דו"ח מבקר המדינה: הכל נשאר במשפחה
דו"ח מבקר המדינה על החברות הממשלתיות, המתפרסם היום, מגלה כי במקומות עבודה מבוקשים, כמו חברת החשמל ואל על, קירבה משפחתית לעובד בכיר או ותיק היא קריטריון חשוב, ולפעמים היחיד, לקבלת עבודה. בקואופרטיב דן מונה אחיו של היו"ר לתפקיד מנכ"ל החברה הבת, יונייטד טורס. "חשש לפגיעה בטוהר המידות", מכנה המבקר את התופעה
חברת החשמל | אל על | קואופרטיב דן | נכסי ההסתדרות | |||
צים | דלק פיראטי | טיפול בשפכים |
במקומות העבודה "הנחשבים", כמו חברת החשמל או אל על, הכישורים הנדרשים ביותר למי שמבקש להתקבל לעבודה הם קירבת משפחה לעובדי החברה, רצוי לבכירים שבהם.
מבקר המדינה חושף היום בדו"ח השנתי שלו על הביקורת באיגודים כי באל על ובחברת החשמל
העסקת קרובי משפחה היא תופעה רווחת. לפחות 13% מעובדי אל על היו, בשנת 2002, קרובי משפחה שהועסקו בחברה. ל-40% מן העובדים הבכירים באל על היו קרובי משפחה שהועסקו בחברה.
היקף העסקת הקרובים בכמה קבוצות עובדים בחברת החשמל הגיע לשיעור גבוה, של בין 37% ועד ל-65%. נמצאו עשרות משפחות של עובדים שמנו כל אחת ארבעה קרובים ויותר, ובאחדות אף שישה עד תשעה קרובים מאותה משפחה.
בקואופרטיב "דן" נמצא כי לתפקיד מנכ"ל חברת הבת , "יונייטד טורס", נבחר אחיו של יו"ר מזכירות דן, וזאת ללא מכרז ומבלי שנבחנה מועמדותם של מועמדים אחרים מ"דן" או מחוצה לו.
המבקר קובע כי העסקת קרובי משפחה שנבחרו בתהליך לא "שקוף" ובלא מתן הזדמנות שווה למועמדים אחרים להתמודד על המשרות, "יש בה הפרה של נורמות ציבוריות ושל כללי המינהל התקין, והיא עלולה להביא למצב של ניגוד עניינים, עד כדי חשש לפגיעה בטוהר המידות".
על דו"ח המבקר ברשויות המקומיות ובמוסדות להשכלה גבוהה, המתפרסם היום, ראה כתבה נפרדת.
תוצאות המדיניות מדברות בעד עצמן: מתוך כ-13,400 עובדי החברה, 1,121 הם בני עובדים. בחברה מועסקים גם 110 זוגות נשואים, ול-43 מהם קרובים נוספים בחברה. בקרב הבכירים, ל-37.5% יש קרובים נוספים המועסקים בחברה, ל-42% מהבכירים בגימלאות יש קרובים בחברה ול-65% מחברי הועד יש קרובים בחברה (ולרובם יש יותר מקרוב אחד המועסק בחברה). לעתים נראית חברת החשמל כחברה משפחתית לכל דבר - בחברה מועסקות 20 משפחות שבהן 5 עובדים או יותר בני אותה משפחה.
למרות נוהל האוסר על קרובי משפחה לעבוד באותה יחידה בחברה, 240 עובדים הועסקו עם בניהם באותו אגף או מחוז ו-40 הועסקו עם בני זוגם.
דו"ח המבקר חושף כי החברה כמעט שאינה מגייסת עובדים דרך שירות התעסוקה, חברות כוח אדם ופרסום בעיתונות. "המשרות בחברת החשמל הינן משאב ציבורי ויש להן ביקוש רב בשוק העבודה. המשרות הפנויות אינן מוצעות באורח שיוויוני, ולא תמיד מתקבלים לעבודה המועמדים הטובים ביותר".
בביקורת מבקר המדינה נמצא כי החברה אינה מנהלת מעקב אחר תהליך המיון וההשמה של העובדים.זאת ועוד: במספר רב של מקרים התקבלו לעבודה מועמדים עם תוצאות מבדקים בינוניות-נמוכות. היעדר התיעוד אינו מאפשר לדעת מה היו השיקולים לקבלת אותם עובדים.
