מיאו, חתולה
ראיון עם זאב רווח לרגל חזרתו לתפקיד ששון בפרסומת המופתית לבורקס, וגם הווידאו
זאב רווח לא יכול לעבור ברחוב בשבוע האחרון בלי שאנשים ילחשו לעברו "מיאו, חתולה". הסיבה נעוצה, איך לא, בפרסומת המדוברת לבורקס בכיכובו, שהיא גם מחווה לסרטי הבורקס בהם השתתף בימיו הרחוקים. "עשיתי מעט מאוד פרסומות במהלך הקריירה שלי", אומר רווח, שהשתתף בעבר בפרסומת למפעל הפיס ולעמידר. "האמת, פנו אליי לפני כמה חודשים בעניין הסרטון והרעיון לעשות פרסומת בסגנון סרטי הבורקס הדליק אותי. עשינו עבודה מצחיקה לאללה, היו המון אימפרוביזציות על הסט ואני יודע שזה עבר גם לקהל, כי מהרגע שהפרסומת עלתה לאוויר, ה'מיאו, חתולה' רודף אותי". לדבריו, רווח שמח לחזור לתפקיד ששון - דמותו הקלאסית מסרטי הבורקס. "תמיד אהבתי מה שעשיתי, גם בקולנוע וגם על הבמה. אני גאה בכל סרט שבו השתתפתי והזמן הוכיח שלמרות שם הגנאי שיצא לז'אנר סרטי הבורקס, הקהל אוהב ומתגעגע לסרטים האלה".
ספי שקד, המנהל הקריאטיבי של הפרסומת ממשרד הפרסום "יהושע ושות'", מבהיר: "זה המקרה הקלאסי שבו אנשים שואלים את עצמם איך לא חשבנו על זה קודם. זאב רווח הצחיק אותנו על הסט עד כדי כך שנאלצנו לחזור על אינספור טייקים כי כל הצוות, כולל מאפרות, סאונדמנים, תאורנים ומלבישות פשוט נקרעו מצחוק ולא אפשרו לנו הקלטה. הוא שחקן ענק וזו היתה חוויה לעבוד איתו".
שקד מדגיש שמדובר בפרסומת שכולה מחווה לזא'נר סרטי הבורקס. "כל הפרויקט נולד מתוך אהבה לסרטים האלה". רווח עצמו מבסוט מהתוצאה ומגלה שיש תכניות לצלם פרסומות נוספות בסגנון. "זה בשלב ראשוני אבל אנחנו מדברים על להפוך את הפרסומת הזו לסדרת פרסומת עם עלילה מתמשכת".
הקהל חוזר לקולנוע
לאחרונה זכה רווח בפרס האקדמיה הישראלית לקולנוע ולטלוויזיה בקטגוריית השחקן הטוב ביותר על תפקידו בסרט "בית"ר פרובאנס" שביים אורי ענבר. הסרט יעלה לאקרנים ב-19 בדצמבר. "מאוד נהניתי לעבוד עם אורי ענבר ועם כל צוות השחקנים, כולם צעירים שנתנו לי קצת תחושת אבהות", הוא אומר. "זו היתה חוויה גדולה עבורי וזה סרט נפלא בעיניי. סרט שמספר סיפור על אנשים קטנים עם חלומות, סרט חם ומרגש, סרט עלינו, וזו הסיבה שאנשים מתחברים אליו. אני משוכנע שהקהל מאוד יתחבר לסרט".
- איך היה לזכות בפרס האקדמיה?
"פרסים זה טיפים שנותנים על עבודה קשה מאוד ואני שמח מאוד על הפרס הזה. אנחנו לא ארה"ב, אנחנו מדינה קטנה עם המון בעיות שעושה קולנוע בקושי. הקולנוע זו הבעיה האחרונה שמעסיקה אותנו ובכל זאת, בתוך ערימת הבעיות שלנו, יש בי שמחה על כך שאנחנו מצליחים להמשיך ולעבוד. על חלק מזה צריך לומר תודה למתן וילנאי, שפעל רבות למען הקולנוע הישראלי והביא לצמיחתם של במאים צעירים עם שפה קולנועית מאוד מיוחדת, שמצליחים להצמיח לנו קולנוע ישראלי נפלא".
רווח מאמין כי תעשיית הקולנוע המקומי למדה מטעויות העבר. "אחת הטעויות לדעתי היא שהרבה מאוד מהסרטים שנעשו היו פוליטיים, ולקהל נמאס. אנחנו רוצים לדבר על עצמנו, על הדברים הקטנים והאישיים שלנו כבני אדם ולא רק כעם. זו הסיבה שהקהל הלך וזו הסיבה שהוא - אני מקווה מאוד - חוזר. החיבור עם הקהל תמיד היה ברמה האישית. בעיה נוספת היתה בקרנות שתומכות בקולנוע, ושבהן ישבו בעבר בעיקר עסקנים. היום כל מי שיושב בקרנות הם אנשים שבאים מהתחום, וזה גורר יחס אחר לעשייה".
לאהוב שלוש נשים
בימים אלה ממשיך רווח לככב במחזמר "סלאח שבתי", המגיע להצגה ה-150 וממלא אולמות בכל הארץ. "אתמול הופענו בקרני שומרון שבשטחים, ובכלל בתקופה האחרונה אני נמצא שם לא מעט, עם הופעות בחברון, קריית ארבע, גוש עציון, אלפי מנשה וגוש קטיף. זה קצת מפחיד, אבל אלוהים אדירים, זה הייעוד שלי – לשמח בני אדם – וזה בדיוק מה שההפקה הזו עושה. אז נכון, בדרך עוברים מאוטובוס רגיל לאוטובוס ממוגן מלווה בזחל"מים, יש פחד, אבל הוא מתאפס לעומת ההנאה שאנחנו מביאים. אני יודע שיש אמנים שלא מופיעים בשטחים מסיבות אידיאולוגיות, ואני לא מבין את זה. אנחנו כולנו פה עם אחד, ואם אני כאמן אתחיל לא להופיע פה ולא להופיע שם, לאן נגיע? לא מעניין אותי אידיאולוגיה. התפקיד שלי הוא לשחק, ואיזו זכות יש לו לשחקן להחרים קהל זה או אחר? אני מופיע בקיבוצים מהשמאל הכי צרוף ועד לימין הקיצוני. מה שמניע אותי זה הייעוד שלי בחיים ולא הפוליטיקה של הקהל שלי".
במקביל החל רווח בחזרות על "המובטל מלמעלה", מחזה של ניל סיימון בבימויו של רוני סיני, שיועלה החל מה-10 בינואר בתיאטרון באר-שבע. "זה מחזה מאוד אקטואלי על מצב המובטלים, ולמרות שהוא מתרחש באמריקה הוא מאוד נוגע למצב עכשיו בישראל. זהו מחזה עם מסר חברתי ואני מאוד נרגש להשתתף בו", אומר רווח ונזכר בהצגה "המפקח" בה השתתף בתיאטרון הקאמרי לפני מספר שנים. "גם ההצגה ההיא היתה בעלת מסר חברתי מובהק וזה היה תפקיד שפשוט בלעתי אותו מרוב תענוג". מה הוא אוהב יותר? קשה לרווח להחליט: "זה כמו לאהוב שלוש נשים. כל אחת אתה אוהב בצורה אחרת, אבל עד הסוף. הכל בסופו של דבר קשור לאהבת הקהל". ומה הלאה? רווח זורק רמיזות על תכנית פריים-טיים בהגשתו, "אבל זה בשלבים מאוד מוקדמים".