פורשה שוברת מוסכמות
בהתחשב בהפגנת ביטחון עצמי בולט, לעג למתחרים והצהרות בומבסטיות, כנראה שיש לפורשה על מה להסתמך עם חשיפת הקאיין החדש. ובכל זאת...
"יש ימים בהם אתה חש, ובצדק, כי אתה נכנס לעידן חדש. כך כנראה הרגישו פרופסור פרדיננד פורשה ובנו פרי, כאשר חשפו בשמיני ליוני 1948 את מכונית הספורט הראשונה, זו שנשאה בגאון את השם פורשה. הם הרגישו כך כאשר גלגלו אותה החוצה, אל בין דלתות בקתת עץ קטנה, זו אשר שימשה אותם כסדנה בעיירה האוסטרית גמנוד".
הדובר, דוקטור וונדלין וידקינג, הוא נשיאה של חברת פורשה. נושא השיחה, שלא במקרה, הוא הקאיין, רכב השטח החדש של יצרן מכוניות הספורט. האירוע הוא חשיפתו הראשונית לעיתונאים ערב תערוכת פאריז. והא אינו מתאפק ואומר כי "כפי שהם הרגישו אז, כך אנו מרגישים היום".
ואם נשמע לכם שהוא מגזים מעט, אתם לא טועים. למרות הכל, מדובר בדגם נוסף, ולא בלידתו של מותג. וזה המשיך, עם ביטויים נוספים של הגזמות, לא מעט יוהרה וטפיחה עצמית על השכם. גאוותנות בלתי מוסתרת שגם עיתונאים מנוסים שראו כבר הכל, הופתעו לגלות. גם אצל פורשה.
תקופת השיא
מצד שני, קצת קשה להאשים אותם. הם נמצאים בתקופת שיא מבחינת מכירות, ועם 50,234 מכוניות שנמכרו ב-2001 , הם קרובים מאוד לשיא המכירות מהשנה הקודמת. 2002 נראית כשנה לא פחות מוצלחת. בנוסף, הם אכן עומדים בפני תקופה חדשה, עם השקת רכב חדש שהינו שונה כל-כך מהמוצרים שלהם עד כה. זהו רכב שטח ראשון ליצרן שהתמחה תמיד במכוניות כביש טהורות. זהו רכב משפחתי עם חמש דלתות עבור חברה שלא שמעה על דלתות אחוריות.
הקאיין לא רק שובר או אף מחלל את המסורת של פורשה. הוא גם מסמן השקעת משאבים עצומה עבור יצרן כה קטן, בעיקר אם מתחשבים בכך שפורשה הקימה עבורו מפעל חדש בלייפציג.
וזה לא הכל. הקאיין אמור להעלות את מכירות החברה לפחות ב-50 אחוזים, אם להאמין למספרים של פורשה בדבר מכירת לפחות 25,000 כלים כאלה בשנה. כמו שמתעקשים להבהיר – גם אם בין השורות ולא בבירור – הקאיין חשוב ביותר לעתידה של החברה וסיכוייה לשרוד כיצרן עצמאי לאורך שנים.
הגאווה והדאגה
יכול גם להיות שמפגן היוהרה של פורשה, שהיה עשיר בחיוכים, התבדחות על חשבונם של מתחרים ושותפים, נובע גם מהרצון להפגין ביטחון מוחלט במוצר. בעיקר לאחר שעיתונות הרכב העולמית לא התלהבה מהמראה, בלשון המעטה. הייתם צריכים לשמוע את הדוקטור הנכבד מספר על חוויות הנהיגה שלו בקאיין טורבו, כדי להבין למה אני מתכוון. חובה היה גם לשמוע כיצד הוא מצהיר בפסקנות כי פורשה היא-היא שפיתחה את הפלטפורמה עבור פולקסווגן…
ווידקינג בעצמו אומר כי "אנו מודעים לכך שהרכב החדש ייצור מהומה בשוק, ואפילו ירגיז אוהדי פורשה מושבעים רבים, שיגידו שזו אינה פורשה אמיתית. אבל הביקורת הזו על אובדן הייחוד לוותה תמיד חידושים של פורשה. כך היה עם כל דגם חדש של ה-911, כך היה גם עם הבוקסטר. אז תאמינו לי, אנחנו מכירים גם את זה." הוא כמובן שוכח להזכיר כי במספר מקרים, כמו ה-928 או ה-924 בתחילת דרכה, ביקורת כזו בדיוק לוותה בכישלון מסחרי אדיר.
מצד שני, אם להאמין לאיש, הרי שכבר כעת, מספר חודשים לפני תחילת השיווק, הצליחה פורשה למכור את כל מלאי הקאיינים לשנה הקרובה. לפי ווידקינג, זו גם הסיבה להימנעותה של החברה משילוב גרסה בעלת מנוע דיזל בהיצע. "גם כך איננו מסוגלים לעמוד בביקוש".
חוץ מזה, יש להניח שלפורשה מספיקה חציית הקווים עם רכב שטח מגודל, כבד ובעל חמש דלתות, והם לא רוצים לשבור עוד טאבו - פורשה עם מנוע דיזל. בנוסף, אם פורשה היו רוצים להיות נאמנים להבטחותיהם, הרי שהיה עליהם לפתח מנוע כזה באופן עצמאי כרגיל. ואנשי החברה מודים שלהוסיף משימה כזו על המאמץ הגדול גם כך, היה כבר דבר מוגזם.
קצת על העתיד
אבל באירוע לעיתונאים היו כמה הצהרות מעניינות למדי לגבי העתיד של הקאיין בפרט, ופורשה בכלל. וידקינג הבטיח למשל כי פורשה אינה נוטשת את מכוניות הספורט הטהורות, וכי המוצר הבא יהיה טהור מכולם. הוא מן הסתם מתכוון לקאררה GT המדהימה, שנחשפה בתערוכת פאריז 2000 כמכונית תצוגה.
ווידקינג גם הסביר שלמרות הצלחות העבר בפאריז-דאקאר עם גרסאות ה-911, החברה אינה מתכוונת להגיע עם הקאיין למירוץ המדבר האגדי הזה. "כרגע אנחנו מעונינים דווקא להיכנס לזירת מירוצים עם צמיגי סליקס. בקרוב גם נודיע על-כך רשמית" הוא מסביר, ומתכוון מן הסתם לתוכנית חדשה לכיבוש הלה-מאן. "זה יכול להיות רעיון טוב יותר ממירוץ לדאקאר".
בכל מקרה ולפי אנשי פורשה, את נתח המכירות הגדול יותר בגרסאות הסדאן ייקח לעצמו מנוע הטורבו, ובאופן בולט. אגב, לפחות בתחילת הדרך לא תהיה כלל גרסה ידנית. זו תוצע תוך שנה בגרסת ה-S, אך בטורבו היא לא תשולב. פורשה, אתם רציניים?