מה האמת מאחורי צריכת הדלק
כולנו יודעים שנתוני צריכת הדלק הרשמיים של היצרנים לא תמיד מקיימים קשר הדוק עם המציאות. עכשיו יש גם מספרים
כמה פעמים אמרתם לעצמכם שנתוני צריכת הדלק שמפרסמים היצרנים השונים, הם בעלי קשר מקרי בלבד למציאות? כמה פעמים רכשתם רכב שמתיימר לצרוך ליטר דלק לכל 10 ק"מ, ומתברר שהיצרן התכוון לצריכת הדלק בתנאי וואקום מוחלט...
ניל וינטון עבד ברויטרס כעיתונאי רכב במשך 33 שנה. לאחרונה פרש מסוכנות הידיעות והחל בעבודה עיתונאית עצמאית. במסגרת אתר האינטרנט שלו חוקר וינטון נושאים שונים בתחום הרכב ודואג לא פעם לשחוט איזו פרה קדושה.
הפרה האחרונה שהזדמנה בדרכו של וינטון היו נתוני צריכת הדלק הרשמיים שמפרסמים יצרני הרכב השונים. כמו כולם, ידע וינטון שקיימים הבדלים בין הצריכה "בתנאי מעבדה" לבין זו של העולם האמיתי, אבל הוא החליט לבדוק בדיוק כמה.
טויוטה בראש
במסגרת עבודתו, דאג וינטון למדוד את צריכת הדלק הממוצעת של המכוניות בהן נהג. לדבריו, מדובר בבדיקות שנערכו לאורך 600 מייל (960 ק"מ) של נהיגה בתנאים משתנים. כצפוי, הקשר בין המציאות לנתונים היה קלוש. מאוד.
ראשונה הייתה הטויוטה פריוס. מדובר ברכב היברידי (רכב העושה שימוש במנוע דיזל ומנוע חשמלי-ynet) שצריכת הדלק המוצהרת שלו היא 57.6 מייל לגאלון (כ-20 ק"מ לליטר). הטויוטה הקטנה הגיעה למקום הראשון לאחר שהצליחה לרשום רק 38.1 מייל לגאלון (כ-13.5 ק"מ לליטר) - נתון הנמוך ב-33.9% מהנתון הרשמי. מפתיעות לא פחות היו ההונדה ג'אז, ב.מ.וו 330 דיזל ואודי A2, שרשמו תוצאות נמוכות בכ-25% מהנתונים הרשמיים.
במבחן דומה, שערך מגזין הרכב הבריטי TopGear, רשמו גם רנו קליאו 1.5 DCI ואספאס 2.2 DCI תוצאות נמוכות בכ-30% מהנתונים הרשמיים. לא הרחק מאחור אפשר היה למצוא גם את פיז'ו 307, ניסן פרימרה, הונדה סיוויק וב.מ.וו 325, שהוכיחו שהמציאות רחוקה ב-25% ממעבדות הניסוי של היצרן.
לא קל
צריכת הדלק, כפי שהיא מפורסמת על-ידי היצרנים, מתבססת על שיטת מדידה חדשה שנכנסה לשימוש בשנת 2001. על-פי השיטה, כלי הרכב נדרשים לנסוע לפחות 3,000 ק"מ לפני הבחינה, הנערכת בשני חלקים. בחלקה הראשון של הבחינה נמדדת צריכת הדלק של הרכב "בתנאים עירוניים" לאורך 4 קילומטרים. במהלך המסלול משולבים מספר האצות ובלימות, כשהמהירות משתנה מספר פעמים מ-19 קמ"ש ועד 50 קמ"ש. בחלקה השני של הבחינה נבחן הרכב לאורך 7 ק"מ נוספים במהירות משתנה של עד 120 קמ"ש. צריכת הדלק המשולבת של שני החלקים היא לרוב הנתון החשוב ביותר שמוצג לרוכשי הרכב.
ובכל זאת, עד כמה רחוקה המציאות הנמדדת מזו שמציגים היצרנים? הטבלאות לפניכם.