שתף קטע נבחר

 

מוותרים על חופה וקידושין

יותר מ-80 אלף זוגות בישראל מוגדרים כ"ידועים בציבור", כלומר מקיימים חיים משותפים ללא ברכת הרבנות (או עיריית ניקוסיה), זכויותיהם החוקיות, כמו זכאות לירושה, דומות לאלו של זוג נשוי. צעירה שנישאה לאחרונה בפני עורכת דין: "במקום כתובה חתמנו על כתב זוגיות, ולא שברנו כוס כי אין לנו שום חיבור לבית-המקדש שנחרב". אהבה חופשית

בתוך מבול סיכומי שנת 2002 ששטף את אמצעי התקשורת מופיע גם הנתון את הבא: שיעור הנישואים במדינת ישראל ירד בשנה שעברה באופן משמעותי. על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במחצית הראשונה של שנת 2002 נישאו בישראל 12,897 זוגות, לעומת 16,272 זוגות בתקופה המקבילה ב-2001, ירידה בשיעור של 21 אחוז.
יש מי שימקמו את העובדה הסטטיסטית הזו ברשימת החדשות הרעות. אחרים, והם רבים, ידרגו אותה בטור החדשות הטובות - כמו למשל בארגון "משפחה חדשה", הפועל למען נישואים אלטרנטיביים, שלא כדרך הרבנות.
ב"משפחה חדשה" מייחסים את ההימנעות מנישואים להתנגדות הגוברת והולכת של ישראלים, צעירים ומבוגרים, לאפשר למימסד הדתי להשתלט על אחד החלקים החשובים - אם לא החשוב ביותר - של חייהם: בניית המשפחה.
מדי שנה מוותרים אלפי זוגות בארץ על שירותי הרבנות ובוחרים לחיות חיי משפחה מלאים ללא נישואים דתיים, והמספרים הולכים וגדלים. מי שחושב שהפניית העורף לרבנות הגדילה את שיעור הזוגות הנישאים בקפריסין צפוי להפתעה. לפי "משפחה חדשה", הולך וקטן מספר הזוגות המתחתנים בנישואים אזרחיים בחו"ל - בגלל הטרחה ובגלל ההוצאות הכספיות הכרוכות בכך.

ידועים בציבור

התוצאה: יותר מ-80 אלף זוגות חיים כיום בישראל כידועים בציבור. הסטטוס הזה מבטיח היום לזוגות זכויות מעוגנות בחוק והטבות לא מבוטלות, כמעט כשל זוגות נשואים. "יתרה מזאת", מדגישה עו"ד אירית רוזנבלום, יו"ר "משפחה חדשה", "לא פעם מצבם של הידועים בציבור טוב ופשוט יותר משל הנשואים כדת וכדין". הדרך למעמד "ידוע בציבור" לא כרוכה בקשיים. "צריך רק להוכיח שיש חיים בשיתוף", מסבירה רוזנבלום. "מספיק ששם בן-הזוג יופיע על תיבת הדואר המשותפת ושהמשלוח שהוזמן מהסופר מגיע לאותו בית".
זה גם מספיק כדי לזכות בירושה של בן-הזוג?
"כן. כאשר ידוע בציבור נפטר, בן-הזוג זכאי לרשת אותו כאילו היה נשוי לו".

עורכת-דין במקום רב

ליאור ארז (29) נישאה לאחרונה לחברה, דורי קרן, בפני עורכת-דין. הצעד לא שינה את רישום המעמד האישי בתעודות הזהות, אבל מילא את ליבם של השניים אושר רב. נכון, הפניית העורף לרבנות לא עברה חלק. "בהתחלה היה קצת לחץ מצד ההורים", מודה ליאור, "אבל הסברנו להם שחתונה ברוח הרבנות לא מתאימה להשקפת העולם החילונית, הליברלית והשוויונית שלנו. אני ודורי מאוד אינדיווידואליסטים, ורצינו טקס שישקף את האופי שלנו".
שקלתם נישואים אזרחיים בחו"ל?
"מה פתאום להתחתן בחו"ל, אם אני חיה בארץ הזו וממלאה את חובותי האזרחיות?" מתרעמת ליאור. "חוץ מזה הרעיון נפסל גם בגלל שבמקרה של פרידה שוב צריכים את שירותי הרבנות".
איך נראה הטקס שניהלתם בפני עורכת- הדין?
"במקום כתובה חתמנו על כתב זוגיות. לבשתי שמלה כחולה, הקראתי שיר שכתבתי, וכך גם דורי, ולא שברנו שום כוס, כי אין לנו שום חיבור עם בית-המקדש שנחרב. אחרי הטקס אמרו לנו כולם שזו היתה חוויה מיוחדת במינה". רוזנבלום: "ישראל היא הדמוקרטיה היחידה בעולם שאין בה נישואים אזרחיים. לאזרחים שממלאים את חובותיהם ורוצים להינשא אין למדינה שום מענה מלבד נישואים דתיים. כל עוד הרבנות הראשית מחזיקה במונופול הבלתי-מעורער על הנישואים ובכלל מרשה לעצמה להטיל מגבלות שהציבור סובל מהן, כמו בסוגיות מיהו יהודי, זוגות רבים בוחרים לחיות בלא נישואים".
לדברי רוזנבלום, התפיסה הרווחת בארץ לגבי משפחה יהודית היא של גבר ואישה שנישאו כדת משה וישראל וילדיהם, למרות שבמציאות יש משפחות רבות אחרות: משפחות חד-הוריות, ידועים בציבור, בני-זוג מדתות שונות וזוגות חד-מיניים. כלומר, הגדרת המשפחה הקלאסית אינה תואמת את המצב של חלק ניכר מהאוכלוסייה, "ובכל זאת המחוקק עדיין מסרב לשנות את הגדרת המשפחה באופן שיפתור את האפליה כלפי מי שחורגים ממנה", אומרת רוזנבלום.
מי ינצח בסוף?
"האבסורד הגדול הוא שהחברה האזרחית מנצחת, וכבר עכשיו. בתחומים שונים כבר יש חוקים עוקפי נישואים, כמו חוקי ירושה ויחסי ממון, הפועלים לטובת הידועים בציבור".

מתכון לזוגיות

הסופרת אדיבה גפן חיה כבר כמעט 20 שנה עם בן-זוגה ללא חופה וקידושים. בשביל שניהם זהו פרק ב', ללא ילדים משותפים. גפן: "יש בינינו הסכם ממון, שהוא סוג של הסדר הכרחי גם בין שני אנשים סתם שמחזיקים ברכוש משותף. מלבד ההסכם הזה אין לנו צורך בשום נייר או טקס. מדי פעם אני מפנטזת על שמלה לבנה וכל הג'אז הזה ושואלת את בן-זוגי 'למה אתה לא מתחתן איתי?' אבל האמת היא שנורא טוב לנו במצב הקיים ואנחנו לא רוצים לשנותו.
"זוגות רבים רוצים להיכנס לפרק ב' בחייהם בלי לחזור על טעויות פרק א', וחלק מהתיקון הוא גם לעשות את זה בדרך אחרת. לי עצמי יש גם התנגדות לטקסים דתיים, למרות שזו לא אידיאולוגיה. נישואים אזרחיים לא באו בחשבון כי כשרוצים להיפרד צריך בכל מקרה לעבור דרך הרבנות, ושוב נכנסים לאותה מלכודת".
נתקלתם בקשיים בגלל שלא מיסדתם את היחסים?
"בימינו לא שואלים שום שאלות הקשורות למעמד האישי - לא בבתי-מלון ולא בחברות תעופה, והעובדה שלידועים בציבור יש זכויות מכוח החוק רק מוכיחה שצורכי היום-יום חזקים מכל תכתיב דתי. בני הבכור התחתן בטקס דתי, אבל לשני ילדי האחרים אני ממליצה בהחלט להסתפק בהסכמי ממון".
עורך-הדין בני דון-יחיא, העוסק בדיני אישות, טוען כי בני-זוג רבים של "פרק ב'" חיים יחד בלי נישואים. "זוגות בגיל מבוגר מעדיפים לפעמים לא להינשא כדי להקטין את החששות של ילדיהם בנוגע לירושה", הוא מסביר, "וכבר ראיתי הרבה מקרים שבהם ילדים אינם רואים בעין יפה נישואים מחדש של הוריהם בגלל חשש כזה".
בשוודיה כל זוג שני לא מתחתן, בגרמניה כל זוג שלישי. "חיים משותפים ללא נישואים נמצאים כיום במגמת עלייה בכל העולם", אומר דון-יחיא, "כך שישראל אינה ייחודית בעניין. היא אולי יותר נמרצת בשבירת טבואים, כולל גושפנקה מימסדית". רוזנבלום: "המשפחה היא עדיין נכס צאן ברזל של הדתות. המהפכה שמתרחשת עכשיו נובעת מהתפיסה שהבחירה החופשית של האדם לגבי בן-זוגו ומשך הזוגיות לא זקוקה לגושפנקה של הדת".

"ניסוי כלים"

ד"ר עוז אלמוג, סוציולוג מהחוג ללימודי ארץ-ישראל באוניברסיטת חיפה, מייחס את ההימנעות מנישואים לפתיחות הגוברת בחברה הישראלית לזוגיות ללא נישואים ובוודאי לקיום יחסי מין ללא נישואים. "בשנים האחרונות", מציין אלמוג, "הפתיחות הזאת לא פוסחת גם על החברה המסורתית". לדבריו, החיים המשותפים ללא נישואים הפכו לנורמה דווקא בקרב זוגות שמעוניינים להתחתן, והם מתייחסים לכך כאל "ניסוי כלים" טרם מיסוד היחסים.
"הציפיות ממערכת היחסים הזוגית עלו", אומר אלמוג, "ולכן שני הצדדים רוצים לבחון את מערכת היחסים ביניהם 'על רטוב'. היתרון הגדול בנורמה הזאת, הוא בכך שהיא מבטיחה התאמה גדולה יותר בין הזוגות הנישאים".
מצד שני, טוען אלמוג, השיטה מאפשרת להם לפרק ביתר קלות את הזוגיות בכל פעם שמערכת היחסים נתקלת בקושי כלשהו. "כשזה קורה בגיל מבוגר", מדגיש אלמוג, "כבר קשה יותר ליצור מערכת זוגית חדשה. לכן התוצאה של התופעה הזאת היא יותר ויותר גברים ונשים שהתנסו במערכות זוגיות אבל נותרו בסופו של דבר בודדים".

*השתתף: משה רונן

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ידועים בציבור: בחינת מערכת היחסים 'על רטוב'
חתונה אזרחית: נפרדים בכל זאת דרך הרבנות
מומלצים