בחברה טענו כי לתפקידי הליבה התקבלו רק מועמדים בעלי ציוני התאמה גבוהים. המבקר מציין בדו"ח כי רק 20% מהמשרות הן במקצועות הליבה, וכחברה ממשלתית חובה על החברה לגייס לכל התפקידים את המועמדים הטובים ביותר.
(שי למדן)
מנתוני הבדיקה על העסקת קרובי משפחה של 349 עובדים, שהם סמנכ"לים, ראשי אגפים, אנשי צוות אוויר ותיקים וחברי מועצת העובדים, עולה כי בין ינואר 1997 ועד יוני 2002 היו לכ-40% מהם קרובי משפחה שהועסקו באל על. זאת ועוד, ביוני 2002, לפחות ל-668 (כ-13%) מעובדי אל על היה קרוב משפחה בדרגה ראשונה בחברה.
בנוסף, מעביר המבקר ביקורת על התנהלותו של ראש אגף משאבי אנוש בחברה, שביקש לקבל עובדים שלא עברו את מבחני המיון. "חמישה עובדים שהם קרובי משפחה של עובדים ותיקים לא עברו את מבחני המיון ולמרות זאת התקבלו לקורסים ולעבודה בחברה. ארבעה מהם התקבלו לאחר שראש אגף משאבי אנוש ביקש מבעלי תפקידים אחרים לקבלם. התערבותו של ראש אגף משאבי אנוש היתה במסגרת הליך ערעור המעוגן בנוהל. אולם הליך ערעור המתנהל בפני ראש אגף משאבי אנוש כאשר אמות המידה להכרעה בערעור אינן ברורות, ואינן כתובות, איננו תקין".
בתגובה נמסר מאל על כי אין כל סיבה לפסול אדם לעבודה, רק משום שהוא קרוב של עובד. חברת אל על פועלת תחת הכלל כי אין להערים קשיים מלאכותיים על קליטת קרובים, אך באותה מידה אין לוותר להם על דרישות לגיטימיות רק בגלל היותם קרובים.
(אורנה יפת)
"לא נמצאו מסמכים המעידים כי המינוי נעשה לאחר בחינת כמה מועמדים, חיצוניים או פנימיים, בעלי כישורים ראויים", כותב מבקר המדינה.
דן הסבירה למשרד מבקר המדינה בינואר 2003, אחיו של היו"ר הוא בעצמו חבר הקואופרטיב, וכי בחירת מנכ"ל יונייטד טורס נעשתה בהתאם למקובל בקואופרטיב. דן הוסיפה, כי מנהלי יונייטד טורס שקדמו לאחיו של היו"ר, נבחרו גם הם מקרב חברי דן, וגם בחירתם נעשתה בידי ההנהלה, וכי ניתן למצוא בדן עוד בעלי תפקידים שהם קרובי משפחה.
לדעת מבקר המדינה, "היה על דן, המקבלת תמיכה מהממשלה, להקפיד שהליכי הבחירה של בעלי תפקידים בה יכללו בחינה של כמה מועמדים בעלי כישורים ראויים, כדי להבטיח שייבחר המועמד הטוב ביותר ויישמר השוויון בין חבריה, שהוא ביסוד מהותה של אגודה שיתופית. כמו כן, על דן להקפיד על תיעוד מלא של הליכים אלה, באופן שיאפשר בקרה עליהם ויבטיח שקיפות".
בתגובה לטענה כי יו"ר המזכירות של דן השתתף בישיבה בה מונה אחיו למנכ"ל יונייטד טורס, מסרה דן כי יו"ר המזכירות יצא מהחדר בעת הדיונים וההצבעות בעניין מינוי אחיו, וכי הדבר לא צוין בפרוטוקולים של הישיבה מתוך טעות.
המנכ"ל החדש, הסתבר בינתיים, לא הטיב עם החברה: הכנסותיה של יונייטד טורס בשנת 2001 ירדו ב-37% והחברה הפסידה 3.1 מיליון שקל.
