול של פולקסווגן, פרדיננד פייך, שהיצרן העממי משהו ייצא למאבק חזיתי מול סמלי יוקרה כמו מרצדס. "פולקסווגן מול מרצדס, זו בוודאי התחכמות לא ברורה", טענו בתעשיית הרכב ובמיוחד במרצדס. אבל לפני כמעט שלוש שנים בתערוכת פרנקפורט, כאשר פולקסווגן הציגה את ה-D1 - מכונית תצוגה ששגרה רמז עבה לגבי התוכנית היומרנית - התחילו כולם, ובמיוחד אנשי מרצדס, להזיע קלות. זה היה אולי גם הרגע בו כולם נזכרו שפולקסווגן מעולם לא הייתה ידועה בחוש הומור מפותח.
עברו עוד שנתיים וחצי והתוכנית הגרנדיוזית, והיומרנית ביותר בתולדות היצרן הגרמני, יוצאת לדרך. יומרנית כי פולקסווגן לא בחרה במרצדס C, A או E כיריבה, אלא דווקא ב-S - הגדולה והיוקרתית מכולן. הפאטון, מכונית הדגל של פולקסווגן, עולה כעת לכביש ואנחנו מתייצבים בדום מתוח וחליפות כדי לפגוש אותה.
איפה הכסף?
כמה דברים ברורים עוד בטרם ההשקה. חדירה לפלח השוק של מכוניות הפאר אינה קלה ופולקסווגן תצטרך להקריב לא מעט מזומנים בדור הראשון של הפאטון, אולי גם אחרי. אבל בפולקסווגן ידעו היטב לאיזו הרפתקאה הם נכנסו, הם הרי מכירים זאת מנסיון החדירה של אודי עם ה-A8. מצד שני הם יודעים לציין גם את הדיבדנדים שיהיו למכונית הדגל. למשל הקניית דימוי יוקרתי לכל מבחר הדגמים של היצרן, ועמה שיפור מכירות של דגמים יקרים יותר בהיצע כמו הגולף V6 והפאסאט W8. אגב, זו הסיבה שבפולקסווגן בחרו במראה שמרני שמזכיר לא במעט את הפאסאט ודגמים נוספים של היצרן.
טכנולוגיה
ואולם אם מבחינת אילן יוחסין פולקסווגן מתייצבת לתחרות מתוך עמדת נחיתות ברורה, היא בוודאי לא עושה זאת בהיבט הטכנולוגי. בראש ובראשונה מציעה הפאטון הנעה כפולה קבועה בגרסאות החזקות, תכונה שאינה מופיעה באף אחת ממכוניות הפאר האחרות כיום, למעט ה-A8. אחר-כך מגיעה תורה של מערכת קפיצי האוויר המתקדמת שתוצע בחלק מהגרסאות, אשר מיישרת קו עם עם מערכת מקבילה של מרצדס. חידוש נוסף שיוצג במכונית יהיה מנוע ה-W12 הקומפקטי של פולקסווגן.
ואם לא די בכך, הרי שבקרוב יגיע לשוק גם מנוע ה-V10 שמתיימר להיות מנוע הדיזל הסדרתי (למכוניות נוסעים) החזק בעולם. בתא הנוסעים נמצאת מערכת בקרת אקלים חדשנית שמאפשרת כיוון טמפרטורה לארבעה אזורים ומאפשרת את פיזור האוויר מפתחים חבויים. זאת כדי לדאוג לניתוק בין מגע האוויר הקר ללקוחות המפונקים. הם עוד עלולים להצטנן.
מידות דומות
ואיך מצליחה הפולקסוגן הגדולה להתמודד מול ספינת הדגל של מרצדס בתחום הגודל? מבט ראשון מצביע על כך שפולקסווגן הכינו היטב את שיעורי הבית ודאגו למידות דומות למדי. עם 504 ס"מ הפאטון קצרה ב-2 ס"מ מה-S, אך 190 ס"מ מקנים לה יתרון של 1.5 ס"מ בממד הרוחב. ממד הגובה - 145 ס"מ - פשוט זהה. ואולם עיון מעמיק מגלה הבדל משמעותי ביותר מבחינת בסיס הגלגלים. עם 288 ס"מ, אורך בסיס הגלגלים של הפאטון קצר בלא פחות מ-18.5 ס"מ מזה של ה-S. אז מה זה אומר על המרחב הפנימי? בפולקסווגן בונים על מבנה ההנעה הקדמית והמנועים הקומפקטיים כדי לסייע בתחום.
כוח
מבחינת היצע המנועים ניצב בתחתית המבחר מנוע ה-V6 בעל הזווית הצרה אשר מוכר בבסיסו מהגולף V6. כאן צמח הנפח ל-3.2 ליטר עם הספק מרבי של 240 כ"ס ומומנט מרבי של 31.6 קג"מ ב-3000 סל"ד. עם המנוע הקטן במבחר תגיע הפאטון האוטומטית למהירות מרבית של 242 קמ"ש ותאיץ למאה ב-9.2 ש'. כאן אגב היא משודך המנוע להנעה קדמית ותיבה אוטומטית עם חמישה הילוכים או ידנית עם שישה.
אך מובן שהגרסה המעניינת יותר היא זו המצוידת במנוע ה-W12 בנפח 6.0 ליטר המייצר לא פחות מ-420 כ"ס. למעשה מדובר כאן בשני מנועי V6 צרי זווית ששודכו יחדיו - רעיון מקורי ששייך אגב לפרדיננד פייך. חובבי הטריוויה ישמחו לדעת שקדח הצילינדרים זהה לזה שב-3.2 ליטר ורק המהלך שונה. המהירות המרבית כאן מוגבלת ל-250 קמ"ש כנהוג בגרמניה, אם כי בפולקסווגן ישמחו לספר שאפשר בקלות להגיע ל-285 קמ"ש. ההאצה למאה תארך 6.1 ש'. גם מנוע זה משודך לתיבה אוטומטית עם חמישה הילוכים.
ויש כמובן גם את ה-TDI האימתני בנפח 5.0 ליטר שמייצר 310 כ"ס ולא פחות מ-76.5 קג"מ ב-2200 סל"ד. זה ישודך לתיבה אוטומטית עם שישה הילוכים. עם מהירות מרבית של 250 קמ"ש וזינוק קלאסי שייארך כ-7.0 ש' מבטיחים בפולקסווגן שמדובר במכונית הפאר-דיזל המהירה בעולם.
ויש עוד הרבה דברים. מרשימת ציוד בטיחותי עשירה ועד לשפע פינוקים ואביזרים קטנים, כמו מתזי מים שמנקים את הפנסים הקדמיים אחד אחר השני כדי לא להקטין מהותית את עוצמת האור, ונעזרים במגבים חכמים. ויש כמובן גם מפעל חדש, ייחודי ושקוף, בו נבקר וגם עליו נספר.
אין שום ספק שמדובר כאן בתוכנית גרנדיוזית. על התרגום שלה לפסים מציאותיים נספר לכם כבר בשעות הקרובות.