שתף קטע נבחר
 

כך נראה הכביש שלנו

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מזכירים לנו כי מבחינה מוטורית, יש עוד הרבה מה לשפר. כך או אחרת, אנחנו מתקרבים ל-2 מיליון כלי רכב...

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המתפרסמים היום מעידים כי בכל הנוגע למוטוריקה, אנחנו מתקדמים בקצב איטי מדי. מנועי דיזל הופכים אמנם גם אצלנו לפופולריים יותר, אבל צי הרכב מתיישן, רמת המינוע נמוכה באופן משמעותי מזה הנהוג במדינות מפותחות, ויש הרבה מאד תאונות. דוח מצב, סוף 2002.

כמה כלי רכב

מספרם של כלי הרכב הממונעים בישראל הגיע בסוף שנת 2002 למיליון ו-960 אלף כלי רכב. מספר זה מייצג עלייה של 2.4% - הנמוכה מאז 1985 - לעומת סוף שנת 2001. כך עולה מנתונים שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לסיכום שנת 2002. הפירוט - קרוב ל-1.5 מיליון כלי רכב פרטיים, למעלה מ-330 אלף משאיות, כ-79 אלף אופנועים, כ-28,600 אוטובוסים (כולל אוטובוסים זעירים), ו-16 אלף מוניות בקירוב. בשנת 2002 עצמה נוספו כ-163 אלף כלי רכב (כ-142 אלף חדשים) אך כ-118 אלף כלי רכב ירדו מהכביש.
מתוך 103 אלף המכוניות הפרטיות החדשות שעלו לכביש ב-2002, לקחה לעצמה מאזדה כ-15% מכלל השוק, כשמאחוריה טויוטה עם 10.9% - הכפלה של נתח השוק לעומת 1999. גם יצרנית הרכב פיז'ו קרובה לכך, עם כ-9.8% מכלל השוק. אך הקפיצה המרשימה ביותר בהיקף המכירות שייכת לפורד. בשנת 1999 זקפה לזכותה 0.6% בלבד, אך ב-2002 עמד חלקה על לא פחות מ-6%.

גדול ביפן

בדומה לשנים הקודמות, גם בשנת 2002 הייתה יפן ארץ הייצור הדומיננטית של צי הרכב הישראלי. זאת, למרות שבשנים האחרונות נרשמת מגמה קלה של ירידה - אך עקבית - בחלקה היחסי בשוק המקומי, בעיקר לעומת האירופאיות. לפי נתוני הלשכה, חלקה של תוצרת יפן עמד בשנת 2002 על 37.3%, לעומת 37.6% שנה מוקדם יותר. ארץ הייצור השכיחה ביותר לאחר יפן היא צרפת. 12.1% מהמכוניות בישראל הגיעו ממולדת הקרואסון והבאגט, עלייה קלה לעומת שנים קודמות.

גיל

הגיל הממוצע של כלי הרכב בישראל עומד על 6.3 שנים ב-2002, לעומת גיל ממוצע של 6.2 שנים בשנת 2001. כלי רכב שגילם נמוך מארבע שנים הם הנפוצים ביותר, כ-831 אלף. זאת לעומת כ-671 אלף בני חמש עד תשע שנים, ו-458 אלף בני 10 שנים ויותר.

סולר

בארבעת השנים שחלפו בין 1998 ל-2002 גדל אחוז השימוש ברכב מונע סולר פי-3 בכל הנוגע לרכב פרטי, אך עדיין מדובר בנתח שוק כללי זניח, העומד על 2.4% בלבד. חלקם של כלי רכב מונעי סולר בכל הקטגוריות, עומד על 15.5%, גידול נאה של קרוב לחמישה אחוזים בהשוואה לשנת 1998.

רמת מינוע

רמת המינוע הממוצעת בישראל עלתה, אם כי באופן זניח. בשנת 2002 היא עמדה על 225 כלי רכב פרטיים לכל 1,000 תושבים, כאשר העיר הממונעת מכולן היא תל אביב, עם 461 מכוניות לכל 1,000 תושבים, אחריה בדירוג פתח תקווה עם 401 כלי רכב, והרצליה עם 376 כלי רכב לכל 1,000 תושבים. אגב, בולטת ברמת המינוע הנמוכה היא ירושלים, עם 162 מכוניות פרטיות בלבד לכל 1,000 תושבים - המספר הנמוך ביותר בין הערים הגדולות.
אגב, בהשוואה למדינות מפותחות נמצאת רמת המינוע של ישראל ברמה נמוכה. בארה"ב היו בשנת 2000 כ-800 כלי רכב לכל 1,000 תושבים, באיטליה 732 ובקנדה 708 כלי רכב. בישראל, להזכירכם, יש היום פחות מ-300.

תאונות

על תאונות שמעתם כאן הרבה, ובכל זאת, עוד קצת סטטיסטיקה מאירת עיניים. הידעתם ש-45.5 אוטובוסים מכל 1,000 מורשים לתנועה, היו מעורבים בתאונה עם נפגעים בשנת 2002, לעומת 15.5 מכוניות פרטיות בלבד? או שאופנועים היו מעורבים ב-34.6 תאונות לכל 1,000 כלי רכב, ואילו אוטובוסים זעירים הסתפקו ב-33.3 מקרים "בלבד"?
ואלה עוד נתונים העושים חסד עם כלי הרכב והנוהגים בהם. סגני האלופים של תאונות הדרכים הם נהגי המוניות. 77.2 מכל 1,000 מוניות היו מעורבות בתאונה עם נפגעים ב-2002. והאלופים האמיתיים - 88.1 משאיות כבדות במשקל כולל של 34 טונות ומעלה היו מעורבות בתאונות עם נפגעים, מכל 1,000 משאיות. השמרו מהן.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מאיה אזולאי
רמת המינוע עולה באופן זניח...
צילום: מאיה אזולאי
גיל צי הרכב עולה...
ישראל ב-2002: קונים יותר דיזל
מעדיפים יפנית, עדיין...
צילום: גיל נחושתן
משאיות פוגעות. וזה רשמי
צילום: גיל נחושתן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים