המדריך למתחתנים - צעד שני
יואב סמיילי מגלה לכם מה מסתתר מאחורי רשימות ה'ממליצים' ועושה סדר בתחום הצילום והמוזיקה בחתונה.
רשימות המומלצים | שקט, מצלמים! | צילום וידאו | צילום תמונות | |||
מוזיקה ותקליטנים | רגע לפני שחותמים | הגברה | תאורה |
לא ניתן לחייב אתכם לבחור רק מרשימות אלה (פרט, אולי לחברות קייטרינג). רוב הרשימות הנ"ל הן למעשה פרסומת, שהמופיעים בה שילמו עבורה על מנת להיכלל בתוכה. אם בדעתכם להזמין איש שירות שאינו מופיע ברשימה – זוהי זכותכם המלאה, גם אם אולי יפעילו עליכם לחץ מסוים.
רק במקרים נדירים, ייתכן שאיש שירות מסוים מסוכסך עם האולם או גן האירועים, שבו אתם מתחתנים, ואת זה חשוב לבדוק היטב אצל שני הצדדים.
לדוגמה, תקליטן שעבד בגן בעבר, וחיבל במערכת הסאונד של הגן או לחלופין הגזים בעוצמת הסאונד וגרם לתרעומת בקרב השכנים שבסביבת הגן. דוגמה אחרת, צלם וידאו שהתעקש לצלם במצלמות עם כבלים למרות שהנהלת הגן הורתה מפורשות, שאסור למתוח כבלים בשטח הגן. במקרה כזה, אולי עדיף לא להתעקש, אבל זהו מקרה נדיר ביותר ולכן, ספק אם תיתקלו במצב כה חריג.
הרשימות הנ"ל הן בגדר המלצה בלבד!
היום הצלמים מתעדים קצת אחרת את היום הזה. ההגדרה הראויה לעבודתם היא צילום אומנותי, חדשני ומקצועי. הצלמים אמורים להיות ספונטניים, שתופסים את הרגעים המיוחדים והמעניינים מבלי לביים אתכם. חפשו את הזווית האומנותית במידה הראויה, משחקים של צבע ושחור לבן ואולי גם מעט אפקטים עדינים מאוד.
הצילום הוא תיעוד למזכרת רבת-שנים של היום המרגש הזה. הקפידו לבחור אנשי מקצוע מנוסים שיתאימו לסגנון שלכם. הצילום מתחלק לשני פורמטים: צילום תמונות (סטילס) וצילום וידאו. רוב צלמי האירועים יציעו לכם גם צילום וידאו וגם צילומי תמונות בעסקה אחת, שבד"כ זולה יותר מאשר לשכור שירותי שני צלמים כל-אחד בנפרד. עבודת הצילום כוללת, בין היתר, גם את האפשרות שצלם הוידאו וצלם התמונות יצטרפו אליכם לצילומי חוץ, בשעות שלפני החתונה, בנוסף לצילום החתונה עצמה (רצוי ללא הגבלה של זמן).
צילומי חוץ נערכים בסביבה שונה ממקום החתונה, בד"כ במקום פוטוגני, צבעוני, לא שגרתי, ולפעמים יכלול תיעוד של מעשים לא-שגרתיים. ייתכן שתרצו בנוסף, לצלם את ההכנות האחרונות שלפני צילומי החוץ, כגון צילומים במלון או בכל מקום אחר שבו מפנקים אתכם, מלבישים אתכם או מאפרים אתכן.
בעת שימוש בחצובה יש סיכוי שהמצלמה תישאר קבועה בה לאורך זמן והתוצאה היא צילום מזווית אחת, משעממת, בגובה קבוע, ללא כל תנועה. צילום במצלמה שנמצאת על הכתף של הצלם מביא לתוצאות איכותיות לאין-שיעור, כיוון שהצלם יכול לנוע ביתר קלות מבלי להפריע לאורחים, לעומת חצובה על גלגלים שגם תופסת מקום על רחבת הריקודים. במקרים נדירים בלבד הצלם אכן משתמש בחצובה זו, כך שייתכן שהוא מגיע איתה לאירוע אבל לא ישתמש בה זמן רב.
רצוי שהצלם ייעזר בעדשה רחבת-זווית, הנותנת אפקט מיוחד ומספקת זווית כוללת יותר של האירוע. הקפידו שהצלם יתחבר באמצעות משדר אלחוטי ישירות אל ה-DJ, על מנת שיקליט את הסאונד הנקי של המוסיקה, ובעת עריכת הסרט ישלב העורך סאונד נקי של מוסיקה בשילוב סאונד סביבתי המוקלט באמצעות המיקרופון שמחובר ישירות למצלמה. (מיקרופון שצמוד אל אחד הרמקולים הוא תחליף רע מאוד להתחברות ל-DJ ואינו מומלץ כלל!)
בעת בחירת צלם וידאו רצוי לבדוק שהוא אינו איטי ומשעמם ומאידך שאינו אחוז תזזית, שהרי אנחנו לא בצילומי קליפ של סצינת המועדונים. צלם טוב עושה שימוש גם בצילומי תקריב (close-up) וגם בצילומי מרחב על מנת לסקור את האווירה של כלל האירוע ולא רק צילום אחד-אחד. אם מספר האורחים צפוי להיות מעל 400, רצוי לשקול צילום ע"י מצלמה נוספת; לכן יש לברר עלות של תוספת כזו.
כמו כן יש לצפות בקלטת ערוכה ולנסות להבין את ההשקעה של העורך בעבודתו. לדוגמה, אם לעורך יש חומר שצולם במצלמה אחת ותוך כדי צפייה בקלטת הערוכה, נראה כאילו באותו פרק זמן (ללא 'קפיצה במוסיקה') רואים מעבר בין שתי מצלמות, הרי שהעורך עושה את עבודתו כראוי.
סכמו מראש את פרק הזמן שבסיומו מתחייב הצלם להעביר לכם את כל חומר הצילום הערוך (מקובל שבועיים עד חודש), והאם ניתן לערוך תיקונים. מהו הפיצוי בגין איחור במסירת חומר הצילום. האם הוא נעזר בעוזר במהלך האירוע ומה נהוג לשלמו. בדקו האם הצלם מבוטח לכל צרה שלא תהיה, חס וחלילה, כולל מקרה של נזק לאחד האורחים כתוצאה משימוש בציודו ע"י אנשיו. האם הוא מגיע עם ציוד חלופי ומהו כולל.
חשוב לתאם ציפיות עם הצלם ולהדגיש מראש מהם עיקרי הפרטים החשובים לכם לתיעוד (האח שבא מחו"ל, החברים שאין לכם שום תמונה איתם) אך בשום אופן אל תהיו נודניקים. צלמים מקצועיים יודעים היטב את המלאכה וזקוקים רק לדגשים ספציפיים שבד"כ יידעו לתאם איתכם מראש.
בגמר עריכת סרט החתונה, נהוג לקבל בד"כ: עותק אחד של הקלטת באורך מלא (כ- 3 שעות) ללא עריכה. עדיף לקבל גם את הקלטת הדיגיטלית המקורית, גם אם אינה באיכות שידור ביתי. קלטת ערוכה (2-3 העתקים) ובה: תקציר של הקלטת הארוכה - התקציר כולל את הרגעים המעניינים של הערב (high lights) ואורכו נע בין 20 דקות לשלושת רבעי שעה. עדיף לא להאריך כי זה עלול לשעמם.
קליפ באורך שיר (רצוי שאתם תבחרו אותו) ובו העורך אמור להכניס את הרגעים החשובים, המעניינים, המצחיקים, המביכים והמשעשעים ואולי גם 'פספוסים' שאירעו במהלך הערב. חלק מהצלמים יציעו לכם לקבל את החומר הערוך גם על גבי DVD. האם זה בתשלום, ומהו?
התרשמו מאלבום תמונות של אירוע אחד ולא ממקבץ תמונות מאירועים שונים. כך תוכלו להתרשם אם הצלם הקיף בעבודתו את מכלול האירועים שהיו באירוע ולא פספס את הרגעים החשובים.
גם צלמי התמונות נעזרים במצלמות דיגיטליות. בדקו את איכותן ומהי משמעות הפיתוח של תמונות דיגיטליות.
בד"כ, 'חבילת הצילום' כוללת כמות בסיסית של תמונות (בין 250 ל – 350) המסודרות באלבומי 'כיסים' או אלבומים בסיסיים אחרים באיכות ממוצעת.
עבור כל תמונה מעבר לכמות הבסיסית שסוכמה, תידרשו לשלם, לרוב, תוספת של בין 3 שקלים ל-15 שקלים לתמונה. המחיר יכלול אלבומים נוספים, בהתאם לכמות התמונות הנוספות שתבחרו. מעבר לכך, אם תרצו אלבום מעוצב – תידרשו לשלם תוספת מחיר. אלבום מעוצב הוא אלבום אומנותי בכריכה מיוחדת ובאיכות נייר גבוהה.
האלבום אינו אלבום כיסים ויכלול בין היתר, הדבקת התמונות בשילוב גזירה מיוחדת של חלק מהתמונות או דפי האלבום, רקעים מיוחדים שמודבקים על גבי חלק מעמודי האלבום כבסיס לחלק מהתמונות, תוספת איורים ואף תלת-ממד ועוד, ככל העולה בדמיונם העשיר של מעצבי האלבומים. גם עם צלמי התמונות יש לתאם ציפיות כפי שמסכמים עם צלם הוידיאו.
בעת בחירת צלם תמונות יש לבדוק את הפרמטרים הבאים: איכות התמונה, מהו גודל התמונה הסטנדרטית, מה הם סגנונות הצילום השונים, איזה אלבום תקבלו עבור התמונות, האם מודפסת מעין מסגרת סביב כל תמונה (עניין של עיצוב) והאם ניתן לבחור עיצוב שונה מהסטנדרט, מהי הכמות הבסיסית של התמונות אותם תקבלו, מהי התוספת עבור כל תמונה מעבר לבסיס, האם התשלילים (נגטיב) נשארים אצל הצלם או שאתם מקבלים אותם עם קבלת התמונות.
האם אתם מקבלים רק את התשלילים של התמונות שבחרתם או של כל התמונות שצולמו, האם אתם מקבלים הגדלות בגדלים שונים ומה גודלן, מה כולל האלבום המעוצב ומהי התוספת עבורו, כמה זמן לאחר האירוע מקבלים את התמונות (בד"כ שבועיים) וכמה זמן נוסף דרוש לקבלת האלבום המעוצב (עד שבועיים נוספים).
כיצד ניתן לבחור את התמונות מתוך כלל הצילומים שצולמו (ישנם צלמים המפתחים הכל ואתם בוחרים את המיטב, ויש צלמים המעבירים אליכם CD למחשב ובו כל התמונות, ומתוכו אתם בוחרים את התמונות הרלוונטיות לפיתוח). נסו לברר את הרקע של הצלם ומהו ניסיונו באירועים, ומומלץ לפגוש אותו לפני מועד החתונה.
חשוב לדעת שלא כל צלם עיתונות או צלם דוגמניות מפורסם מתאים לצלם חתונה. החשוב מכל הוא להתרשם מאופיו של הצלם, מקצוענותו, אדיבותו ואלבום התמונות שהוא יציג לכם אם היה 'קליק' – אתם בדרך הנכונה.
חשוב לזכור שכל מה שסוכם יצויין בכתב בחוזה, כולל תאריך האירוע ומיקומו, שמות הצלמים, שעת ההתחלה,
האם יש מגבלת זמן, המחיר, כמובן, והמקדמה ששולמה. רצוי לציין בחוזה שתשלום היתרה יתבצע רק בעת קבלת כל החומר שצולם, עוצב ונערך. גם הצלמים, כמו כל שאר נותני השירות, מחוייבים לנקוב את המחיר בשקלים, כולל מע"מ – הקפידו על כך.
המצב, נכון להיום, הוא שתחום התקליטנים נחלק לשניים. חברות שמאגדות בתוכן מספר תקליטנים ולעומתם, תקליטנים עצמאיים. ייתכן גם, שבגן או האולם, בו אתם מתחתנים, יציעו לכם עסקת חבילה הכוללת גם אפשרות לבחור תקליטן מתוך רשימה קבועה וסגורה.
לעיתים, עסקת החבילה כרוכה בתוספת תשלום סמלי מעבר למחיר הבסיסי שאותו קבעתם עם הגן או האולם. היתרון שבאופציה הזו, הוא שאם ברשימה מופיע התקליטן שאתם אכן מעוניינים בו, סביר להניח שעסקת החבילה תשתלם. בכל אופן, אין להקל ראש בבחירת תקליטן, רק משום המחיר האטקרטיבי של העסקה.
חברות התקליטנים השונות כוללות בתוכן תקליטן או שניים ותיקים ומנוסים (ולפעמים שלושה), והשאר הם תקליטנים מנוסים פחות שהצטרפו לחברה זו או אחרת. אין זה בהכרח אומר שהם טובים פחות, אך לניסיון יש השפעה מכרעת על המוסיקה בחתונתכם.
תקליטן עצמאי, יכול שיהיה אטרקטיבי יותר במחיר, כיון שעלויות המשרד, השיווק והפרסום שלו נמוכות יותר.
מחיר אטקרטיבי אינו מעיד על חוסר מקצועיות, דווקא, ולעיתים אפשר שתמצאו תקליטן עצמאי מצוין במחיר הולם.
רצוי מאוד להתרשם מהתקליטן בפגישה אישית עימו, שבמהלכה תוצג לכם קלטת וידאו אחת או יותר של חתונה שבה הוא עבד, שאמורה להתאים באופייה הכללי לחתונה שלכם.
הקפידו לראותו מופיע בקלטת, כדי לוודא שהוא אכן אותו תקליטן שעבד באירוע ולא מישהו אחר. רצוי לצפות בשלב הריקודים בקלטת, שכן זהו השלב הקובע את הצלחת האירוע. קלטת הוידאו אמורה להיות באורך מלא. לא תקציר! דמיינו עצמכם נוכחים באירוע מנקודת מבטו של הצלם.
קטיעות רבות בקלטת יכולות להעיד על עריכה מגמתית של הקטעים ללא אפשרות להתרשם מרצף הריקודים. בקשו לראות את ההתפתחות של הריקודים מהשלבים הראשונים ועד לשלב מתקדם יותר של הערב. חשוב גם להאזין לחיבור בין השירים (mix), האם הוא רציף, קולח, ללא עצירות וללא דיבורים מיותרים (אם אתם מחפשים תקליטן סולידי ושתקן). לאחר שראיתם קטע רצוף בן חצי שעה לפחות, החליטו האם התקליטן התאים עצמו לאורחים, האם ידע לגוון בין הסגנונות, האם הרגשתם שהאורחים התלהבו מהמוסיקה שנבחרה, האם הקהל הרוקד היה הומוגני והאם רחבת הריקודים הייתה מלאה דיה, ביחס למספר האורחים, מבלי שהתקליטן נאלץ לקטוע שירים באיבם כדי למנוע את נטישת הרחבה.
לעיתים, המוסיקה שתשמעו בחתונה הזו לא תהיה בדיוק לטעמכם האישי, אך חשוב לזכור שהמוסיקה שנבחרה, לא הייתה בהתייעצות עמכם אלא עם הזוג שהתחתן באותו ערב, שממנו התרשמתם.
מאידך, אם אתם מתכננים מוסיקה מגוונת בחתונתכם, ודאי שאירוע שמח, שכולו מוסיקה מזרחית, לא יצביע על איכותו של התקליטן שבחנתם. כתחליף, ייתכן שתוזמנו לאירוע, שבו עובד התקליטן כדי להתרשם ממנו live. המגמה הרווחת היום היא שלא להזמין לאירוע, כיוון שלעיתים הקהל באירוע שונה מהקהל שיתארח בחתונה שלכם ואז לא תהיה לכם אינדיקציה עד כמה התקליטן המיועד מתאים לאירוע שלכם.
בנוסף, קחו בחשבון שגם אתם לא תרצו שזוגות אחרים יוזמנו לאירוע שלכם ויסתובבו בין האורחים שלכם, זה בהחלט לא מכובד. בכל מקרה, הקפידו להתרשם מהתקליטן באמצעות אחת מהאפשרויות הנ"ל, ולא רק ע"י השמעת קטעי מוסיקה מיוחדים מאוסף המוסיקה של התקליטן.
כיוון שמספר התקליטנים עולה בהתמדה, התחרות גדלה, המחירים לפעמים יורדים, אבל מה עם האיכות? הכלל החשוב ביותר הוא לבחור תקליטן מנוסה ואיכותי! קל מאוד להחליט על תקציב מסויים שממנו לא תרצו לחרוג, אבל אל תשכחו שהתקליטן הוא הלב של האירוע. אל תחסכו בהפרש של 500-1500 ₪ בהוצאות התקליטן, כי הוא ללא ספק, גורם מכריע ומשפיע על הצלחת האירוע כולו.
בעת בחירת תקליטן, חשוב לבדוק מספר נושאים: כל תקליטן יידע לסכם איתכם את הנקודות החשובות באירוע, למשל: השיר שילווה אתכם לחופה והשיר שינוגן עם שבירת הכוס בסיום החופה. אך לא רק בזה מדובר. חשוב שהתקליטן יהיה בחור רציני שאפשר לסמוך עליו שלא ייגרר אחרי המוסיקה שהוא אוהב וישכח את הקהל המבוגר יותר או השמרני יותר.
תקליטן מוצלח צריך להיות בראש שלכם אך גם צריך לכוון אתכם לשאר האורחים. ברור שהחברים שלכם הם החשובים לכם בעת הריקודים אבל ייתכן מאוד שגם המוזמנים של ההורים ובני המשפחה האחרים ייהנו מסגנון שאתם קצת פחות אוהבים. חישבו גם עליהם, לא צריך ערב שירי חתונות נדושים, אבל בהחלט ניתן לשלב שיר או שניים מהסגנונות הפחות מועדפים עליכם.
עם זאת, סכמו מראש עם התקליטן מה הם השירים שבשום אופן לא תרצו שינוגנו אצלכם בחתונה, אם יש כאלה. מומלץ להכין רשימת שירים קצרה ביותר שתכלול את טעמכם האישי. עם זאת, כל תקליטן מעדיף יד חופשית ללא מגבלות רבות.
בשנים האחרונות נוספה אופציה המכונה "double dj", שפירושה שבמהלך האירוע מנגנים שני תקליטנים. הרעיון המרכזי הוא שתקליטן אחד מוביל את הקצב והשני מוסיף מקצבים או קטעי מוסיקה נוספים המתווספים למוסיקה הראשית, תוך כדי תיאום מדויק בין שני התקליטנים. כמובן שמדובר בתוספת תשלום ואין המטרה היא שתקליטן אחד יחליף את חברו, כדי שינוח או יאכל. באחריות התקליטן לאפשר לצלם הוידאו להתחבר אליו ישירות באמצעות משדר אלחוטי.
לאחר שבחרתם תקליטן, סכמו איתו את הפרטים הבאים: מועד האירוע ומיקומו, שם התקליטן (או התקליטנים, לעניין “double dj") ושעת מוכנותו לאירוע, מי אחראי על מערכת ההגברה ומהי כוללת אם היא באחריות התקליטן, האם השירות כולל מערכת תאורה, מהן אפשרויות הגיבוי, למקרה שהתקליטן חולה או שקיימת תקלה בציוד, האם קיימת מגבלת זמן, מחיר, מקדמה, ומועד תשלום היתרה (הכל בשקלים כולל מע"מ), תאריך לפגישה לתיאום מוסיקלי (כשבועיים שלושה לקראת החתונה).
בעת הפגישה לתיאום מוסיקלי סכמו את הפרטים הבאים: המוסיקה בקבלת הפנים, השיר או הקטע המוסיקלי שילווה אתכם לחופה, השיר או הקטע המוסיקלי בסיום החופה, האם יתקיימו ריקודים בגמר החופה או שיש צורך במוסיקת רקע לארוחה, מהם הסגנונות המועדפים עליכם (הוסיפו רשימת שירים קצרה), מה לא תרצו שינוגן במהלך הערב, הנחו את התקליטן אם לשתוק או אולי להנחות מינימלית, האם צפויות ברכות (לא במהלך החופה) או הקרנות וידאו, האם יש לכם איש קשר שיוסמך על ידיכם, ויהיה בקשר עימו במהלך האירוע.
על התקליטן להצטייד במכשירי השמעה מקצועיים הכוללים קומפקט דיסקים ומיקסר וכמובן תקליטורי מוסיקה, מיקרופון, אוזניות וחיבורים תואמים. גם במקרה זה, יש להקפיד על ציוד גיבוי. אם התקליטן אחראי גם לציוד ההגברה, כיוון שזה אינו נמצא בגן, יש לוודא שאכן הוא דואג להגעתו ותפעולו של הציוד הנ"ל (ע"י עוזרים נוספים) ולגיבויו.
מומלץ שמערכת ההגברה הראשית תכלול ארבעה רמקולים שימוקמו (בגובה האוזן ומעלה) בארבע פינות רחבת הריקודים, ויכוונו למרכזהּ. בנוסף, רצוי שיהיו 2 יחידות רמקול באס על הרצפה הפונות לעבר רחבת הריקודים, על מנת שיספקו את הצלילים הנמוכים המשלימים את אחידות הסאונד ונפחו.
במקומות מסויימים, השימוש ביחידות הבאס מוגבל בעוצמתו ובזמן השימוש בו (עד 23:00), ולפעמים חל איסור מוחלט להשתמש ביחידות הבאס עקב מגבלת רעש, בשל סביבת מגורים קרובה. מומלץ להתרשם ממערכת ההגברה הקבועה בגן, בטרם תחתמו חוזה, על מנת להתרשם מאיכותה ועוצמתה.
בגנים מסויימים, עקב מגבלת הרעש, ייתכן שעוצמת המערכת נמוכה מאוד או שתונמך משמעותית החל מהשעה 23:00. השימוש במערכת ההגברה הקבועה בגן כרוך בתשלום ולכן הגן יחייב אתכם או את התקליטן בתשלום זה, ובכל מקרה המחיר 'נופל' עליכם. המחיר הינו בסדר גודל של כ- 360 דולרים. רצוי לתאם בין התקליטן לגן או האולם, כדי לוודא שלא תהיינה הפתעות בנושא ההתמקמות והחיבורים הנדרשים.
תאורה, גם אם היא כרוכה בהוצאה כספית לא מבוטלת, מומלצת מאוד ומוסיפה רבות לשיפור האווירה, בתנאי שאיש התאורה המפעיל את המערכת הזו, ידאג לתפעלהּ ידנית, בהתאם להתרחשות הסביבתית והקצב, ולא רק באמצעות מערכת מחשב אוטומטית. לשם השגת תוצאות מקסימליות, רצוי שבשלב הריקודים, תוחשך סביבת הריקודים באופו מקסימלי ע"י הגן ורק מערכת התאורה המקצועית תאיר כראוי את רחבת הריקודים.