ההסתדרות נמצאת בגירעון של 1.5 מיליארד שקל. כדי לצמצם את הגירעון הקימה ההסתדרות חברה לניהול נכסי הנדל"ן שברשותה. ואולם אז התברר כי בחלק לא מבוטל מן הנכסים לא רשומה ההסתדרות כבעלת זכויות, ובמקרים רבים העובדה הזו מנעה את מימוש הנכסים.
במקרים אחרים, המשיכו מרחבי ההסתדרות להשכיר נכסים אך לא העבירו את התמורה לחברת הניהול כנדרש. במקרה מסוים מנכ"ל חברת הנכסים עצמו כיהן גם כיו"ר חברה מרחבית שהעבירה את הכספים למרחב ולא לחברת ניהול הנכסים שהוא עצמו ניהל.
בעת מכירת מתחם בית לסין בתל אביב, הזוכה לא השתתף במכרז והנכס נמכר בסכום נמוך משמעותית מהערכותיהם של כלכלני ההסתדרות. לאחר המכירה הצליח היזם להעלות את אחוזי הבניה במתחם בצורה ניכרת, אך ההסתדרות לא תרוויח מכך דבר.
חברת הניהול יזמה סקר נכסים, שילמה סכום של 317 אלף שקל לחברה לעריכת סקרי נכסים, אך הסקר לא נמצא בידי חברת הנכסים. לפיכך, חברת הנכסים אינה יודעת אילו נכסים נמצאים ברשותה ומה כדאי לעשות בנכסים אלו.
(שי למדן)
על פי הדו"ח העבירה צים לקבוצת עופר את הסיוע הכספי, שהיא מקבלת מהממשלה. במסגרת הסיוע הממשלתי לחברות ספנות ישראליות, קיבלה צים ממשרד התחבורה 3.25 מיליון שקל בשנת 2000 ו- 3.26 מיליון שקל בשנת 2001. צים ביקשה ממנהל הספנות להעביר את הסיוע ישירות לידי קבוצת האחים עופר, והודיעה כי תקזז את הסכומים מדמי התפעול שמגיעים לאחים עופר מהפעלת אוניות עבור צים. המבקר מצא כי צים אמנם העבירה את הסיוע הממשלתי לקבוצת עופר, אך לא קיזזה אותו מדמי התפעול כפי שהתחייבה. על פי הדו"ח קיבלה קבוצת עופר סיוע ממשלתי שהיה מיועד לצים ולא לה.
דובר צים מסר בתגובה כי ההתחשבנות הסופית בין צים לקבוצת עופר לא הסתיימה עדיין. בעקבות ביקורת המבקר הסכימה קבוצת עופר לאפשר לרואה החשבון מטעם צים לעשות בספריה בדיקה בעניין זה. אם יהיה צורך בהחזרת כספים הדבר יבוצע כנדרש.
(תני גולדשטיין)
ב-4 השנים האחרונות הלך וגדל מספרן של התחנות הפיראטיות. המבקר קובע כי פעילותן הממושכת של התחנות הפיראטיות מעידה על אוזלת ידם של משרדי הפנים, התשתיות, איכות הסביבה והעבודה בטיפולם בסגירת התחנות. גם הרשויות המקומיות, המשטרה ומכבי האש אינם פועלים למיגור התופעה הבלתי חוקית הזו.
לגבי פעילות משרד הפנים קובע המבקר, כי חוץ ממשלוח מכתב ופרסום חוזר, לא נקט משרד הפנים צעדים של ממש בעניין אכיפת החוק על התחנות הפיראטיות.
גם פעולותיהם של עובדי משרד התשתיות נגד התחנות הפיראטיות אינן אפקטיביות דיין. אשתקד הגישו פקחי המשרד רק כתב אישום אחד נגד מפעילי תחנה פיראטית. המבקר גם מצא, כי למשרד התשתיות אין רשימה של תחנות הדלק הפיראטיות ואין מידע מסודר על הפעולות שנעשו נגדן.
(דוד הכהן)
כך לדוגמה, למרות שנהריה סמוכה לעכו, לא הכינו מינהל הביוב או משרדי הממשלה האחראים על נושא הביוב, תוכניות אזוריות להקמת מכון טיהור משותף לשתי הערים. במקום זאת הכינו כל אחת מהעיריות תוכניות להקמת מכון טהור נפרד בכל אחת מהערים.
(דוד הכהן)