שתף קטע נבחר

נסקפה: הצלחה נמסה בכוס

מותג נסקפה פותח כדי למצוא פתרון לערימות פולי הקפה ששכבו בברזיל ללא קונה בשנות ה-30; מלחמת העולם השנייה הקפיצה את המכירות בגלל המחסור בפולי קפה, וסייעה לנסטלה להפוך לחברת המזון הגדולה בעולם; והכל התחיל מניסיון לייצר אבקת חלב לתינוקות

ההצלחה של נסקפה באה לידי ביטוי בשם שהפך למותג: אנחנו משתמשים בו לכל סוג של קפה נמס, אבל למעשה מורכב השם מהמילים "נסטלה" ו"קפה". את המשקה שמעיר את רובנו בבוקר פיתחה ענקית המזון נסטלה ב-- 1937 שנתיים אחרי פיתוח הנסקאו, משקה שוקו, שלא זכה לחיי הנצח של אחיו.
המייסד של נסטלה, הנרי נסטלה, החל את דרכו ללא קשר לקפאין - בחיפוש אחר נוסחה לאבקת חלב לתינוקות. הוא נולד ב-1814 בפרנקפורט, גרמניה, ועבר ב-1844 לעיר VEVEY שעל שפת אגם למן בשוויץ. נסטלה פתח בעיר חנות בה מכר בין היתר מנורות שמן וגז. בירכתי החנות הקים לו מעבדה לניסויים בכימיה, בשאיפה למצוא נוסחה להכנת אבקת חלב לתינוקות, רעיון שהעסיק אותו שנים רבות.
ההמצאה של נסטלה היתה מורכבת מחלב מלא, שנדחס לאבקה באמצעות הקפאה בוואקום, בתוספת תערובת דגנים טחונים. באותה תקופה עמדה תמותת התינוקות באירופה בשנת הראשונה לחייהם על 1 לכל 5 תינוקות, כשהסיבה העיקרית היא חוסר תזונה. הרופאים ראו באבקה של נסטלה פתרון מצוין לחוסר תזונה אצל תינוקות.

נסטלה מתרחבת

ההצלחה של המוצר הובילה את נסטלה לפתוח סוכנות בפאריז, שנוהלה על ידי אחיו, ג'ורג'. במקביל נפתחה גם סוכנות בלונדון. ב-1869 ייצרו כבר במפעל של נסטלה 500 אלף קופסאות מזון לתינוקות, שנמכרו גם בארה"ב ובאוסטרליה. ההכנסות הושקעו ברכישת ציוד חדשני ומכונות ייצור. נסטלה עצמו עבד מסביב לשעון וניהל מדיניות בלתי מקובלת באותם זמנים: להרוויח פחות על כל אריזה, כדי למכור יותר. הוא העדיף למכור שתי קופסאות ב-3.60 פרנק שוויצרי במקום קופסה אחת ב-2 פרנק.
ב-1875, בגיל 61, החליט נסטלה למכור את החברה. שני קונים התחרו על ההצעה. אחד מהם, הנרי מונרט, חבר פרלמנט לשעבר, הציע לנסטלה את מיליון הפרנקים שביקש ובנוסף כרכרה מהודרת. נסטלה בחר בקונה הזה ויצא עם הכרכרה לבלות את שארית חייו בעיר הקייט מונטרה, שם נפטר ב-1890 חברת אבקת חלב הנרי נסטלה" התרחבה ופתחה מפעלים בארצות אירופה השונות. ב-1905 הקימו 2 אמריקנים בשם צ'ארס וג'ורג' פייג' מפעל מתחרה לייצור חלב מרוכז בעיר השוויצרית צ'ם. אליהם הצטרף שותף נוסף בשם דניאל פטר, שפיתח את שוקולד החלב. לאור הצלחת שני המוצרים האלה, החלו גם מפעלי אבקת חלב הנרי נסטלה לייצר שוקולד-חלב וחלב מרוכז. ב-1929 התמזגו שתי המתחרות, ושוויה של נסטלה הממוזגת הגיע באותה שנה ל-145 מיליון פר"ש - מה שהפך אותה לחברת המזון הגדולה בעולם, תואר עליו היא שומרת עד היום.
נסטלה פיתחה את משקה ה"נסקאו" (נסקוויק היום), המשקה הראשון בעולם בטעם שוקולד, לערבוב עם חלב. אבל חברי הנהלת נסטלה לואי דפל ואדוארד מילר סברו, כי צוותי מעבדות הפיתוח של החברה צריכים להתמקד בהמצאה חדשה בתחום הקפה, שתקצר את זמן ההכנה. דפל, לשעבר תושב ברזיל, הזמנה
ממכון חקר הקפה בסאן-פאולו לייצר לניסיון קוביות קפה השומרות על כל תכונות הטעם והריח של קפה וניתנות להכנה במים חמים.

קפה לחיילים

הבקשה נבעה בין היתר מהמצב הכלכלי בתחילת שנות ה-30. המשבר הכלכלי הגדול בארה"ב פגע בנסטלה וגרם לירידה במכירות, ומנגד סבלה ברזיל, מלכת הקפה העולמי, מעודף תוצרת פולי קפה שנקטפו ולא ניתן היה למכרם. הרעיון היה, אם כן, לשמר את הקפה כמוצר מוכן בקוביות. אחרי 7 שנים של ניסיונות סיים הצוות השוויצרי בראשות מקס מורגנטאלר את חקר הפתרון לבעיה - והגיע לא לקוביות, אלא ליצירת

אבקת קפה. האבקה שווקה לראשונה בשוויץ. המוצר החל להימכר באנגליה, צרפת וארה"ב במקביל לפרוץ מלחמת העולם השנייה ב-1939. הפופולריות של המשקה החדש גדלה בעקבות הקושי להשיג פולי קפה, וב-1941, כשארה"ב נכנסה למלחמה הפך נסקפה לאחד המוצרים שסופקו לחיילים האמריקנים.
למרות הפטנט הרשום של נסטלה, החלו חברות רבות לייצר אבקת קפה נמסה. בשנות המלחמה ייצרה נסטלה את הנסקפה בשוויץ ובקובה, ברזיל, פרו, קולומביה וארצות נוספות בדרום אמריקה, משם סיפקה את עיקר ההזמנות לארה"ב. גם אחרי המלחמה צבר מותג נסקפה פופולריות, גם בזכות קמפיינים פרסומיים אגרסיביים של החברה. ובמרוצת המאה ה-20 נמכר המותג ב-100 מדינות בעולם. בנסטלה מעריכים שכל יום נלגמים בעולם 280 מיליון ספלי קפה מתוצרתה. במרוצת השנים יוצרו פיתוחים שונים של נסקפה מסוגי קפה שונים, עם גרגרים נמסים במקום אבקה נמסה. בשנות ה-90 יצאו לשוק סוגים שונים של קפה מבית נסקפה, כמו נספרסו, טייסטר צ'ויס סטרונג ועוד.

מסע הקניות של נסטלה

החל מ-1947 החלה נסטלה לרכוש חברות בעלות מוניטין בתחום המזון והמשקאות. בין הרכישות הבולטות של החברה: MAGGI, יצרנית קוביות מרק; 3 חברות מים מינרליים - ארוהד, ויטל ופריה; חברת מוצרי החלב שמבורסי; חברות הפסטה האיטלקיות בואיטוני ולוקטלי, וכן את חברת הגלידות מוטה האיטלקית. ב-1974 רכשה נסטלה 49% מחברת צבעי השיער הענקית ל'וריאל ולאחר מכן את מעבדות חברת התרופות האמריקנית אלקון, מזון לחתולים פריסקי'ס, מים מינרליים סן פלגרינו ועוד.
מדיניות הרכישות של נסטלה ממשיכה גם במאה הנוכחית. השנה רכשה נסטלה תמורת 2.6 מיליארד דולר את חברת שף אמריקה, המייצרת ארוחות מוכנות לחימום במיקרוגל. מדובר בחברה הרווחית ביותר בארה"ב בתחומה. זו היא אחת מ-11 רכישות של חברת אמריקניות למזון על-ידי נסטלה משנת 2000. נסטלה
היתה גם המועמדת העיקרית לרכוש את יצרנית השוקולד הגדולה הרשי, אבל העיסקה בוטלה. והנקודה הישראלית: נסטלה רכשה ב-51% 1999 ממניות חברת אסם, והפכה אותה לחברה-בת של נסטלה העולמית. הנסקפה המשווק בארץ לא מיוצר בישראל.

עוד כמה דברים

* על כל קופסה של נסקפה נסטלה תמצאו את הלוגו מתקופת הנרי נסטלה, מייסד החברה: קן ציפור על ענף עץ.
* מפעלי נסטלה מייצרים ב-390 ערים בעולם ב-60 ארצות, כולל שני מפעלי נסטלה בישראל.
* כל דקה שותים בעולם 3,000 ספלי נסקפה.
* הקפה נתגלה באתיופיה לפני כ-1,000 שנה על ידי רועה צאן, שהבחין כי העזים האוכלות מן הצמח המסוים נעשות עירניות במיוחד.
* נסטלה היא חברת המזון הגדולה בעולם, עם מחזור עסקים של 50.2 מיליאר דולר ב-2002 וכ-230 אלף עובדים ברחבי העולם. היא מדורגת במקום ה-55 בעולם מתוך 500 בדירוג ירחון הכלכלה פורצ'ן.



לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים